Citat:
Ursprungligen postat av
Frozzzt
Vad är en första tanke när man ser denna portföljen?
Global:
DNB Global Indeks 20%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5 %
Sverige:
Nordnet Superfonden Sverige 6 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 4 %
XACT Svenska Småbolag 10 %
Övrigt:
SPP Aktiefond USA 2 %
Swedbank Robur Ny Teknik 4 %
Nordnet Superfonden Norge 11 %
Swedbank Robur Allemansfond 8 %
Swedbank Robur Medica 8 %
Swedbank Robur Access Asien 9 %
Aktier:
Tobii 13 %
Just nu är det en röra för mig, samtidigt som jag är lockad att ha fingrarna i många syltburkar samtidigt. Det största frågetecknet är om jag borde sälja av Swedbank Robur Allemansfond och
Swedbank Robur Medica som har relativt höga avgifter (Dessutom på ett vanligt aktiekonto till skillnad mot de andra som är i en KF)
Nu vet jag inte hur mycket pengar portföljen har men jag gissar < 1 miljon. Att ha 2% i ett innehav, och särskilt en fond är inget man behöver göra som småsparare. Jag ger ett förslag på hur du kan göra istället: 50% Global, 20% Investmentbolag, 10-20% Småbolag, 10-20% Utländska, t.ex. Asien eller USA (personlig åsikt är att USA inte kommer ge särskilt bra avkastning de kommande 10-12 åren) Jag tror detta blir en stabilare portfölj med både risk och säkerhet, du kan också byta ut globalfonder mot lite Nordnet superfond om du gillar Sverige bättre än global. Nu vet jag inte om du sitter på någon höjdarinformation om Tobii men jag tror du mår bättre av att byta den mot småbolagsfonder istället.
Förstår suget av att vilja ha allt som låter spännande men det bidrar ofta till så kallad diworsification där du äger för mycket och blir för ovetande om dina innehav. Om du hade aktier är det bättre att ha stenkoll på 5-10 innehav snarare än att bara kunna omsättningen på 20 innehav. Samma gäller fonder, byt ut de dåliga fonderna mot bättre och håll portföljen konsistent. Vill du inte investera mer än 5% i ett innehav är det antagligen ingenting du vill ha iallafall.