2017-02-11, 02:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(Sen heter det "att betala", inte "och betala")

Korrigerade rubriken, den sved i ögonen.

Oddball
Moderator
Citera
2017-02-11, 19:55
Medlem
Skönt att bli rättad

Detta gäller en hyresrätt. Och elen ingår inte i hyran. Jag ska som hyresgäst själv ordna elabbonnemanget. Det jag funderade på var om jag kunde bli återbetalningsskyldig för alla dessa månader.
Citera
2017-02-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Skönt att bli rättad

Detta gäller en hyresrätt. Och elen ingår inte i hyran. Jag ska som hyresgäst själv ordna elabbonnemanget. Det jag funderade på var om jag kunde bli återbetalningsskyldig för alla dessa månader.

jag blev det på mitt kontor, där det står i kontraktet att jag är skyldig att starta eget elabonnemang. om detsamma står i ditt hyreskontrakt bör du rimligtvis kunna bli debiterad hela summan i efterhand, ja. du har ju försummat att åtgärda något du skrivit under på att du ska göra, och skulden (den löpande förbrukningen av el) är din och inte värdens.

sen finns det säkert en massa juridiska snårigheter kring det här, men det är inget flashback kan svara på.
Citera
2017-02-11, 20:13
Medlem
Citat:
Skönt att bli rättad

Nja, om du fortfarande har el så betyder det att det är någon som betalar ett abbonnemang någonstans.

Den personen kan när som helst säga upp det. Om du då inte tecknat något abbonnemang så stängs elen av. Om du tecknat ett abbonnemang och inte betalar stängs också elen av efter ett tag (tar minst 3-6 månader).

Eftersom du nu haft el under så pass lång tid, och fortfarande har el så är det någon vänlig person som fortfarande står som ägare av ditt elabbonnemang och tycker att det är helt ok att betala för det.

Jag skulle klassa det i kategorien "rör inte det som funkar".
Citera
2017-02-13, 13:14
Medlem
Anledningen till att jag frågade var att jag fick påhälsning av hyresvärden förra veckan angående min el. Idag fick jag beskedet att jag skulle betala 13000kr för alla dessa år. I hyreskontraktet står det att jag som hyresgäst ska bekosta abonnemanget. Elavtalet har ju stått på min hyresvärd dessa år. Så det är väl bara att betala. Eller finns det det någon annat att göra?
Citera
2017-02-13, 13:57
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag frågade var att jag fick påhälsning av hyresvärden förra veckan angående min el. Idag fick jag beskedet att jag skulle betala 13000kr för alla dessa år. I hyreskontraktet står det att jag som hyresgäst ska bekosta abonnemanget. Elavtalet har ju stått på min hyresvärd dessa år. Så det är väl bara att betala. Eller finns det det någon annat att göra?
Det ger mer än 360 kr/mån vilket jag tycker låter mycket om det sker genom en stor hyresvärd. Har själv fast elavgift och betalar drygt 200 kr/mån. Gissar på att det även tillkommer fasta avgifter i ditt fall.

Hur kunde räkningen hamna hos hyresvärden, har de själv använt sig av bostaden innan du flyttade in?
Citera
2017-02-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det ger mer än 360 kr/mån vilket jag tycker låter mycket om det sker genom en stor hyresvärd. Har själv fast elavgift och betalar drygt 200 kr/mån. Gissar på att det även tillkommer fasta avgifter i ditt fall.

Hur kunde räkningen hamna hos hyresvärden, har de själv använt sig av bostaden innan du flyttade in?

Den renoverades innan jag flyttade in så det var därför hyresvärden stod på elabbonnemanget tidigare. Jag förbrukar väl rätt mycket el då dator och TV ofta är på. Men ska kolla vad det står i papprena som kommer i morgon.
Citera
2017-02-14, 13:21
Medlem
Innan du betalar tycker jag du ska höra med en advokat. Det kan vara värt att betala en tusenlapp i arvode för det är möjligt att du inte kan tvingas att betala så länge hyresvärden står för abonnemanget. En advokat kan kolla hyreslagen och avtalslagen. Men gör det snabbt för hyresvärden kan avsluta sitt abonnemang genast.
Citera
2017-02-14, 14:29
Medlem
tex ett elbolag som glömt skicka räkning i 5 år till konsumet kan bara kräva betalt för 3 år tillbaka

Med vänlig hälsning
t
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här