2017-01-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Du kan ju alltid fråga din a kassa,, dom vet säkert vad som gäller

Du får automatiskt 150 dagar efter de 300 dagarna. Spelar ingen roll när barnet är född bara det är under 18.
Citera
2017-02-04, 19:17
Medlem
Tammers avatar
Det är värre när man går från a-kassa till arbete. Låt säga att jag fått jobb från januari, efter att tidigare varit arbetslös. A-kassan betalas ut med tre dagars fördröjning, jag får ersättningen för december i slutet av december. Sen blir det värre: jag är jobba hela januari utan lön, eftersom lönen som arbetats in under januari betalas ut 25:e februari. Så vad ska jag leva av i januari..?
Citera
2017-02-07, 10:58
Medlem
echaufferads avatar
En fråga:

Jag är med i mitt förbunds A-kassa sedan flera år.

Om jag säger upp mig från mitt heltidsarbete som jag haft under flera år på egen begäran och inte skriver in mig på ams dag 1 som arbetslös.

I hur många dagar kan jag då vara helt "ledig" utan att skriva in mig på ams eller ansöka om A-kassa? För att därefter få ta del av av a-kassa med karens och vad allt det innebär när jag skriver in mig på ams.

SGI är skyddad enligt försäkringskassan i tre månader men fungerar det även så med A-kassan om man nu t ex väljer att resa jorden runt innan man skriver in sig på ams.

Kan ju omöjligt vara särskilt ovanligt.

tacksam för svar.
Citera
2017-02-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echaufferad
En fråga:

Jag är med i mitt förbunds A-kassa sedan flera år.

Om jag säger upp mig från mitt heltidsarbete som jag haft under flera år på egen begäran och inte skriver in mig på ams dag 1 som arbetslös.

I hur många dagar kan jag då vara helt "ledig" utan att skriva in mig på ams eller ansöka om A-kassa? För att därefter få ta del av av a-kassa med karens och vad allt det innebär när jag skriver in mig på ams.

SGI är skyddad enligt försäkringskassan i tre månader men fungerar det även så med A-kassan om man nu t ex väljer att resa jorden runt innan man skriver in sig på ams.

Kan ju omöjligt vara särskilt ovanligt.

tacksam för svar.

Nej, det fungerar inte på samma sätt som hos Försäkringskassan.
Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring

Enligt 15 a § räknas ramtiden på de tolv månader som närmast föregått den månad där du anmält dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen.
Så du kan endast åka iväg i cirka 4 veckor för att inte få sämre dagsförtjänst.
Citera
2017-02-07, 19:10
Medlem
echaufferads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Nej, det fungerar inte på samma sätt som hos Försäkringskassan.
Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring

Enligt 15 a § räknas ramtiden på de tolv månader som närmast föregått den månad där du anmält dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen.
Så du kan endast åka iväg i cirka 4 veckor för att inte få sämre dagsförtjänst.

Tack för svar, men var någonstans står det att det är ca 4 veckor? vad händer efter 4 veckor blir dagsförtjänsten mindre för var dag då?
Citera
2017-02-12, 14:08
Medlem
Starta eget på deltid - a-kassa på deltid?

Ja, jag kommer att kolla upp detta med Arbetsförmedlingen och TRR. Skulle dock behöva ett snabbt svar om någon har koll.

Jag kommer snart att vara arbetslös och har fått ett erbjudande om att få en del konsultjobb, dock med odefinierad omfattning. Detta förutsätter att jag startar eget.

I dagsläget har jag rätt till a-kassa samt ersättning från Trygghetsrådet upp till 80% av dagens lön.

Som jag förstått saken kan jag driva eget på deltid och få a-kassa som utfyllnad upp till 100% arbetstid.

Kommer jag i så fall också få ersättning från Trygghetsrådet?
Hur räknas dagar av från de 100 TRR-dagarna?
Citera
2017-02-12, 14:21
Medlem
borrizs avatar
Du får jobba deltid och behålla Akassa under högst 75 dagar.
Därefter så får du ingen ersättning ifrån Akassan veckor du jobbar deltid.
http://www.kommunalsakassa.se/du-som-far-ersattning/for-dig-som-arbetar-deltid

Ett alternativ skulle vara att söka Starta-Eget-Bidrag ifrån Af.
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Starta-eget-foretag.html
Citera
2017-02-12, 15:09
Medlem
Jag är uppsagd och arbetar till och med den 1 juni. Är berättigad till maximal a-kassa, tjänar över 25000 i månaden. Har jobbat i flera år och får 25 nya semesterdagar den 1 april (samt har några gamla) som jag kommer få ut i pengar när jag slutar. Tänkte anmäla mig som arbetssökande första dagen efter jag slutat på min nuvarande arbetsplats. Jag vill gärna vara ledig några veckor i sommar, helst så många som möjligt och egentligen börja söka jobb på allvar till hösten.

Så till frågan. Har jag rätt att ta ut semester? Hur länge isåfall utan att min a-kassa påverkas? Givetvis utan ersättning ifrån a-kassan. Och isåfall hur går jag tillväga på bästa sätt?
Hur ställer sig arbetsförmedlingen till att jag kommer in och anmäler mig som arbetssökande och samtidigt säger att jag vill ha semester?
Citera
2017-02-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du får jobba deltid och behålla Akassa under högst 75 dagar.
Därefter så får du ingen ersättning ifrån Akassan veckor du jobbar deltid.
http://www.kommunalsakassa.se/du-som-far-ersattning/for-dig-som-arbetar-deltid

Som jag förstår saken så räknas det av dagar från de 75 dagarna i veckor där man jobbar vissa dagar. Jobbar man inte alls en vecka dras det istället dagar från de ordinarie 300 dagarna man har rätt till a-kassa. De 75 dagarna är "öronmärkta" dagar för deltid men räknas in i de 300.
Citera
2017-02-12, 18:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleman
Jag är uppsagd och arbetar till och med den 1 juni. Är berättigad till maximal a-kassa, tjänar över 25000 i månaden. Har jobbat i flera år och får 25 nya semesterdagar den 1 april (samt har några gamla) som jag kommer få ut i pengar när jag slutar. Tänkte anmäla mig som arbetssökande första dagen efter jag slutat på min nuvarande arbetsplats. Jag vill gärna vara ledig några veckor i sommar, helst så många som möjligt och egentligen börja söka jobb på allvar till hösten.

Så till frågan. Har jag rätt att ta ut semester? Hur länge isåfall utan att min a-kassa påverkas? Givetvis utan ersättning ifrån a-kassan. Och isåfall hur går jag tillväga på bästa sätt?
Hur ställer sig arbetsförmedlingen till att jag kommer in och anmäler mig som arbetssökande och samtidigt säger att jag vill ha semester?
Du kan göra uppehåll i a-kassan (utan ersättning) i 12 månader och återuppta din a-kassa med oförändrad ersättning. Du behöver inte tala om att du skall ha semester bara att du vill göra ett uppehåll så blir du utskriven och sedan får du skriva in dig igen på nytt.
Citera
2017-02-12, 20:15
Avslutad
Jag blir arbetslös snrt.
Jag kommer att få runt 6000kr i a-kassa.
Tjänar väldigt dåligt.
Snart höjs hyran med 1000kr.
Kommer att ha råd att betala hyran.. men allt annat blir svårt.

Vad kan man göra mer än att hoppas på jobb?
Citera
2017-02-12, 23:34
Avstängd
Iman2014s avatar
Hej!

Kanske lite konstig fråga, men jag vill bara vara helt säker här. Det handlar om aktivitetsrapporten, som jag lämnar in via papper (lite strul med e-legitimationen). Jag bor i en viss stad och befinner mig just nu i en annan stad hos mina släktingar. Det hade varit väldigt jobbigt och kostsamt för mig att åka tillbaka till min hemstad och skicka rapporten till arbetsförmedlingen där.

Så jag undrar om man kan lämna rapporten till en arbetsförmedling i en annan stad, i detta fallet den stad som jag för tillfället befinner mig i och sen hänvisa till min handledare (som dem förmodligen kan kolla upp). Kan kolla någon ge en klar förklaring här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in