2017-02-10, 14:43
Medlem
Jag har bott i samma lägenhet i över 3 år nu utan och ha fått elräkning. Men idag fick jag reda på att hyresvärden betalat min elräkning under denna tiden. Vad är det som kommer och hända nu? Som jag förstår så kan dom kräva pengar för alla månader av obetald el. Vad ska jag säga till mitt försvar? Finns det någon chans att slippa betala allt?
Jag behöver inte höra hur korkat det är att inte betala elen. Det vet jag redan.
Citera
2017-02-10, 14:47
Medlem
gamlingen66s avatar
Fråga din hyresvärd som tydligen har betalat den. Ingen annan är han vet vad som händer.
Citera
2017-02-10, 15:00
Medlem
Nu vet jag inte hur stor lägenhet du har och hur mycket el du förbrukar . Jag skulle däremot gissa att om du är sparsam och värme/varmvatten ingår i hyran så har du ett snitt på ca 100 - 200 sek i månadskostnad. Du kanske kan erbjuda honom 5000:- svart så är ni kvitt?
Citera
2017-02-10, 15:10
Medlem
frozendragons avatar
Vet hyresvärden om att du vet? Om inte låsas som inget tills du flyttar, chanse finns ju att du kommer undan med det.
Citera
2017-02-10, 15:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
Jag har bott i samma lägenhet i över 3 år nu utan och ha fått elräkning. Men idag fick jag reda på att hyresvärden betalat min elräkning under denna tiden. Vad är det som kommer och hända nu? Som jag förstår så kan dom kräva pengar för alla månader av obetald el. Vad ska jag säga till mitt försvar? Finns det någon chans att slippa betala allt?
Jag behöver inte höra hur korkat det är att inte betala elen. Det vet jag redan.

Vad står det i ditt kontrakt? Elen kanske ingår.

(Sen heter det "att betala", inte "och betala")
Citera
2017-02-10, 15:21
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Nu vet jag inte hur stor lägenhet du har och hur mycket el du förbrukar . Jag skulle däremot gissa att om du är sparsam och värme/varmvatten ingår i hyran så har du ett snitt på ca 100 - 200 sek i månadskostnad. Du kanske kan erbjuda honom 5000:- svart så är ni kvitt?

Om han inte rör spisen, TV:n och datorn så kommer han säkert ner i en hundring
Citera
2017-02-10, 15:31
Medlem
De hyresgäster jag har ligger på ca 80- 125kWh i månaden. Jag har ingen kontroll över hur mycket de använder spis och dammsugare. Då de är yngre personer så gissar jag att de inte gör varken långkok eller storstädning varje vecka.
Citera
2017-02-10, 20:21
Medlem
Har du inte tecknat något elavtal som står på dig, utan avtalet fortfarande står på din hyresvärd så har du ju inte skrivit på något som binder dig till att betala.

Jag hade precis den situationen där jag bor nu, dock bostadsrätt. Flyttade in i en lägenhet i ett nyproducerat hus som JM byggt. De glömde att skriva över elen på mig när jag flyttade in, och avtalet stod kvar på dem. De betalade i 24 månader tills de helt plötsligt ringde en dag och frågade om jag betalat några elräkningar, för de hade tydligen fortsatt betala i två år tills någon uppenbarligen undrade varför. De sa att de sagt upp avtalet från måndag och att jag måste teckna ett nytt innan måndag och gratulerade till gratis el under två år (24 x 600kr).
Citera
2017-02-10, 21:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauraq
Har du inte tecknat något elavtal som står på dig, utan avtalet fortfarande står på din hyresvärd så har du ju inte skrivit på något som binder dig till att betala.

Jo, hyreskontraktet. Det är ju avgörande här.
Citera
2017-02-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, hyreskontraktet. Det är ju avgörande här.

Men framgick väl inte på något sätt att betalning av förbrukad el var en del av hyreskontraktet? Kanske ett förtydligande från TS vore på sin plats.

Om hyresavtalet stipulerar att hyresgästen i efterhand ska debiteras för förbrukad el då är det en dålig sits att vara i att inte ha betalat (eller påtalat det för hyresvärden).

Om det däremot inte är en del av avtalet utan elabbonnemang är upp till respektive hyresgäst att teckna (vilket är det vanligaste) så är det ju hyresvärden som f.n är ägare till elabbonnemanget och sitter med svarte petter.
Citera
2017-02-11, 00:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Men framgick väl inte på något sätt att betalning av förbrukad el var en del av hyreskontraktet? Kanske ett förtydligande från TS vore på sin plats.

Om hyresavtalet stipulerar att hyresgästen i efterhand ska debiteras för förbrukad el då är det en dålig sits att vara i att inte ha betalat (eller påtalat det för hyresvärden).

Om det däremot inte är en del av avtalet utan elabbonnemang är upp till respektive hyresgäst att teckna (vilket är det vanligaste) så är det ju hyresvärden som f.n är ägare till elabbonnemanget och sitter med svarte petter.

Det är ganska vanligt att elen ingår i riktigt små lägenheter eller vid uthyrning av rum och andrahandsuthyrning. Av tekniska skäl kanske det inte finns separata elmätare i små ettor som finns i 1-2 familjshus. Ibland är abonnemangsavgiften för en mätare högre än den månatliga elkostnaden och då brukar man låta elen ingå i hyran.
Citera
2017-02-11, 00:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Nej, det framgick inte alls vad som står i kontraktet avseende detta. Det var därför jag undrade. Det kryllar av oinitierade frågeställningar här på Flashback där TS inte ens läst kontraktet denne en gång skrivit under.

Håller därför med, ett klargörande vore definitivt på sin plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in