2017-02-12, 15:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jag har ju tidigare länkat till en sådan karta med bevis på att den är korrekt.
http://www.leventhalmap.org/zoomify?...d=06_01_008377
Ja, det stämmer men Nordpolen måste vara i centrum om det skall bli rätt och det vill man inte eftersom det kommer för nära sanningen.

Jag roade mig med att mäta lite på din karta.

Enligt den så är det cirka 7300 km mellan Lima och Rio de Janeiro. I verkligheten är det 3800 km.
Enligt din karta är det cirka 12000km mellan Rio och Cape Town. I verkligheten är det 6000 km.

Så nej, du och din karta är verkligen inte nära sanningen. Faktum är att du är väldigt långt ifrån sanningen och att din karta är väldigt felaktig.
Citera
2017-02-12, 17:42
Medlem
Vad finns på undersidan av jordskivan?
Vad händer om bitar lossnar på undersidan, de måste ju ramla ut i rymden? Enligt Flat Earth Society så beror tyngdkraften på att jordskivan ständigt accelererar "uppåt".
Hur tjock är skivan?
Hur fungerar vulkaner?
Vad är det som gör att det är kallt runt kanten?
Vad händer om klimatförändringarna gör så att det blir en öppning i iskanten?
Hur tätt är vakterna utposterade runt kanten?
Varifrån går transporterna med förnödenheter till vakterna?
Citera
2017-02-12, 18:40
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Tomma, okunniga och väldigt naiva ord.

Visa att Newtons gravitationslag är felaktig. Visa att de kända avstånden till himlakroppar är felaktiga. Visa att jorden inte roterar runt solen. Visa att det inte finns satelliter. Visa att sträckan mellan Sydney och Johannesburg inte är 11000 km. Visa att våra kartor inte stämmer.

Listan av bevis kan göras hur lång som helst. Överraska mig genom att falsifiera ett enda bevis.

Newton hade rätt. Aristoteles hade fel. Detta påverkar ö h t. inte det faktum att jorden är platt. En halmgubbe med andra ord.

Avståndet till himlakropparna kan mycket väl vara korrekt angivna, Jag har inte tillgång till relevanta mätinstument vet inte det exakta avståndet. Det har dock ingen som helst relevans i frågan huruvida jorden är platt eller inte. Ännu en halmgubbe.

Jag såg tydligt att solen gick upp i öster under förmiddagen och den gick ner i väster på eftermiddagen, vilket bevisar att solen kretsar kring jorden och inte tvärtom. Du verkar så auktoritetsbunden att du inte förmår att dra slutsatser av de erfarenheter du upplever med dina egna sinnen, för att du läst någonstans att det är fel.

11000km låter i mina ören helt rimligt. Hurså? Likaledes är det 93 km mellan Gällivare och Jokkmokk. Vad har det med saken att göra? Ännu en halmgubbe?
Citera
2017-02-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag såg tydligt att solen gick upp i öster under förmiddagen och den gick ner i väster på eftermiddagen, vilket bevisar att solen kretsar kring jorden och inte tvärtom. Du verkar så auktoritetsbunden att du inte förmår att dra slutsatser av de erfarenheter du upplever med dina egna sinnen, för att du läst någonstans att det är fel.
(sista meningen är riktad till madtop, jag kommenterar den inte eftersom det är trams.)
Varför det? Den iakttagelsen stämmer utmärkt med att en sfärisk jord snurrar runt sin axel med ett varv per dygn. Förklara varför detta bevisar att solen kretsar kring jorden? Förklara samtidigt varför solen både går upp och går tidigare i Finland än den gör här i Sverige. Förklara också varför solen går upp ca sex timmar senare i New York än här.
När du har gjort det, så svara på följande fråga som jag har ställt till FE-kramare flera gånger utan att någon ens har försökt svara:
Hur kommer det sig att en färd utmed ekvatorn är 4008 mil och inte 6283 mil som den måste vara om jorden är platt? (Avståndet från nordpolen till ekvatorn är bevisligen 1000 mil.)
Citera
2017-02-12, 20:12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Varför det? Den iakttagelsen stämmer utmärkt med att en sfärisk jord snurrar runt sin axel med ett varv per dygn. Förklara varför detta bevisar att solen kretsar kring jorden? Förklara samtidigt varför solen både går upp och går tidigare i Finland än den gör här i Sverige. Förklara också varför solen går upp ca sex timmar senare i New York än här.
När du har gjort det, så svara på följande fråga som jag har ställt till FE-kramare flera gånger utan att någon ens har försökt svara:
Hur kommer det sig att en färd utmed ekvatorn är 4008 mil och inte 6283 mil som den måste vara om jorden är platt? (Avståndet från nordpolen till ekvatorn är bevisligen 1000 mil.)

Nej! med endast ett varv/dygn skulle centrifugalkraften inte räcka till för att hålla oss kvar på jordytan Jag som bor långt norrut skulle med möda hålla mig kvar , men de som bor längre söderut skulle oundvikligen trilla av. Nya zeeländarna skulle behöva gå med kraftiga sugproppar på fötterna.Den enda logiska förklaringen är att det är solskivan som roterar kring jordskivan.

Vad det gäller solens upp- och nedgång i finland respektive New York, beror det på attt de ligger i andra tidszoner.

Jag har vid flera tillfällen sagt att jorden är betydligt större än de styrande vill få oss att tro, varvid ekvatorn de facto är betydligt längre än både 4008 respektive 6283 mil.

Avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är väl egentligen en definitionsfråga, men med de referenspunkter vi enats om, blir ju avståndet korrekt.
Citera
2017-02-12, 20:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
....Den enda logiska förklaringen är att det är solskivan som roterar kring jordskivan...
Hur förklarar du månförmörkelser med den modellen?
Citera
2017-02-12, 20:27
Medlem
Citat:
Nej! med endast ett varv/dygn skulle centrifugalkraften inte räcka till för att hålla oss kvar på jordytan Jag som bor långt norrut skulle med möda hålla mig kvar , men de som bor längre söderut skulle oundvikligen trilla av. Nya zeeländarna skulle behöva gå med kraftiga sugproppar på fötterna.Den enda logiska förklaringen är att det är solskivan som roterar kring jordskivan.

Vad det gäller solens upp- och nedgång i finland respektive New York, beror det på attt de ligger i andra tidszoner.

Jag har vid flera tillfällen sagt att jorden är betydligt större än de styrande vill få oss att tro, varvid ekvatorn de facto är betydligt längre än både 4008 respektive 6283 mil.

Avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är väl egentligen en definitionsfråga, men med de referenspunkter vi enats om, blir ju avståndet korrekt.

Ojojoj, vilken fundamental okunnighet du visar upp! Uppenbarligen vet du varken vad centrifugalkraft eller gravitation är för något!! Och inte heller varför vi har olika tidszoner på jorden. Läs på för f-n!
Samtidigt är du sååå säker på att du vet bättre än alla andra hur stor jorden är! Din okunnighet firar verkligen triumfer!

För att överhuvudtaget diskutera med dig blir det helt klart nödvändigt att börja undervisa i enkel grundskolefysik, som du redan borde kunna. Så jag avstår.
Citera
2017-02-12, 20:30
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur förklarar du månförmörkelser med den modellen?

Eftersom sol respektive månskivan går i olika banor kan jorden vid enstaka tillfällen skugga månskivan.
Citera
2017-02-12, 20:39
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ojojoj, vilken fundamental okunnighet du visar upp! Uppenbarligen vet du varken vad centrifugalkraft eller gravitation är för något!! Och inte heller varför vi har olika tidszoner på jorden. Läs på för f-n!
Samtidigt är du sååå säker på att du vet bättre än alla andra hur stor jorden är! Din okunnighet firar verkligen triumfer!

För att överhuvudtaget diskutera med dig blir det helt klart nödvändigt att börja undervisa i enkel grundskolefysik, som du redan borde kunna. Så jag avstår.

Det brukar låta så när man har slut på argument.
Citera
2017-02-12, 21:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eftersom sol respektive månskivan går i olika banor kan jorden vid enstaka tillfällen skugga månskivan.
Cirkulerar inte både månen och solen ovanför "jordskivan"?
Citera
2017-02-12, 21:33
Medlem
Citat:
Det brukar låta så när man har slut på argument.
Det finns hur många argument och bevis som helst för att jorden är sfärisk i den här tråden. Läs innantill! Jag behöver inte tillföra fler. Och i ditt fall anser jag inte ens att det är meningsfullt....
Senast redigerad av pewana 2017-02-12 kl. 21:40.
Citera
2017-02-12, 21:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Hur kan de ligga i olika tidszoner när jorden är platt? Hur kan det vara natt i Japan när det är dag här? Och hur kan det vara sommar i Australien när det är vinter i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in