2017-02-03, 21:45
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Jag såg en dokumentär för väldigt många år sedan som tog upp en väldigt viktig sak angående att "tro på branscher". Den handlade om att även om du kunnat se in i framtiden och vetat hur bilindustrin skulle öka explosionsartat så hade du statistiskt sett ändå förlorat pengar eftersom du inte vetat vilket av bolagen som skulle tjäna pengar på det.

Tydligen så gick i princip alla tidiga bilföretag utom ett fåtal i konkurs. Kan tyvärr inte hitta dokumentären, men det kan vara något att tänka på. Investera i företag du tror på, och inte i företag i branscher du tror på.

Du har delvis rätt, samtidigt är evidensen för stockpicking svag. Vill man investera och göra det lustfyllt (Jag ) så investerar man i bolag man tror på i branscher man tror på.

Mina innehav:
D. Carnegie
Berkshire Hathaway
Teva
Alphabet
Facebook
Novartis
Thin Film Electronics (gammalt innehav från tidigare (misslyckad) strategi)
Apple
General Electric
ABG Sundal Collier
Cisco Systems
Senast redigerad av OmneHomoMendax 2017-02-03 kl. 21:51.
Citera
2017-02-06, 16:49
Medlem
Har börjat pensionsspara och skulle behöva hjälp med att välja rätt fonder, då jag är total nybörjare. Eftersom jag för närvarande är en fattig student så månadssparar jag endast 500 kronor (givetvis kommer kapitalet att öka så småningom), fördelat på:

80 % DNB Global Indeks
20 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Vill gärna lägga till en tillväxtfond, typ Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära? Vidare, hur fungerar det med fondernas avgifter o.s.v., eftersom dessa verkar spela en rätt stor roll när man ska välja fonder?
Citera
2017-02-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
Har börjat pensionsspara och skulle behöva hjälp med att välja rätt fonder, då jag är total nybörjare. Eftersom jag för närvarande är en fattig student så månadssparar jag endast 500 kronor (givetvis kommer kapitalet att öka så småningom), fördelat på:

80 % DNB Global Indeks
20 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Vill gärna lägga till en tillväxtfond, typ Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära? Vidare, hur fungerar det med fondernas avgifter o.s.v., eftersom dessa verkar spela en rätt stor roll när man ska välja fonder?

Personligen skulle jag slänga in lite mera risk för att öka avkastningen. Eftersom du är student antar jag att du sparar på minst 30 års sikt och då tycker jag absolut att man bör ta mer "risk".
Citera
2017-02-07, 14:49
Medlem
Frozzzts avatar
Vad är en första tanke när man ser denna portföljen?

Global:
DNB Global Indeks 20%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 5 %

Sverige:
Nordnet Superfonden Sverige 6 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 4 %
XACT Svenska Småbolag 10 %

Övrigt:
SPP Aktiefond USA 2 %
Swedbank Robur Ny Teknik 4 %
Nordnet Superfonden Norge 11 %
Swedbank Robur Allemansfond 8 %
Swedbank Robur Medica 8 %
Swedbank Robur Access Asien 9 %

Aktier:
Tobii 13 %

Just nu är det en röra för mig, samtidigt som jag är lockad att ha fingrarna i många syltburkar samtidigt. Det största frågetecknet är om jag borde sälja av Swedbank Robur Allemansfond och
Swedbank Robur Medica som har relativt höga avgifter (Dessutom på ett vanligt aktiekonto till skillnad mot de andra som är i en KF)
Citera
2017-02-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt

Global:
DNB Global Indeks 20%

Sverige:

Övrigt:
SPP Aktiefond USA 2 %

Aktier:
Tobii 13 %

Just nu är det en röra för mig, samtidigt som jag är lockad att ha fingrarna i många syltburkar samtidigt. Det största frågetecknet är om jag borde sälja av Swedbank Robur Allemansfond och
Swedbank Robur Medica som har relativt höga avgifter (Dessutom på ett vanligt aktiekonto till skillnad mot de andra som är i en KF)

Nu vet jag inte hur mycket pengar portföljen har men jag gissar < 1 miljon. Att ha 2% i ett innehav, och särskilt en fond är inget man behöver göra som småsparare. Jag ger ett förslag på hur du kan göra istället: 50% Global, 20% Investmentbolag, 10-20% Småbolag, 10-20% Utländska, t.ex. Asien eller USA (personlig åsikt är att USA inte kommer ge särskilt bra avkastning de kommande 10-12 åren) Jag tror detta blir en stabilare portfölj med både risk och säkerhet, du kan också byta ut globalfonder mot lite Nordnet superfond om du gillar Sverige bättre än global. Nu vet jag inte om du sitter på någon höjdarinformation om Tobii men jag tror du mår bättre av att byta den mot småbolagsfonder istället.

Förstår suget av att vilja ha allt som låter spännande men det bidrar ofta till så kallad diworsification där du äger för mycket och blir för ovetande om dina innehav. Om du hade aktier är det bättre att ha stenkoll på 5-10 innehav snarare än att bara kunna omsättningen på 20 innehav. Samma gäller fonder, byt ut de dåliga fonderna mot bättre och håll portföljen konsistent. Vill du inte investera mer än 5% i ett innehav är det antagligen ingenting du vill ha iallafall.
Citera
2017-02-10, 22:44
Medlem
Litanias avatar
Lista efter viktning:
Latour B
ICA
Hemfosa B
Protector forsikring
VFC
North west healthcare prop

Nyligen gjort mig av med HM, fortum, akelius.

Mest viktat mot utdelning. Protector för avkastning. Ny i gemet och har intresserat mig ca 4-5 mån. Ligger + några procent, men en bit under index. Tankar på det?
Citera
2017-02-11, 07:55
Medlem
Citat:

Global:
DNB Global Indeks 20%

Sverige:

Övrigt:
SPP Aktiefond USA 2 %

Aktier:
Tobii 13 %

Jag hade skippat alla "Övriga".
Citera
2017-02-11, 12:08
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:

Global:
DNB Global Indeks 20%

Sverige:

Övrigt:
SPP Aktiefond USA 2 %

Aktier:
Tobii 13 %

Tänk dock på att din XACT Svenska Småbolag ETF är syntetisk och inte fysisk.
Kan finnas risker med det som jag hoppas du har koll på.
Citera
2017-02-11, 19:19
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
17,0% Paradox Interactive
4,3% Activision Blizzard Inc
4,3% Atrium Ljungberg B
3,1% Avanza Bank Holding
3,0% Cloetta B
3,0% Ericsson B
4,8% Hennes & Mauritz B
2,4% ICA Gruppen
1,8% JM
2,6% Kambi Group Plc
2,5% KONE Oyj
2,4% Nordnet B
4,3% Peab B
2,6% SKF B
3,4% Volvo B
1,8% ÅF B

36,7% Likvida medel
0% Belåning

Activision Blizzard Inc 18,9%
ASSA ABLOY B 0,7%
Atrium Ljungberg B 16,7%
Avanza Bank Holding 11,8%
Bahnhof B 1,1%
Cloetta B 8,5%
Hennes & Mauritz B 3,7%
KONE oyj 13,9%
Peab B 11,8%
ÅF B 12,9%

Varav 16,5% är belåning med Avanzas superlån på 1,75% ränta.

Likvida medel: ca 0 SEK
Sedan sist har jag även köpt en bostad. Så nettoförmögenheten är just nu ungefär 1/3 aktier och 2/3 bostad.
Citera
2017-02-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Activision Blizzard Inc 18,9%
ASSA ABLOY B 0,7%
Atrium Ljungberg B 16,7%
Avanza Bank Holding 11,8%
Bahnhof B 1,1%
Cloetta B 8,5%
Hennes & Mauritz B 3,7%
KONE oyj 13,9%
Peab B 11,8%
ÅF B 12,9%

Varav 16,5% är belåning med Avanzas superlån på 1,75% ränta.

Likvida medel: ca 0 SEK
Sedan sist har jag även köpt en bostad. Så nettoförmögenheten är just nu ungefär 1/3 aktier och 2/3 bostad.

Varför belönar du Avanza att sätta en högre ränta på sitt superlån istället för att köra Nordnet med 0,99% på knockoutlånet (med bättre villkor)?
Citera
2017-02-12, 11:03
Medlem
thoughtboxs avatar
Har bara en aktie idag som jag gick all in på.
2053 aktier Fing B @ 117 SEK.

Tror den kommer gå till minst 500 inom två år när den har skakat av sig alla investerare. Dippen nu är temporär. Så de investerade pengarna blir miljonen.
Citera
2017-02-12, 11:39
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtbox
Har bara en aktie idag som jag gick all in på.
2053 aktier Fing B @ 117 SEK.

Tror den kommer gå till minst 500 inom två år när den har skakat av sig alla investerare. Dippen nu är temporär. Så de investerade pengarna blir miljonen.
Stackarn hahah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in