2017-02-15, 19:54
Medlem
Alfheims avatar
"Folkets Rätt 201" är namnet på ett parti som håller på att startas av Stefan Torssell och en grupp andra från Folkets demonstration.

Partiet beskriver sig på facebook som "ett intresseparti för svenska folket". Dess politik påminner starkt om SD:s i fråga om migration, försvar och äldres villkor. Stor vikt läggs också vid landsbygdsfrågor.

Bland de övriga förslagen hör införandet av en nordisk union. De förespråkar även en statlig bolånebank för att ge finansiell trygghet åt hushållen. En profilfråga är också minskat antal riksdagsledamöter till 201 (därav partinamnet) och halverat partistöd i syfte att stärka det folkliga inflytandet.

Till skillnad från SDU:s "Alternativ för Sverige" som av allt att döma kommer att ha en stark högerprofil, så tycks Folkets Rätt snarare placera sig till vänster om SD. De profilerar sig också som en folkrörelse snarare än ett toppstyrt parti.

Frågan är om Folkets Rätt kommer att lyckas göra några framsteg inom svensk politik - och i så fall vilka?

Hemsida: www.folketsrätt.se
Facebook: www.facebook.com/Folkets-rätt-201-1302076903246158
Citera
2017-02-15, 20:12
Avslutad
Fragmentiseringen fortsätter. När kommer det första blattepartiet?
Citera
2017-02-15, 20:42
Medlem
Alfheims avatar
Även om Folkets Rätts migrationspolitik påminner starkt om SD:s, med satsningar på återvandring etc, så ska det dock påpekas att de går något längre.

Medan SD vill öka antalet kvotflyktningar så föreslår FR att "Ett tioårigt moratorium införs där all invandring från utomeuropeiska länder förutom från den amerikanska kontinenten upphör". http://www.folketsrätt.se/sv-SE/v%C3%A5r-politik/migrationspolitik-35258071

Folkets Rätt positionerar sig därmed som det mest invandringsrestriktiva partiet - bortsett från Nordiska Motståndsrörelsen.
Citera
2017-02-15, 22:06
Medlem
Reguluss avatar
Expo har redan en artikel om det nya partiet:

Planerar nytt parti - retar sig på "kaosblattar"

http://expo.se/2017/planerar-nytt-parti---retar-sig-pa-kaosblattar_7252.html

Stefan Torssell, skribent i den högerextrema veckotidningen Nya Tider, planeras bli frontfigur i det nya partiet Folkets rätt 201. Expo kan avslöja att en av hans kollegor redan innan partiet grundats börjat sprida rasism i partiets namn.

Tydligen är det samma grupp människor som ligger bakom "Folkets demonstration" som grundat det nya partiet:

Personerna bakom det planerade partiet Folkets rätt 201 ligger också bakom "Folkets demonstration". Demonstrationerna beskrivs som politiskt obundna men har präglats av politikerförakt och högerpopulism.

På partiets hemsida finns ett program med åtta punkter. Det mest uppseendeväckande är ett totalstopp för invandring och något slags repatrieringsbidrag för arbetslösa invandrare. Man vill också inrätta en statlig bolånebank som ska ta över alla bostadslån.

På Facebooksidan är det dock lite rakare puckar enligt Expo:

Även på Folkets rätt 201s Facebooksida är rasismen närvarande. I ett videoklipp i gruppen driver en av initiativtagarna till partiet tesen att riksdagen tillåter invandring för att dölja sin egen korruption.

"Vi har alla de här jävla kaosblattarna som kommit och begår en jävla massa brott som man inte bestraffar vilket gör att du och jag blir galet irriterade på blattarna. Det är helt förståligt.", säger hon i videoklippet.

Nationaldemokraterna 2.0?
Citera
2017-02-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Stefan Torssell, skribent i den högerextrema veckotidningen Nya Tider, planeras bli frontfigur i det nya partiet Folkets rätt 201. Expo kan avslöja att en av hans kollegor redan innan partiet grundats börjat sprida rasism i partiets namn.
Han verkar ha hamnat fel i livet om han skriver för en högerextremistisk tidning och sedan blir frontfigur i ett kommunistparti.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man vill också inrätta en statlig bolånebank som ska ta över alla bostadslån.
Dom verkar inte ha så bra koll på verkligheten. Statliga SBAB verkar okänt. Men kommunister brukar ju inte ha någon koll så.
Citera
2017-02-16, 00:19
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Skulle kunna tänka mig att rösta på dessa om SD fortsätter bli ett stödparti till M. Har länge velat se ett invandringskritiskt vänsterparti.
Citera
2017-02-16, 12:53
Medlem
Deweys avatar
Detta projekt kommer likväl som Alternativ för Sverige att bli ett garanterat magplask.
Citera
2017-02-16, 14:09
Medlem
Det blir ju lite onödig konkurrens mellan dessa och AfS. Men om de verkligen tänker placera sig till vänster så är det kanske precis vad vi behöver. Många rödgröna har kanske problem att ta steget över till SD när de så tydligt vill samarbeta med M, även om SD i sig inte är särskilt höger. Ett parti för vänstern som vill ha en repatriering av invandrarna vore utmärkt.
Citera
2017-02-16, 19:48
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim

Till skillnad från SDU:s "Alternativ för Sverige" som av allt att döma kommer att ha en stark högerprofil, så tycks Folkets Rätt snarare placera sig till vänster om SD. De profilerar sig också som en folkrörelse snarare än ett toppstyrt parti.

Hemsida: www.folketsrätt.se
Facebook: www.facebook.com/Folkets-rätt-201-1302076903246158

Ett svenskt Front National?
Citera
2017-02-17, 13:02
Medlem
Brigatas avatar
Precis som resten av liknande avknoppningar (av avknoppningar, av avknoppningar...) av SD, så lär ju detta bli ytterligare ett fiasko. Manifestationerna (Folkets demonstration) har ju inte heller gått särskilt bra. Bara detta, från hemsidan, är talande nog:

Citat:
Målet är att bli största parti i valet 2018.

Nästan skrattretande, om det inte vore så patetiskt. Det tyder ju på både noll självinsikt och noll förståelse för hur politiken fungerar. Att blåsa upp sig så mycket kan verkligen inte vara bra för framtiden. Men vi får väl ändå följa detta och se vad de hittar på!

Jag undrar dock verkligen vad 201 i namnet Folkets Rätt 201 åsyftar? Blir galen av att det rimmar. Någon som vet?

TILLÄGG:

Efter att ha läst vidare så upptäckte jag på egen hand att 201 åsyftar följande förslag:

Citat:
Minska antalet riksdagsledamöter till 201.
Senast redigerad av Brigata 2017-02-17 kl. 13:07. Anledning: Tillägg
Citera
2017-02-17, 14:00
Medlem
Returpappers avatar
Kan valmanskåren ha 7+2 partier att välja på som öppnar för invandring, 7 klöver + Fi & PP ser jag inga problem med 3 partier som inte vill ha invandring.

Övertygad om att högerprofilen i bemärkelsen ekonomisk höger hindar många vänsterväljare att gå till Sd, AFS. Vänsterparti som är invandringskritiskt är välkommet, det ökar den totala mängden som kan tänkas rösta på nej till dåraktig invandringspolitik.

Personligen tycker jag även miljöfrågor och att jorden inte kan bära en gigantisk överbefolkning därför att allt tar slut är extremt viktigt. Luft, olja, vatten, skogar, fiskar, andra arter än människan utrotas och vi går mot avgrunden.

Miljöpartiet tycket det är okey att vi blir fler och fler. Vi ska ha allt mindre och mindre men vi blir allt fler så snart kan vi inte ha något alls. Det går inte för alla från den fattigaste till den rikaste vill bara ha mer. Därför ser jag gärna ett Parti För Jorden PFJ, som stoppar migrationen av onödiga överflödiga och tvingar dem till anpassning där de bor.

Vilka är mest hysteriska, sverigedemokrater som vill slippa konkurrens, eller vänsterextremister som kallar allt för rasism och nazism, när de vill ha självständighet, frihet och demokrati.
Senast redigerad av Returpapper 2017-02-17 kl. 14:03.
Citera
2017-02-17, 14:52
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Tror det finns potential i ett invandringskritiskt vänsterparti. Finns många som inte är så glada över att SD flörtar med M, så ett mer uttalat socialdemokratiskt parti som vill minska invandring har god potential. Problemet är dock att ett sådant parti skulle tigas ihjäl och ha väldigt svårt att nå riksdagen. Åtminstone 2018. 2022 är mer troligt i så fall om vi ser allianspolitik stödd av SD efter valet 2018. Som sagt, SD:s flörtande med M skrämmer bort många potentiella väljare. Även jag tvekar fast jag i allmänhet håller med SD i det mesta. Om en röst på SD blir en röst på M kan jag helt enkelt inte tänka mig att rösta på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in