2017-02-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är domen för försök till våldtäkt som finns på Lexbase och den är från 2008.

Dom domarna för bl a misshandel, våldsamt motstånd, rattfylleri finns däremot inte på Lexbase. Dom missar ibland och lägger inte in alla domar.

Hessle verkar vara ett riktigt våldsamt svin som mycket väl kan begå mord.
Citerar lite från den enda domen som finns på Lexbase.

Datum domslut: 2008-10-13 Domstol: Skövde Mål nr B 1082-08

Tilltalad
Sven FREDRIK Hessle, 751220-7130

DOMSLUT
Begångna brott
Försök till våldtäkt 6 kap 1 § och 15 § samt 23 kap 1 § brottsbalken

Påföljd m.m. Fängelse 1 år 4 månader

Skadestånd
Fredrik Hessle skall utge skadestånd till xxx med fyrtiotvåtusentvåhundra (42.200) kr jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 6 juli 2008 till dess betalning sker.

BAKGRUND M.M.
På natten mot den 6 juli 2008 kallades polis och ambulans till en plats på Köpmannagatan nära ICA Maxi i Skövde sedan någon eller några anmält att en person sökt våldta en kvinna, xxx, där. Polis kom till plats och eftersökte en eller två gärningsmän med hjälp av två hundpatruller. Den ena hundpatrullen fann, någon kilometer från platsen där xxx befunnit sig, Hessle gömd under en gran.
Hessle greps kl. 04.15, anhölls kl. 06.20 och häktades den 8 juli 2008 såsom på sannolika skäl misstänkt för försök till våldtäkt. Han var sedan häktad fram till huvudförhandlingen inleddes den 5 september 2008. Vid denna fann tingsrätten övertygande bevisning föreligga för försök till våldtäkt. Tingsrätten beslutade också inhämta rättspsykiatrisk undersökning till ledning för valet av påföljd. Förhandlingen har sedan den rättspsykiatriska undersökningen kommit in till tingsrätten återupptagits den 13 oktober 2008.

YRKANDEN M.M.
Åklagaren har med stöd av 6 kap. 1 och 15 §§ samt 23 kap 1 § brottsbalken yrkat att Hessle skall dömas för försök till våldtäkt enligt följande gärningsbeskrivning:
Hessle har den 6 juli 2008 på en gångstig vid Köpmannagatan i Skövde med våld försökt att tilltvinga sig samlag eller därmed jämförlig handling med xxx.
Hessle har sålunda först bakifrån tilldelat xxx en spark, alternativt ett slag, och ryckt i hennes hår och kläder, till följd varav xxx föll omkull på ett intilliggande gräsområde. Hessle har därefter satt sig över hennes bröstkorg och hennes överarmar och tilldelat henne ett flertal kraftiga knytnävsslag mot ansikte och huvud. Hessle har även som kört in sina fingrar och tumme ett antal gånger i hennes mun och svalg. När xxx sökt undkomma har Hessle åter övermannat henne, och därvid bakifrån fasthållit henne med sin kroppstyngd, varvid han också tagit tag i hennes byxor och försökt att dra ner dem. Gärningen kom ej till fullbordan men fara för har förelegat. Av våldet har uppkommit smärta och ömhet jämte näsblödning samt blånader, svullnader och skrapsår över öga, mun, läppar och huvud.

Hessle har uppgivit att han på grund av berusning under natten mot den 6 juli 2008 vare sig kan erkänna eller förneka brott. Han har hävdat, för det fall det skulle vara styrkt att det är han som angripit xxx, att han aldrig tidigare varit våldsam mot kvinnor och inte kan ha haft för avsikt att våldta henne och det därför inte kan vara fråga om annat än misshandel.

Påföljd
Hessle, som enligt den rättspsykiatriska undersökningen som utförts inte lider av någon allvarlig psykisk störning och inte heller gjorde det vid gärningen, skall nu svara för försök till våldtäkt med ett straffvärde som typiskt sett närmar sig straffet för fullbordat brott. I utlåtandet över den rättspsykiatriska undersökningen har dock bedömts att gärningen skett vid en känslomässig kollaps där hämmade aggressioner agerats ut i handling. Hessle måste alltså anses ha haft starkt nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.

En uppgift från rättspsykiatriska utlåtandet är intressant.
"vid en känslomässig kollaps där hämmade aggressioner agerats ut i handling."
Det är väl det som händer när det går så långt som till mord.

Bilder på jäveln?
Citera
2017-02-12, 21:52
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Bilder på jäveln?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2iu3r7n&s=6#.WKDK5zs1_IU

Tinypic verkar bråka lite så här kommer den igen.

https://anonimag.es/i/fredrikhessle5a7df.jpg
Senast redigerad av -TheRiddle- 2017-02-12 kl. 22:01.
Citera
2017-02-12, 21:55
Medlem
Rabattfyllans avatar
Den så kallade hockeyspelaren verkar, om han begick mordet på Pernilla vilket mycket tyder på, bara begå brott när han druckit alkohol. Något som Hagamannen också gjorde. Rätta mig om jag har fel men Hagamannen begick väl alla våldtäkter i berusat tillstånd?

Den huvudmisstänkte var i 30-årsåldern när Pernilla mördades och det vore något intressant att få vetskap om hur han hanterat alkohol tidigare. Att börja begå brott i 30-årsåldern och då ett mord, kanske våldtäkt och mordbrand låter kriminologiskt onormalt.
Citera
2017-02-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2iu3r7n&s=6#.WKDK5zs1_IU

Tinypic verkar bråka lite så här kommer den igen.

https://anonimag.es/i/fredrikhessle5a7df.jpg

Tacktack! Är han svensk? Ser inte ut så.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Den så kallade hockeyspelaren verkar, om han begick mordet på Pernilla vilket mycket tyder på, bara begå brott när han druckit alkohol. Något som Hagamannen också gjorde. Rätta mig om jag har fel men Hagamannen begick väl alla våldtäkter i berusat tillstånd?

Den huvudmisstänkte var i 30-årsåldern när Pernilla mördades och det vore något intressant att få vetskap om hur han hanterat alkohol tidigare. Att börja begå brott i 30-årsåldern och då ett mord, kanske våldtäkt och mordbrand låter kriminologiskt onormalt.

Man måste vara väldigt störd om man kan döda en människa och sen elda upp kroppen, jag darrar bara jag tänker på det men det verkar inte göra nåt för Hessle. Sen är jag ju kvinna så det är kanske lättare för män pga testosteron?
Citera
2017-02-13, 11:33
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Tacktack! Är han svensk? Ser inte ut så.

Man måste vara väldigt störd om man kan döda en människa och sen elda upp kroppen, jag darrar bara jag tänker på det men det verkar inte göra nåt för Hessle. Sen är jag ju kvinna så det är kanske lättare för män pga testosteron?
Han var även under vissa tillfällen av livet tablettmissbrukare (det var i alla fall vad som sades av bekanta som festat med honom, under den tiden), vilket förmodligen hade kombinerats med alkohol under kvällen.
Citera
2017-02-15, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Han var även under vissa tillfällen av livet tablettmissbrukare (det var i alla fall vad som sades av bekanta som festat med honom, under den tiden), vilket förmodligen hade kombinerats med alkohol under kvällen.

Har svårt att tro att han varit tablettpåverkad, då hade han inte kunnat tänka så långt och elda upp efter sig för att försvårara polisens arbete. Kan han mörda pga tabletter så har han inte heller så mycket koll på att förstöra bevisen, vilket han ju verkar ha haft i det här fallet.
Citera
2017-02-16, 12:02
Medlem
Citat:
Har svårt att tro att han varit tablettpåverkad, då hade han inte kunnat tänka så långt och elda upp efter sig för att försvårara polisens arbete. Kan han mörda pga tabletter så har han inte heller så mycket koll på att förstöra bevisen, vilket han ju verkar ha haft i det här fallet.

Vänta nu, menar du på fullaste allvar att folk som pillertrillar inte kan tänka?
För det första så beror det helt och hållet på vad för piller det handlar om, och kan man mörda på piller så är det inte så långt at tänka sig att en person kanske tänder eld på lägenheten

Det har funnits en hel del mord där personen i fråga är tablettmissbrukare och tänt eld på hus för att försöka dölja det/de mord personen har begått.
Så din teori där har ingen fast mark under fötterna
Citera
2017-02-16, 12:39
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDskadad
Vänta nu, menar du på fullaste allvar att folk som pillertrillar inte kan tänka?
För det första så beror det helt och hållet på vad för piller det handlar om, och kan man mörda på piller så är det inte så långt at tänka sig att en person kanske tänder eld på lägenheten

Det har funnits en hel del mord där personen i fråga är tablettmissbrukare och tänt eld på hus för att försöka dölja det/de mord personen har begått.
Håller med dig fullständigt.
Den där "Shosha" har så mycket fel i sina s.k. slutsatser att jag faktiskt inte orkat påpeka alla fel hon gör.
Och jodå Shosha, han är svensk. Tänka sig att det finns även svenskar som kan mörda kvinnor, otroligt men sant.
Citera
2017-02-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDskadad

Jag har aldrig tagit piller så jag vet inte, men av det man brukar äsa om brott som mord och liknande är att gärningsmannen varit påverkad. Därför är jag inte förvånad om nån påverkad skulle enbart mörda, men att personen samtidigt kan tänka logiskt går inte riktigt ihop för mig. Tvärtom att om personen inte var påverkad skulle han kanske inte ens mördat. Det jag menar är att tabletter bör göra det lättare att mörda och samtidigt svårare att tänka i banor som bevis på en så avancerad nivå som att elda upp brottsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Håller med dig fullständigt.
Den där "Shosha" har så mycket fel i sina s.k. slutsatser att jag faktiskt inte orkat påpeka alla fel hon gör.
Och jodå Shosha, han är svensk. Tänka sig att det finns även svenskar som kan mörda kvinnor, otroligt men sant.

Bara för att du tolkat det så betyder det inte att jag menat det du påstår. Min fråga var konkret och enkel, jag frågade helt enkelt om han var svensk och därmed har jag inte ens kommit i närheten av att nån svensk inte kunde döda en kvinna.
Citera
2017-02-24, 16:43
Medlem
Inga nyheter om det här mordet, inget nytt efter svenska fall för FBI heller?
Citera
2017-03-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aboutme
Inga nyheter om det här mordet, inget nytt efter svenska fall för FBI heller?

Har skrivit det förut och jag säger igen, detta är polisiärt uppklarat. Men pga Sveriges skämt till rättssamhälle så kan inte polisen binda honom till brottet då det fanns två dna-träffar (utöver Pernillas).

Den ena killen hade alibi och vänner/vittnen som kan styrka att han inte var i närheten av Pernillas lägenhet/hus vid tidpunkten för mordet + att han är fd pojkvän.

Den andra har inget alibi och hävdar att hans dna hamnat i lägenheten vid ett tidigare tillfälle? När och varför kan personen inte till 100% svara på??

Tror att de flesta känner/vet vem som är skyldig och jag hade hoppats på att "Svenska fall för FBI" skulle ge fallet lite skjuts eller att lägga sista pusselbiten på plats, men ack så fel jag hade..

(Ironi) Så vill du begå ett mord eller något annat ruggigt, se för fan till att det finns fler dna-träffar, öva upp din talförmåga och lär dig att se ut som en ledsen liten hundvalp! Du kan alltid begå brott på annan ort ex överfall och våldtäkt, sitta av det straffet men likt förbannat klara dig från åtal för mord. Bra jobbat Sverige - eller INTE!
Citera
2017-03-20, 10:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag har aldrig tagit piller så jag vet inte, men av det man brukar äsa om brott som mord och liknande är att gärningsmannen varit påverkad. Därför är jag inte förvånad om nån påverkad skulle enbart mörda, men att personen samtidigt kan tänka logiskt går inte riktigt ihop för mig. Tvärtom att om personen inte var påverkad skulle han kanske inte ens mördat. Det jag menar är att tabletter bör göra det lättare att mörda och samtidigt svårare att tänka i banor som bevis på en så avancerad nivå som att elda upp brottsplatsen.

Bara för att du tolkat det så betyder det inte att jag menat det du påstår. Min fråga var konkret och enkel, jag frågade helt enkelt om han var svensk och därmed har jag inte ens kommit i närheten av att nån svensk inte kunde döda en kvinna.

Tabletter kan göra en människa känslomässigt avtrubbat men fortfarande fullt intellektuellt fungerande. Det beror vilka tabletter, dos och hur individen "svarar" på medicunering. Tröskeln för att mörda någon är väl kanske bara lägre för att det är känslospektrat som påverkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in