Citat:
Jag hade ingen tanke på att dramatiskt ändra vikten på kulan, för då skulle man som sagt få ändra på hylsan samt även på vapnet.Tack för intressant länk.
Räffelstigningen behöver dock inte ändras, och 168-175gr BTHP VLD finns redan NATO-standardiserat:
https://en.wikipedia.org/wiki/7.62×51mm_NATO
*Som jämförelse väger kulan i Ptr10 9,5 gram.
SMK har ju dock inte stålpenetrator. Såklart.
Har du dramatiskt tänkt förändra vikten på projektilen får du byta hylsa. 7,62x51 maxar någonstans runt 175gr ballistiskt. Tyngre än så och man får det inte att flyga särskilt väl. Hylsan är för liten för mer krut...
--
Den intresserade noterar att laddningen är gjorde med en ganska styv dos av hyffsat snabbt krut (N135-N140). Jag vill minnas att min senaste kortpipeladdning (48cm) med 175gr Scenar-L var på 40,8-41,0 gr N140 någonstans. Sannolikt hade ovan laddning hunnit brinna ut i en AK4-pipa.
Har även drivit en TTSX/.30/150gr (ganska lång helkoppar-VLD) med komprimerad laddning i en nära nog full hylsa. Jag vill minnas att hylsan rymde 45,5-46 gr N140 (struket mått/jag hade marginellt mindre ~45gr - det kraschade dock betänkligt vid kulisättning och jag satte kulorna såpass grunt att patronerna blev för långa för magasinet). I samma pipa gav laddning skaplig speta, jag har för mig att den hamnade på 850-isch m/s. Det är nog nära max v0 man kan få ut får en VLD-projektil i den hylsan (i en pipa under 20").
Så - ska man ha dramatiskt förbättrad prestanda (såväl i termer av ballistik som penetration) får man växla ner till 6,5 mm. Och, kan tyckas paradoxalt, gå ner i kulvikt.
6,5x51 är ju hylskompatibel med 7,62x51 så det hade ju bara varit att pipa om...

Räffelstigningen behöver dock inte ändras, och 168-175gr BTHP VLD finns redan NATO-standardiserat:
https://en.wikipedia.org/wiki/7.62×51mm_NATO
*Som jämförelse väger kulan i Ptr10 9,5 gram.
SMK har ju dock inte stålpenetrator. Såklart.
Har du dramatiskt tänkt förändra vikten på projektilen får du byta hylsa. 7,62x51 maxar någonstans runt 175gr ballistiskt. Tyngre än så och man får det inte att flyga särskilt väl. Hylsan är för liten för mer krut...
--
Den intresserade noterar att laddningen är gjorde med en ganska styv dos av hyffsat snabbt krut (N135-N140). Jag vill minnas att min senaste kortpipeladdning (48cm) med 175gr Scenar-L var på 40,8-41,0 gr N140 någonstans. Sannolikt hade ovan laddning hunnit brinna ut i en AK4-pipa.
Har även drivit en TTSX/.30/150gr (ganska lång helkoppar-VLD) med komprimerad laddning i en nära nog full hylsa. Jag vill minnas att hylsan rymde 45,5-46 gr N140 (struket mått/jag hade marginellt mindre ~45gr - det kraschade dock betänkligt vid kulisättning och jag satte kulorna såpass grunt att patronerna blev för långa för magasinet). I samma pipa gav laddning skaplig speta, jag har för mig att den hamnade på 850-isch m/s. Det är nog nära max v0 man kan få ut får en VLD-projektil i den hylsan (i en pipa under 20").
Så - ska man ha dramatiskt förbättrad prestanda (såväl i termer av ballistik som penetration) får man växla ner till 6,5 mm. Och, kan tyckas paradoxalt, gå ner i kulvikt.
6,5x51 är ju hylskompatibel med 7,62x51 så det hade ju bara varit att pipa om...

Min tanke var att man med lite utveckling av kulan (som trots allt har mer än 60 år på nacken) skulle skapa en effektivare projektil men utan att det skulle krävas några större förändringar i vapnet (vilket ett byte av hylsa skulle göra).
En ändring av räffelstigningen skulle jag tycka är dramatiskt nog och helst undvikas, men att börja göra ännu större förändringar i vapnet så blir det plötsligt värdelöst att fortsätta med 7,62x51mm NATO eftersom vi då ändå skulle ha fått fram en ny kaliber och kan lika gärna utveckla en helt ny patron helt fri från begränsningen att utgå från 7,62x51mm NATO.
Kort sagt, en patron som ska fungera i dagens 7,62x51mm NATO vapen, med förändringar som mest handlar om kulans ballistik (justering av sikte för ändrad kulbana etc).
Angående den "intressanta länken" så tycker jag den är kul att studera lite närmre, då den är så puckad.
Det är ett försvar av AK5C med kortare pipa och gör det då diverse fina antaganden och slutsatser och försöker blanda ihop korten lite snyggt.
Eftersom att en tung kula med låg hastighet (7,62x51 i lång pipa) har liknande effekt som en mindre kula i högre hastighet (5,56x45 i lång pipa), vilket i sig är ett antagande som inte helt stämmer, men man manipulerar snyggt genom att snacka om genomslag på avstånd samtidigt som 7,62x51 är en blykula och 5,56x45 nyttjar en kula med stålspets) så kan man då anse att dessa är jämlika i effektivitet.
Och eftersom 5,56x45 i AK5C med kort pipa har en liknande kulbana som 7,62x51 i lång pipa, pga lägre utgångshastighet, så bör dessa vara likvärdiga.
Eftersom att då en lätt kula i hög hastighet är likvärdig med tung kula i låg hastighet och kulor i samma låga hastighet oavsett vikt har samma kulbana så innebär det att en lätt kula i låg hastighet därför är lika effektiv som de andra.
Kort sagt AK5C med 5,56x45mm NATO i kort pipa har inga som helst problem och är precis lika bra som AK5 (A och B) med lång pipa och AK4 med lång pipa.
) utan frågan är om det ger ett mervärde att byta från det ena till det andra för den enskide soldaten (som har endera).