2017-02-10, 21:15
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freaklady
Fattar inte hur AL kunde komma undan så lindrigt?! Om åklagarna inte överklagar är det nåt allvarligt fel, iofs är hela rättssystemet ett stort fel :@
Just d, Annelie Lindström heter avarten som va m i bilen och går i princip fri.
Varför?? För att hon är kvinna? Och höggravid? Skandal!
Citera
2017-02-10, 21:19
Medlem
Fy fan vilka vidriga as. Hoppas det går riktigt illa för dem i fängelset. Och avskummet som slapp fängelsestraff... hittar inga ord. Dessa Djävulens avkommor har väckt mina mest primitiva känslor. Stackars deras barn, dax för Sverige att börja införa tvångssterilicering igen så inga flera barn ska behöva växa upp i vetskapen om vilka vidriga föräldrar som avlat dem
Citera
2017-02-10, 21:25
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
En 26-årig man, som höll i mordvapnet, döms till 17 års fängelse för mord. Han lider av en psykisk störning som gör att hans straff inte blir längre, skriver Falu tingsrätt i ett pressmeddelande.

Får man straffrabatt för att man har en psykisk störning?

Vad i helvete...

Hur ser praxis ut egentligen?
Vilka störningar ger rabatt?
Hur mycket rabatt får man för olika störningar?
Och framförallt, varför?
Ja märkligt!
Citera
2017-02-10, 21:27
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowani
Fy fan vilka vidriga as. Hoppas det går riktigt illa för dem i fängelset. Och avskummet som slapp fängelsestraff... hittar inga ord. Dessa Djävulens avkommor har väckt mina mest primitiva känslor. Stackars deras barn, dax för Sverige att börja införa tvångssterilicering igen så inga flera barn ska behöva växa upp i vetskapen om vilka vidriga föräldrar som avlat dem
Ja jag kan bara hålla med! Visste inte att det fanns såna här människor! Sista färden har jag inte äns viljat se. Detta måste vara nåt sådant?
Citera
2017-02-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja märkligt!

Jag minns att GM i styckmordet i Gävle hösten 2014 fick ett års rabatt för den psykiska störning han hade. Som alltså inte räckte till rättspsyk. Men ja, lite konstigt är det.
Citera
2017-02-10, 22:21
Medlem
Har försökt ladda ner domen hela dagen men funkar inte?? Finns det fler uppladdningar någonstans eller är det bara för mig det tar stopp?
Citera
2017-02-10, 22:25
Medlem
Pfaltzs avatar
17 år. Hur fan kan det inte bli livstid? Verkar som den kvoten redan är uttömd hos (o)rättsväsendet.
Citera
2017-02-10, 22:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaninenko
Har försökt ladda ner domen hela dagen men funkar inte?? Finns det fler uppladdningar någonstans eller är det bara för mig det tar stopp?
Bara för dig gissar jag. Testa denna:
https://minfil.org/pai3u6b3bb/Falu_TR_B_2144-16_Dom_2017-02-10.pdf
Citera
2017-02-10, 22:33
Medlem
Angel forever som de spelade titt som tätt och under strypfärden är en riktigt bra låt faktiskt ju
Citera
2017-02-10, 22:37
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
<klipp>

Sedan har jag ett annat juridisk fråga. Ponera att åklagaren inte väljer att överklaga, då kan väl domen bara bli lägre? Alltså den kan inte bli missgynnande för den överklagande parten om det bara finns en sådan.

Ja, i teorin är det så. De har dock tänkt på den möjligheten så åklagaren får en vecka till på sig efter att överklagningstiden gått ut att göra en anslutningsöverklagan om den dömde väljer att överklaga. Det kommer alltså en överklagan även från åklagaren med i stort sett automatik i det fallet.
Citera
2017-02-10, 22:55
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
... Sedan har jag ett annat juridisk fråga. Ponera att åklagaren inte väljer att överklaga, då kan väl domen bara bli lägre? Alltså den kan inte bli missgynnande för den överklagande parten om det bara finns en sådan.
Domslutet kan fastställas eller ett lägre straffvärde utmätas!

Citerat från Lagen.nu:
Reformatio in pejus är en processrättslig princip som beskriver att en domstol vid överklagande inte får döma den part som klagat till en allvarligare rättsföljd än den dom som överklagats. Syftet är att en part inte ska förlora på att få saken prövad än en gång om domen anses felaktig.
Detta latinska uttryck betyder ungefär "ingen förändring till det sämre får ske".

I brottmål innebär detta att den tilltalade inte kan dömas till ett hårdare straff om endast han eller hon överklagar. Principen gäller inte om åklagaren också överklagar domen eller ensam väljer att överklaga domen.
Principen är fastslagen i 51 kap 25 § st 1.
Citera
2017-02-10, 23:33
Medlem
trojaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Detta är fanimej värre än gökboet...måste vara rekord på tokstollar.!
Vad jag tycker är märkligt är motivet. Jag är inte helt insatt i turerna i detta fall men har snappat upp att det skulle röra sig om en eller flera penningskulder. Vad tusan var de rädda för? Vad hade en vek transa att sätta upp mot ett dussintal smågangsters som inte skydde i stort någonting? Som sagt för mig obegripligt om det nu inte var så att BO hotade med någon torped....kanske var så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in