2017-02-14, 22:46
Medlem
Lite som rubriken lyder, har eget företag, enskild firma, och tänkte betala in till a-kassan, jag kan 0 om detta, någon som vet vilken som kan vara bäst för mig och vad ska jag tänka på? Får kanske ringa a-kassan imorgon, men litar hellre på folk här än någon i telefonen som jobbar på något ställe.
Citera
2017-02-14, 22:50
Medlem
Måste fråga varför du behöver A-kassa, tror du inte på din egen företagsidé? Om svar ja, kanske du behöver se över din verksamhet för att trygga lönsamheten/fundera över om driva eget är något för dig. Talar utifrån egen erfarenhet.
Citera
2017-02-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Måste fråga varför du behöver A-kassa, tror du inte på din egen företagsidé? Om svar ja, kanske du behöver se över din verksamhet för att trygga lönsamheten/fundera över om driva eget är något för dig. Talar utifrån egen erfarenhet.

Jag har en verksamhet där jag jobbar inom en smal genre, finns inte så mkt jobb. Jobbar som konsult åt tre olika företag just nu. Men senast förra året blev jag uppsagd i december och stod utan a-kassa, det misstaget vill jag inte göra om. Lyckades dock få tre snabba jobb så det löste sig före jag behövde söka.

Men jag har tro på min idé, men den lilla summa man betalar in borde vara en struntsumma om den kan göra att du känner trygghet. Vill inte riskera att hamna i samma situation igen, jag har ju ingen säkerhet när jag inte är anställd.
Citera
2017-02-15, 07:12
Medlem
ethernals avatar
Problemet med att vara företagare är att du inte får stämpla hos a-kassan medans du väntar på nytt jobb. Generellt sätt måste du mer eller mindre avsluta företaget för att kunna få a-kassa. Finns undantag men då är det ofta regler som säger att man bara får ta a-kassa utan att avsluta företaget var femte år eller dylikt.

Ganska meningslöst i min mening, enda anledningen till att ha a-kassa som företagare är om man inte tror på sin idé
Citera
2017-02-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Problemet med att vara företagare är att du inte får stämpla hos a-kassan medans du väntar på nytt jobb. Generellt sätt måste du mer eller mindre avsluta företaget för att kunna få a-kassa. Finns undantag men då är det ofta regler som säger att man bara får ta a-kassa utan att avsluta företaget var femte år eller dylikt.

Ganska meningslöst i min mening, enda anledningen till att ha a-kassa som företagare är om man inte tror på sin idé

Beror på hur du menar med "väntar på nytt jobb", visst kan du få a-kassa då, förutsatt att du är med i en givetvis. Det finns några som är avsedda för småföretagare, vad som ev skiljer dessa åt vet jag dock inte. Om du med nytt jobb menar nytt inom företaget du driver, då stämmer det nog.
Citera
2017-02-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal

Jag har läst att man bara kan ta a-kassa om företag står helt stilla och gör 0 i inkomst ja. Har jag en arbetsgivare som inte räcker för min överlevnad så får jag ingen a-kassa. Men jag tror på min idé och jag klarar mig bra just nu, har överlevt i tre år i en bransch som är otroligt liten, har råd att säga nej till jobb med. Men jag vill ändå ha en säkerhet. För den lönen jag gör under året får jag ju 80% av på en a-kassa tänker jag. Har precis köpt lägenhet etc.
Citera
2017-02-15, 13:17
Medlem
Tänk på att om företaget går dåligt och inte redovisar någon större vinst, så får du lite eller inga pengar i alla fall när du väl behöver det, eftersom alla akassor är inkomstrelaterade.
Jag skippade Akassan helt när jag startade företag och har inte haft anledning att ångra det.
Dessutom, vem sjutton med alla celler i behåll vill ha något med AF att göra?
Citera
2017-02-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Tänk på att om företaget går dåligt och inte redovisar någon större vinst, så får du lite eller inga pengar i alla fall när du väl behöver det, eftersom alla akassor är inkomstrelaterade.
Jag skippade Akassan helt när jag startade företag och har inte haft anledning att ångra det.

Jag har ett företag som har 0 kr i utgifter och bara inkomster då jag jobbar via internet, så det är klar vinst varje månad, inte svårt med balansräkningen. Är mer rädd för om jag står utan arbetsgivare om 5 år kanske, då har jag 0 säkerhet och jag sitter ju på räkningar som måste betalas. Man vet aldrig i denna branschen. Läste att man får att maximum på 9k i månaden som dessutom ska skattas från a-kassan om man går med utan att ha betala in, och att man får drygt 80% på sin lön i 1 år om man har betalat in, ganska stor skillnad.
Citera
2017-02-19, 13:25
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99

Jag levde i tron att de olika a-kassorna blivit mer verklighetsanpassade och inte en statlig/facklig grej. Jag kör själv enmansbolag och har funderat på någon form av försäkring om det skulle bli en inkomstdipp. Så frågan är faktiskt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in