2017-02-11, 17:44
  #2089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Fast energi i bunden form so i materia, är faktiskt ingen begränsning som du försöker fastställa. All materia övergår i olika form över tid. Vad du tycks ha svårt med, är att helt enkelt acceptera livs-FORMEN ; vad som äe liv ä också form det finns en slags underliggande ångest i dig som utmynnar i tron att den livsform som kan detekteras enbart via sinnen, skulle ha något slags inbyggt fel.. som något fullständigt oidentifierat väsen.. däremot har full koontroll över, men som vi människor.. behöver kunna detektera, fast... inte med sinnesnärvaro.. utan med sinnesfrånvaro.

Detta utifrån din nu tröttsamma vals om att liv som pågår, är begränsat och det som definieras av människor är falskt, så länge man inte erkänner denna mystiska kraft som du läst om , i väldigt populära böcker där en "skapare" innehar huvudrollen.

Ditt problem är att du ser liv som defekt. Att ha den utgångspunkten är ju vldigt, väldigt sorgligt, till en böerjan.. en melankoli som självklart stöter ifrån sig vad som dremot bejakar livspremissen, om t.ex biologisk, geologisk osv, massa.. som högpotent och så det viktigaste ;

utan massa/materia... ingen tanke! du kan alltså inte såga av den gren du sitter på, dör då finns absolut inget underlag längre, tankar upphör, kommunikation avstannar.. det är elementär kunskap att konsoliderad energi inte "fiinns" bara så där... utan behöver färdas i glidunderlag , bl.a via elektrmagnetiska fält

du skulle icke kunna ta ett enda steg med enbart rörelseorganen, krävs en massa enzymer och hormonder som inte finns vid "sälva studieögonblicket" dock återbildas jämt o ständigt

någonsin funderat på det kanske? om inte, så är det hög tid!!

att det krävs kontinuerliga studier i geofysiologi och astronomi o matematik, för att minutiöst kontinuerligt förstå energi, omvandlingsprocesser o.dyl

så din vy tycks mkt begränsad, mer än vanligt... för att vara begränsad är det vanligaste, mn du är nitiskt övertygad om skeenden du inte ens behärskar.

vikten av massa (sic)
Vad jag menar med materien är den i form av studieobjekt som låter sig undersökas under lupp så att säga, och kontrolleras genom upprepade experiment osv.

Apropå vals... allt du skriver om vad jag tror och inte tror är ju rent påhitt, det stämmer ingenstans!

Var fick du det ifrån att jag skulle se liv som en defekt!

Det är ju minst sagt makabert! När man trodde sig inte kunna se maken till fräckhet, så överglänser du dig själv till den grad...
Citera
2017-02-11, 17:48
  #2090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Hur vet du att Gud inte kan upptäckas på något vis över huvud taget? Är det så länge Gud inte stämmer med din uppfattning om Guds natur? För du resonerar som om du har kunskap om Guds natur.
Jag vet inte om Gud kan upptäckas öht, men hittills har ingen övertygat mig. Inte ens Gud själv.
Jag har ingen aning om Guds natur. Jag går efter de folk skriver, i dett fall du.
Citera
2017-02-11, 17:49
  #2091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Hur vet du att Gud inte kan upptäckas på något vis över huvud taget? Är det så länge Gud inte stämmer med din uppfattning om Guds natur? För du resonerar som om du har kunskap om Guds natur.
Jag vet inte om Gud kan upptäckas öht, men hittills har ingen övertygat mig. Inte ens Gud själv.
Jag har ingen aning om Guds natur. Jag går efter de folk skriver, i dett fall du. Kanske du kan peka på Gud och hur han visar sig? Och även en bra metod så jag kan verifiera det?
Citera
2017-02-11, 17:52
  #2092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Man kan inte vara av biologisk art men tro sig tänka frikopplat det naturliga.. det naturliga faller sig liksom naturligt och är första valet - därav behöver också metafysik och kvantmekanisk filosofisk tankebana, ha sin förankring.. för förr el senare (om vi ponerar att fösöka forska i gud) så behövs
ÅTERKOPPLINGEN, då gäller att vara helt enkelt vid SINA SINNENS FULLA BRUK, VILKET I KLARSPEÅLK BETYDER ATT HJÄRNSUBSTANSEN SOM ÄR KONCENTRERAD MASSA, HAR NÅGOT KONKRET ATT KONKRETISERAS

men du kanske gör som M.Beming och säger nejnej.. hjärnan är överskattad?

jaha... massan behövs alltså inte, varför är då allt liv försett med celler och kärnmassa i celler?

varför befinner vi oss inte på jorden i "imateriell form"

för att logik hänger ihop utifrån massans konstellation! ur den... färdas tanken.. aldiig utan den, ur vårt jordiska perspektiv.. man vet hittills inte om något annat..



matematiken kunde häledas FÖRST utifrån studium av planetära KROPPAR,m du har massan där åter igen att taga skarp hänsyn till. svs, för att öht.. kunna arbeta utifrån matematiska hypoteser, som numera tjänar teoretiskt underlag.. meen det kom inte via bön.. utan via hårda konsekventa studier av konkret bunden energi

bibeln och gud däremot, är skönlitteratur.. det är underhållning, artisteri. konstnärskap, estetiik o.dyl

finare uttryckt ; qualia (som dväljer underlydande medicinsk-biologiska preferenser, dock)
Jag resonerar utifrån möjligheter angående Guds existens och natur. Du verkar ju hålla med om min bedömning angående ateistens perspektiv då du ser ut att omfamna den helt och hållet.
Citera
2017-02-11, 17:57
  #2093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet inte om Gud kan upptäckas öht, men hittills har ingen övertygat mig. Inte ens Gud själv.
Jag har ingen aning om Guds natur. Jag går efter de folk skriver, i dett fall du.
Ser du någon logik i mitt resonemang då? Varför inte? Hur resonerar jag fel?
Citera
2017-02-11, 18:07
  #2094
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag resonerar utifrån möjligheter angående Guds existens och natur. Du verkar ju hålla med om min bedömning angående ateistens perspektiv då du ser ut att omfamna den helt och hållet.
Jag förstår ju vad sansat förankrad livssyn är i jämförelse med imaginär sådan. Ja.

Att livsformen är strikt biologisk och därav att den naturliga preferensen är den enda möjliga referenspunkten, vilket även du är medveten om. Vad du och många fler däremot vill är en helt annan diskussion än vad som är möjligt. Viiljan är stark, nänniiskoviljan är starkast än någonting annat, det enda som övermannar människoviljan är den opersonliga naturkraften som "tycks, vilja annat..."


Att tro är en del av den mänskliga naturens gruundpremiss (inte arvet) och många skulle vilja se sin tro förverkligad, att det inte sker under en livstid eller under de nästkommande generationernas tid.. liksom generationera före oss, dem som präntade tron som absolutiistiskt idealisk att leva med.. ja det får du ju acceptera , iaf när växtvärken lagt sig, om den någonsin lägger sig.

Det finns många som lider i sin tro, vad jag försöker säga, de kan aldrig förlika sig med hur världen livet och universum är beskaffat utan längtar melankoliskt värkande och står med opportuunistisk livsattityd, vissa genom hela livet.

Andra bejakar istället den livsform som ÄR, som jag sa till din troskompanjon, varken du el jag kan ändra på självaste underlaget, som bestämmer också färdriktningen.


Däremot är var o en fri att tro. Skam vore att inte få tro... men tron får inte längre utöva mandat med deterministisk färdriktning rakt ut mot kaos. Människor har sina erfarenheter av infantilt senila beslut, man har grottat in sig i gudsforskning mer än väl, redan - men tomhänt ledande ingenvart.


Det kan ev. vara det som känns lite nesligt utifrån att totalitär gudsidealism nu har varit ledande tankestoff och utgjort tolkkninbgsföreträdande tankegods, en gång i tiden innan allt genomgick en grundlig totalsanering, genom att behöva passera betydligt skarpare intellektuella anspråk.
__________________
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-11 kl. 18:15.
Citera
2017-02-11, 18:09
  #2095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Ser du någon logik i mitt resonemang då? Varför inte? Hur resonerar jag fel?
Der verkar som du redan tror på bibeln och sedan letar saker som stämmer in. Och för att uppnå det måste du förbise en stor del av vetenskapen.
Självklart stämmer bibeln för dom som vill det, och är beredd att offra "fakta"mot tro.
Jag skulle kunna använda mig av den tekniken och helt plötsligt blir Harry Potter-böckerna sann.
Om jag verkligen vill.
Citera
2017-02-11, 18:18
  #2096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Der verkar som du redan tror på bibeln och sedan letar saker som stämmer in. Och för att uppnå det måste du förbise en stor del av vetenskapen.
Självklart stämmer bibeln för dom som vill det, och är beredd att offra "fakta"mot tro.
Jag skulle kunna använda mig av den tekniken och helt plötsligt blir Harry Potter-böckerna sann.
Om jag verkligen vill.
Men varför drar du in gissningar om vad jag tror och inte tror för?

Jag har fört ett logiskt resonemang och det är det jag skrivit där, som jag skulle vilja se ditt svar till - det logiska resonemanget alltså.

Ditt svar ovan är som att du inte tagit del av något av det jag skrivit...alls.
Kankse vill du ha det på det viset och inte ta emot nya intryck. Jag kan inte tvinga dig att förstå mitt resonemang. Tycker bara att det borde vara intressant för en som ändå spenderar mycket tid på ett diskussionsforum om religion. That´s all
Citera
2017-02-11, 18:28
  #2097
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Vad jag menar med materien är den i form av studieobjekt som låter sig undersökas under lupp så att säga, och kontrolleras genom upprepade experiment osv.

Apropå vals... allt du skriver om vad jag tror och inte tror är ju rent påhitt, det stämmer ingenstans!

Var fick du det ifrån att jag skulle se liv som en defekt!

Det är ju minst sagt makabert! När man trodde sig inte kunna se maken till fräckhet, så överglänser du dig själv till den grad...
Jag råkar bara se kontentan av dina utspel, käre medlem.

Skyll inte på mig, utan försök idka lite självkritik och försök ta till dig av de grundpreferenser som varenda levande har på denna planet, du slår ifrån dig för att försöka påvisa dig ha fått orättvis kritik? Varför offerspelar du, du har flertalet gånger i mer el mindre hånande ordalag missaktat biologisk preferens dvs den mänsklig statusen att över huvud taget vara i stånd att öht kunna bedöma sin plats i världen, och enligt dig ha noll susning om vad som statueras vid bl.a evidensföring.

Det, finner jag anmärkningsvärt och rätt så udda.

Att umgås med "gud" betyder inte att denne "guden" därför är en skapare eller mdspelare, imaginativ inlevelseförmåga är däremot ingenting nytt.

Men att dra in sin imaginativa spelarena in till seriös avhandling, då krävs konsensus om vissa kriterier, men du har ju redan sagt dig vara ovillig att ens erkänna dessa kriterier.. varför du väljer att försöka välta omkull livspremissen självt som om det skulle ses som seriöst?

Sinnevärlden, är fenomenologisk.. vet du ens vad det innebär?
Citera
2017-02-11, 18:43
  #2098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Men varför drar du in gissningar om vad jag tror och inte tror för?

Jag har fört ett logiskt resonemang och det är det jag skrivit där, som jag skulle vilja se ditt svar till - det logiska resonemanget alltså.

Ditt svar ovan är som att du inte tagit del av något av det jag skrivit...alls.
Kankse vill du ha det på det viset och inte ta emot nya intryck. Jag kan inte tvinga dig att förstå mitt resonemang. Tycker bara att det borde vara intressant för en som ändå spenderar mycket tid på ett diskussionsforum om religion. That´s all
Jag har inte sett något resonemang öht. Eller så är jag trög. Jag brukar vara det när gudstroende använder sig av logik...
Citera
2017-02-11, 19:06
  #2099
Medlem
Ateister är nog smarta och tänker själva. Dom tar till sig av modern vetenskap och förstår att alla religioner är gamla sagor och berättelser från längesen !
Citera
2017-02-11, 20:14
  #2100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jag råkar bara se kontentan av dina utspel, käre medlem.
Men du missade ju kontentan! Kontentan i mitt resonemang handlade om materien som studieobjekt. Att du hellre drog in helt annan logik gör det till ett missförstånd från din sida, inte min.

Citat:
Skyll inte på mig, utan försök idka lite självkritik och försök ta till dig av de grundpreferenser som varenda levande har på denna planet, du slår ifrån dig för att försöka påvisa dig ha fått orättvis kritik? Varför offerspelar du, du har flertalet gånger i mer el mindre hånande ordalag missaktat biologisk preferens dvs den mänsklig statusen att över huvud taget vara i stånd att öht kunna bedöma sin plats i världen, och enligt dig ha noll susning om vad som statueras vid bl.a evidensföring.
Så när du hittar på en massa helt ovidkommande nonsens om vad jag jag tror och inte tror så är det jag som ska idka lite självkritik?... ... ... hrmm... justdeja! När jag sen påtalar det så kallar du det offerspel!! Du måste skämta!!!
Mitt resonemang handlar just om att på ett logiskt sätt kunna bedöma sin plats i världen om man nu vill se det på det viset, och inte bara gå slaviskt efter vad som förutsätts genom en metods begränsning och hävda saker utifrån cirkelresonemang.


Citat:
Det, finner jag anmärkningsvärt och rätt så udda.
Att du ser det på det viset är anmärkningsvärt och udda.

Citat:
Att umgås med "gud" betyder inte att denne "guden" därför är en skapare eller mdspelare, imaginativ inlevelseförmåga är däremot ingenting nytt.
Så du känner att det är dags att dra in känslomässiga argument? Jo, det brukar bli så med ateister när de mer handfasta argumenten tryter.

Citat:
Men att dra in sin imaginativa spelarena in till seriös avhandling, då krävs konsensus om vissa kriterier, men du har ju redan sagt dig vara ovillig att ens erkänna dessa kriterier.. varför du väljer att försöka välta omkull livspremissen självt som om det skulle ses som seriöst?
Jag bara resonerar enligt logisk tankegång, varför inte bemöta den direkt? Jag ifrågasätter relevansen av att använda vissa kriterier som ger en given slutsats utifrån premiss. Är det inte logiskt att ifrågasätta sådant?
Ja, du har ju redan sagt att du ser ateismen som qualia. Så diskussion är egentligen menlös då du faktiskt verkar ge tolkning samma status som observation, du kan inte skilja på de två.

Citat:
Sinnevärlden, är fenomenologisk.. vet du ens vad det innebär?
Jag förstår att du på något sätt har för dig att jag inte resonerat utifrån att sinnevärlden är fenomenologisk. Var fick du det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in