2017-02-10, 20:57
Medlem
adressandrings avatar
Upp 7% idag. Ner 14% på måndag?
2017-02-10, 23:22
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
"Folk från Carnegie hade alltså kontaktat SSE Opportunites med hemlig info"

Carnegie har alltså kontaktat SSE Opportunities med hemlig info och detta är alltså helt i sin ordning?

Jag tror han menar att Carnegie som mäklare har ringt till J*n på SSE och frågat om om han vill köpa aktier i en kommande nyemission i exempelvis Precise eller FPC. J*n har tackat nej men med denna info och vetskap om hur marknaden brukar reagera på nyemissionen så blankar han direkt berörd aktie. Således SSE gjort fel men inte Carnegie.

Dock så beror det ju på hur eventuella diskussioner har gått och exakt hur det har meddelats. "Hej J*o H*vard här, bara så att du vet så blir det en nyemission i FPC snart, blink blink. Vi hörs.."

Den typen av kommunikation skulle ju försvåra lite för Carnegie.

Dock så är jag osäker på hur sekretessen ser ut runt nyemissioner. Normalt brukar väl marknaden först informeras om en kommande nyemission sedan drar man igång processen. I sådana fall så skulle ju ovan nämnda senario ej vara möjligt.
2017-02-11, 00:04
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Nädu det var en klassisk FING-fredag! Nu vänder det jag känner det i byxorna!
2017-02-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring

Icke tror att det är dags att täcka, finns tre scenarion var för sig eller tillsammans gör
att det börjar osa brända blankare.

1.Utdelning räkna med att många återinvesterar i FPC
2.FPC återupptar återköpen
3.Fonder och banker återkallar sina aktier då de inte vill kopplas ihop med kommande utredningar
och eventuella åtal.

Vilken av blankarna sitter med svarte Petter?
2017-02-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stengsel
Icke tror att det är dags att täcka, finns tre scenarion var för sig eller tillsammans gör

3.Fonder och banker återkallar sina aktier då de inte vill kopplas ihop med kommande utredningar
och eventuella åtal.

Folk som ligger snett i FPC vill nog allt annat än bränna mer pengar på förlustmaskinen som aktien har blivit. De tar nog sin utdelning och går.

Har de sagt att de ska återköpa mer? Är det ett effektivt sätt att investera sin kassa?
2017-02-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Folk som ligger snett i FPC vill nog allt annat än bränna mer pengar på förlustmaskinen som aktien har blivit. De tar nog sin utdelning och går.

Har de sagt att de ska återköpa mer? Är det ett effektivt sätt att investera sin kassa?
Återköpen runt 100 får väl ses som en dålig investering såhär i efterhand. Personligen hoppas jag på fler uppköp.
2017-02-11, 15:48
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stengsel

och eventuella åtal.

1. Även om en del av utdelningen skulle återinvesteras påverkar det kursen rätt lite.
2. Blir det ens några återköp? Dåligt trackrecord förra gången. Dessutom sålde väl Turbo-Johan rakt in i återköpen? 😀
3. Finns ingen utlånare av aktier som har något att riskera pga den som lånat aktierna ev gjort något otillbörligt. Räkna inte med några åtal, snarare nedlagd utredning inom kort. Delar av utredningen som sekten läckt ut till Realtid håller undermålig klass och anses vara ett skämt av hela branschen. Enda anledningen till EBM tar upp detta är för att få sekten att lugna ner sig lite med ständiga rättshaveristiska anmälningar av ditten och datten.
2017-02-11, 15:53
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Jag tror han menar att Carnegie som mäklare har ringt till J*n på SSE och frågat om om han vill köpa aktier i en kommande nyemission i exempelvis Precise eller FPC. J*n har tackat nej men med denna info och vetskap om hur marknaden brukar reagera på nyemissionen så blankar han direkt berörd aktie. Således SSE gjort fel men inte Carnegie.

Dock så beror det ju på hur eventuella diskussioner har gått och exakt hur det har meddelats. "Hej J*o H*vard här, bara så att du vet så blir det en nyemission i FPC snart, blink blink. Vi hörs.."

Den typen av kommunikation skulle ju försvåra lite för Carnegie.

Dock så är jag osäker på hur sekretessen ser ut runt nyemissioner. Normalt brukar väl marknaden först informeras om en kommande nyemission sedan drar man igång processen. I sådana fall så skulle ju ovan nämnda senario ej vara möjligt.

Räkna inte med att det läckts någon insiderinfo från bandade jobbtelefoner. Mäklarna på Carnegie (och andra firmor) har ringt för att bygga bok inför placingar och ragga investerare till riktade emissioner (dvs utan företrädesrätt).
2017-02-11, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Räkna inte med att det läckts någon insiderinfo från bandade jobbtelefoner. Mäklarna på Carnegie (och andra firmor) har ringt för att bygga bok inför placingar och ragga investerare till riktade emissioner (dvs utan företrädesrätt).

"Lagen är glasklar. Ingen får köpa eller sälja aktier på information som inte är känd av alla. Men SvD Näringsliv kan nu avslöja att en tidigare mäklarchef på Carnegie i flera år har fått, och agerat på, förhandsinformation från just Carnegie om kommande och potentiellt negativa företagshändelser.

Efter att han har fått informationen från sina tidigare kolleger på Carnegie har finansmannen blankat den aktuella aktien när en negativ nyhet var några få timmar bort."

https://www.svd.se/misstankt-insiderharva-i-carnegie--kunder-drabbade/om/naringsliv

Påstår du att Svenska Dagbladet ljuger eller vad är det du försöker säga?
2017-02-11, 16:51
Medlem
padrons avatar
Citat:
"Lagen är glasklar. Ingen får köpa eller sälja aktier på information som inte är känd av alla. Men SvD Näringsliv kan nu avslöja att en tidigare mäklarchef på Carnegie i flera år har fått, och agerat på, förhandsinformation från just Carnegie om kommande och potentiellt negativa företagshändelser.

Efter att han har fått informationen från sina tidigare kolleger på Carnegie har finansmannen blankat den aktuella aktien när en negativ nyhet var några få timmar bort."

https://www.svd.se/misstankt-insiderharva-i-carnegie--kunder-drabbade/om/naringsliv

Påstår du att Svenska Dagbladet ljuger eller vad är det du försöker säga?

Jag har försökt förklara för dig ett halvdussin gånger hur en placing och riktad emission fungerar. Du lär inte förstå något om jag förklarar det hundra gånger till.
2017-02-11, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Jag har försökt förklara för dig ett halvdussin gånger hur en placing och riktad emission fungerar. Du lär inte förstå något om jag förklarar det hundra gånger till.

Det står ju att Carnegie har ju läckt potentiell negativ information. Vad har detta med det du säger att göra? Den potentiellt negativa informationen måste ju inte nödvändigtvis vara om en nyemission. De har ju ringt upp och läckt en negativ nyhet så Jon Jonsson kunnat blanka en aktie. En tjänst åt en vän så att säga.

Varför skulle SvD ens skriva om detta ifall Carnegie inte hade något skumt för sig?

Försöker du missförstå det jag skriver med flit?
Senast redigerad av börsvalp 2017-02-11 kl. 17:23.
2017-02-11, 18:24
Medlem
padrons avatar
Citat:
Det står ju att Carnegie har ju läckt potentiell negativ information. Vad har detta med det du säger att göra? Den potentiellt negativa informationen måste ju inte nödvändigtvis vara om en nyemission. De har ju ringt upp och läckt en negativ nyhet så Jon Jonsson kunnat blanka en aktie. En tjänst åt en vän så att säga.

Varför skulle SvD ens skriva om detta ifall Carnegie inte hade något skumt för sig?

Försöker du missförstå det jag skriver med flit?

Suck. Läs artikeln igen. Det står med all önskvärd tydlighet att rör sig om placingar och riktade emissioner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in