2017-02-14, 05:37
Medlem
Varför ska man anlita en mäklare när man ska sälja en bostad? Oerhört konstigt yrke i mina ögon och som inte ens borde finnas under de regleringar och lagar som finns nu. Det är nämligen så att en mäklare inte kvalitetssäkrar ett köpt hus för fem öre. En mäklare avsäger sig alla former av brister i bostäder. Skulle man köpa en bostad som efter 3 månader visar sig ha ett vattenläckage gömt i något avskräde är det köparen som får skylla sig själv. De avsäger sig all form av ansvar och tar hutpriser för sina "tjänster" och vad är då egentligen en mäklares jobb? Hålla i en visning, ha ordning på några papper? ALLT sånt här kan man ju göra själv som privatperson?

Det ironiska i den här jävla branschen som fått nått slags statusikon efter Fredrik Eklunds tv-show när han säljer miljonärslägenheter i New York är ju att Hemverket tar ett fast arvode om 10,000kr per såld bostad men att säljare själv håller i visningar? Man gör ju allt jobb själv då? Papprena som mäklaren ger ut till köparen finns ju i min byrålåda redan? Vad gör hemverket egentligen då?

Ringer det inga klockor här? Är det lagstadgat att man måste anlita en mäklare för att sälja någon bostad i Sverige?
Varför gör inte fler som jag tänker göra - Kontakta inspektör som sedan skriftligt står för att bostaden är i bra skick. Plocka fram en systemkamera och ta lite snygga bilder och släng upp grejerna på hemnet, blocket och så vidare och ta fram samtliga papper om bostaden?

Varför förgyller vi parasitbranschen tillika kallat mäklarbranschen när dom inte ens gör något jobb?
Citera
2017-02-14, 05:45
Medlem
Gurglarens avatar
Dyrt som fan, men samtidigt så kommer man troligen tjäna in de där 50000 genom ett högre säljpris då intresset är högre när det är en större mäklare. En hel del väljer bort en visning om du har en billig, tyvärr.
Citera
2017-02-14, 08:39
Medlem
Fast det som mäklarna hjälper till med är ju "att få ut" lägenheten till spekulanterna. Hur många av oss vanliga medborgarna har den kunskapen som krävs för att ta riktigt bra bilder, lägga upp dem på i termer? Vet inte vad dom gäller för privatpersoner om att lägga upp bostadsannonser på Hemnet. Samt att det är skönt att slippa hålla kontakten med alla spekulanter och försöka mjölka ut ytterligare bud och svara på tusen frågor och ställa upp på att ha extratidningar i tid och otid

Som sagt så är det lätt att få tillbaka de pengarna som en mäklare kostar om det tack vare mäklaren genereras ytterligare ett bud. Iaf i storstäderna. I mindre städer kanske det är annorlunda.
Citera
2017-02-14, 08:41
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Du har helt rätt i det du skriver. Behövs ingen mellanhand. I min ungdom sålde jag i brist på bättre vetande en lägenhet genom mäklare, var inte direkt imponerad av arbetsinsatsen. Skillnaden är kanske tillgången till hemnet, och ev sparade intressenter. Och att mäklaren är socialt tränad.
Besitter man en normal apas intelligens kan man räkna in mäklararvode till sig själv.

Hur som helst kan man vrida och vända på ganska mycket i samhället som endast lever på föreställningar.
Tex om det är nödvändigt med en bostad alls!
Citera
2017-02-14, 08:48
Medlem
Jernmaskens avatar
Därför att en mäklare sköter all kontakt med listan av intressenter. Det är ju ett större arbete att att hålla reda på den. Bara som ett exempel.
Kostnaden för mäklare drar man av när man deklarerar så om någon skulle vara missnöjd så är det skattebetalarna som får stå för kalaset.
Citera
2017-02-14, 08:51
Medlem
Det som är konstigt är att de inte får betalt för nedlagd timme. Som konsult så är det detta man får betalt för. Inte fastpris och ett ockerpris dessutom.
Begär att mäklaren redovisar antalet timmar de lagt ner på er husförsäljning.

Att ta bra bilder är en konst i sig, något som mäklarna ofta är ganska dåliga på.
Vem har inte någon i bekantskapskretsen som är duglig på att fotografera och har en bra kamera?
Varför inte pröjsa denna person några tusenlappar istället. Hemsidor kan alla bygga idag.

Tyvärr får man som privatperson inte tillgång till hemnet.se Något som kan vara avgörande för att få ut sin bostad på marknaden.
Visserligen finns blocket.se men det är inte alls samma marknad där.
Kanske man kan köra facebook för att få ut sin bostad?

En mäklare tar emot bud via telefon, samordnar med banken och fixar kontraktsskrivning. Visserligen betyder inte ett kontrakt någonting så länge det inte prövas i domstol så man kanske kan ladda hem ett vanligt standardkontrakt och använda det istället.

En del kanske tycker det är oseriöst att inte ha en mäklare.
Men i mitt tycke så finns det för få mäklare på marknaden och det är därför de kan hålla de priser de gör.

Husen säljer sig själva idag då det finns för mycket folk på för lite hus.
Citera
2017-02-14, 08:58
Bannlyst
Jag köpte min bostad till halva priset av vad den egentligen var värd tack vare att säljaren hade noll koll på vad de aktuella priserna i området låg på.

Det kan ju vara en anledning.
Citera
2017-02-14, 09:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför ska man anlita en mäklare när man ska sälja en bostad? Oerhört konstigt yrke i mina ögon och som inte ens borde finnas under de regleringar och lagar som finns nu. Det är nämligen så att en mäklare inte kvalitetssäkrar ett köpt hus för fem öre. En mäklare avsäger sig alla former av brister i bostäder. Skulle man köpa en bostad som efter 3 månader visar sig ha ett vattenläckage gömt i något avskräde är det köparen som får skylla sig själv. De avsäger sig all form av ansvar och tar hutpriser för sina "tjänster" och vad är då egentligen en mäklares jobb? Hålla i en visning, ha ordning på några papper? ALLT sånt här kan man ju göra själv som privatperson?

Det ironiska i den här jävla branschen som fått nått slags statusikon efter Fredrik Eklunds tv-show när han säljer miljonärslägenheter i New York är ju att Hemverket tar ett fast arvode om 10,000kr per såld bostad men att säljare själv håller i visningar? Man gör ju allt jobb själv då? Papprena som mäklaren ger ut till köparen finns ju i min byrålåda redan? Vad gör hemverket egentligen då?

Ringer det inga klockor här? Är det lagstadgat att man måste anlita en mäklare för att sälja någon bostad i Sverige?
Varför gör inte fler som jag tänker göra - Kontakta inspektör som sedan skriftligt står för att bostaden är i bra skick. Plocka fram en systemkamera och ta lite snygga bilder och släng upp grejerna på hemnet, blocket och så vidare och ta fram samtliga papper om bostaden?

Varför förgyller vi parasitbranschen tillika kallat mäklarbranschen när dom inte ens gör något jobb?

Till att börja med har du jävligt fel när du påstår att de inte gör något jobb. Du har fått flera exempel ovan på motsatsen.

Nej, det finns inget lagstadgat som säger att man måste anlita mäklare. har själv köpt bostadsrätt privat (det blev billigt), men de gånger jag sålt har det varit via mäklare (självklart).

Annars anser jag att det är som med att anlita snickare, målare, bilmekaniker eller vad som helst. Vill du inte göra jobbet själv så anlitar du någon. Det är allt annat än unikt för mäklarbranschen, det gäller snarare i stort sett alla branscher.
Citera
2017-02-14, 09:41
Medlem
George Wittigs avatar
Är inte 100% på detta, men jag har för mig att de flesta banker (snabb titt, iallafall ICA och SBAB kräver detta) har som villkor för bolån att affären skall hanteras av en mäklare. Detta för att allt det juridiska ska gå rätt till.
Citera
2017-02-14, 10:00
Medlem
Har du över medelintelligens, en bra kamera och tid över så ska du naturligtvis inte anlita mäklare. Om du dock är medveten om att du lätt viker dig i förhandlingar så kan det vara bra att ta hjälp... se då bara till att den du tar hjälp av faktiskt gör ett bra jobb.
Citera
2017-02-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningssagare
Jag köpte min bostad till halva priset av vad den egentligen var värd tack vare att säljaren hade noll koll på vad de aktuella priserna i området låg på.

Det kan ju vara en anledning.

Grattis!

Husen i vår närhet som sålts via mäklare har i de flesta fall stigit med 15-20% från utgångspris vilket indikerar att det är marknaden som styr istället för mäklarens utgångspris.

Säljer man själv är det ju bara att kolla slutpriserna på Booli.se i närområdet och ha det som riktmärke. Som säljare har man fri prövningsrätt av buden och är man inte nöjd är det ju bara att köra en visning till alternativt anlita mäklare.
Citera
2017-02-14, 10:15
Medlem
Christopher.s avatar
Mäklaren känner marknaden, mäklaren sköter bokföringen, mäklaren har fotografer till sitt förfogande, mäklaren har ansvar att köpet genomförs korrekt, mäklaren har kontakt med köper och säljare - en mellanhand. Allt detta går att lösa själv om man har kunskap och tid, dock missar man hemnet - ett krav är att man är mäklare med licens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in