Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Varför det? Den iakttagelsen stämmer utmärkt med att en sfärisk jord snurrar runt sin axel med ett varv per dygn. Förklara varför detta bevisar att solen kretsar kring jorden? Förklara samtidigt varför solen både går upp och går tidigare i Finland än den gör här i Sverige. Förklara också varför solen går upp ca sex timmar senare i New York än här.
När du har gjort det, så svara på följande fråga som jag har ställt till FE-kramare flera gånger utan att någon ens har försökt svara:
Hur kommer det sig att en färd utmed ekvatorn är 4008 mil och inte 6283 mil som den måste vara om jorden är platt? (Avståndet från nordpolen till ekvatorn är bevisligen 1000 mil.)
Nej! med endast ett varv/dygn skulle centrifugalkraften inte räcka till för att hålla oss kvar på jordytan Jag som bor långt norrut skulle med möda hålla mig kvar , men de som bor längre söderut skulle oundvikligen trilla av. Nya zeeländarna skulle behöva gå med kraftiga sugproppar på fötterna.Den enda logiska förklaringen är att det är solskivan som roterar kring jordskivan.
Vad det gäller solens upp- och nedgång i finland respektive New York, beror det på attt de ligger i andra tidszoner.
Jag har vid flera tillfällen sagt att jorden är betydligt större än de styrande vill få oss att tro, varvid ekvatorn de facto är betydligt längre än både 4008 respektive 6283 mil.
Avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är väl egentligen en definitionsfråga, men med de referenspunkter vi enats om, blir ju avståndet korrekt.