Citat:
Ursprungligen postat av
Kekszakallu
Hovsångaren Nicolai Gedda är död. Dog redan den 8 januari men först nu känt via fransk media pinsamt nog.
https://www.svd.se/svenske-stjarntenoren-nicolai-gedda-dod/om/kultur:musik
Tråkigt, men naturligtvis inte oväntat i den åldern. Nicolai Gedda var en av de största operasångarna, kanske den allra största. Han sjöng även många "Lieder" (tyska visor), folkvisor och annat. Jag älskade hans röst som Tamino i Trollflöjten och Lohengrin i operan med samma namn, exempelvis!
MEN jag är inte säker på att jag skulle ha tyckt om honom som person om jag hade haft möjlighet att lära känna honom på riktigt. Jag har nämligen läst hans två självbiografier och sett en del intervjuer med honom på TV, och hans kvinnosyn lämnade mycket övrigt att önska. Han befallde typ bara fram en kvinna som han sett någonstans och blivit intresserad av, hans personal fick ordna en träff, han väntade sig inte ens någon opposition från kvinnan. Samtidigt som han hånade kvinnliga fans som försökt ta kontakt med honom, men som inte föll honom i smaken beträffande ålder och utseende. Han skrev föraktfulla saker om sin gamla mamma... och han verkade även konstigt kall och likgiltig mot sina barn, i synnerhet sonen.