2017-02-10, 12:52
Medlem
Hoppas de får livstid i nästa instans. De borde bara ställas mot en mur och skjutas. Tycker absolut iaf några här förtjänar livstid. Mord med mycket mindre lidande för offret har gett livstid. Måste de has ihjäl med osthyvel över sakta eld för att ge livstid?
Citera
2017-02-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Blir det en ny dom då? Det står ju ingen tid angiven för skyddstillsynen.

Det känns slappt som sjutton att få psykisk öppenvård, ev alkoholvård som kriminalvården bestämmer. "Hurra" det blev öppenvård och sjukskrivning "Yippy"

Behöver de ens betala för den vården? Det finns ju mängder av deprimerade och med missbruksproblem, människor som är i behov av vård. Långa köer och kostar pengar. Helt fel signaler skulle jag vilja påstå!

Men står det inget angivet som typ 'om fängelse i stället hade utdömts hade straffet blivit x månaders fängelse'?
Det blir alltså ingen ny rättegång/dom om personen missköter föreskriften; man kan då 'aktivera' det bakomliggande fä-straffet.
(har ej haft tid att läsa domen)

Edit: blev nu lite osäker på vad jag hävdar; kanske funkar det inte så vid skyddstillsyn m föreskrift, vid samhällstjänst så finns det iaf även angivet ett fä-straff.
Kanske nån annan vet lite bättre?
Citera
2017-02-10, 12:56
Medlem
Förlåt, men tråden är gigantisk. Så frågar här och hoppas på svar.

Varför hängde denna 61 åriga dam med detta gäng betydligt yngre efterblivna? Varför lånade hon ut hundratusentals kronor till någon av dem? Vad var hennes relation till dem?
Citera
2017-02-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Inte tillräckligt gammal när dom begick brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av thechosenpeople
Tydligen för att hon inte hunnit fylla 21 år när mordet begicks? Det påstod en annan flashbackare ovan. Har dock ingen aning om det stämmer. Man är väl straffmyndig "på riktigt" vid 18?

Tack! Ja jag läste i domen nu. Hon var 20 som ni sa då brottet begicks.

Jo stämmer som du säger med 18, men går även en gräns vid 21. Mellan 18-21 får man rabatt -ungdomsrabatt. Anses typ att man inte är tillräckligt mogen för att ta fullt ansvar.
Citera
2017-02-10, 12:57
Medlem
Än är det inte över. Vi ska även se till så att de får nog med mat och underhåll på kåken. Det är dina skattepengar det handlar om. Ja, mina med.

Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Tack! Ja jag läste i domen nu. Hon var 20 som ni sa då brottet begicks.

Jo stämmer som du säger med 18, men går även en gräns vid 21. Mellan 18-21 får man rabatt -ungdomsrabatt. Anses typ att man inte är tillräckligt mogen för att ta fullt ansvar.

Ja, det där är ju förjävligt. Tycker hon verkar myndig nog att hängas.
Citera
2017-02-10, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
Åtta år är mycket i en ung människas liv, hon missar många år som kunde varit fina. Då hennes jämnåriga utbildar sig, reser runt i världen, blir kära och bildar familj, köper hus och gör karriär. Allt medan hon med all rätt sitter och ruttnar på Hinsan.

Fast ärligt talat, tror du att hennes kommande åtta år varit speciellt fina oavsett om detta aldrig hänt?

Att jämnåriga utbildar sig, reser runt i världen, blir kära och bildar familj, köper hus och gör karriär är väl totalt oväsentligt när man själv ruttnar bort på undantag hemma hos sin alkade farsa med blott en HB-fylla och ett donkenbesök i bland som enda guldkant på tillvaron.

Jag tror detta lika gärna kan gagna henne - hon får chans till utbildning, viktnedgång och introspektion bl.a. Sen om hon istället väljer att finslipa sina antisociala och destruktiva sidor så blir det så, men ute hade detta varit 100% bensäkert.
Citera
2017-02-10, 13:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin

Varför hängde denna 61 åriga dam med detta gäng betydligt yngre efterblivna? Varför lånade hon ut hundratusentals kronor till någon av dem? Vad var hennes relation till dem?

Man kan väl säga att den gemensamma nämnaren är så som rätten också till och med skriver i domen:

"de åtalade synes ha levt i samhällets skugga och haft som gemensamt intresse att berusa sig"

Madde verkar ha levt ett komplicerat liv. Även hon hade en historia av alkoholberoende som hon också hade fallit tillbaka i. Så jag tror att förklaringen inte är svårare än så. Människor i samhällets utkant super tillsammans, Madde var den enda som hade pengar så hon blev ju poppis hos de andra samtidigt som hon nog kände tillfredsställelse av det. Fram tills pengarna började rinna iväg lite väl snabbt...
Citera
2017-02-10, 13:14
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men står det inget angivet som typ 'om fängelse i stället hade utdömts hade straffet blivit x månaders fängelse'?
Det blir alltså ingen ny rättegång/dom om personen missköter föreskriften; man kan då 'aktivera' det bakomliggande fä-straffet.
(har ej haft tid att läsa domen)

Edit: blev nu lite osäker på vad jag hävdar; kanske funkar det inte så vid skyddstillsyn m föreskrift, vid samhällstjänst så finns det iaf även angivet ett fä-straff.
Kanske nån annan vet lite bättre?

Nej se sidan 3
1. Skyddstillsyn särskild föreskrift. Eri(med c som det står i domen)ca A*xelsson skall underkasta sig den alhoholavvänjande behandling som kriminalvården bestämmer
2. Fängelse 1 månad 14 dagar -Fängelsestraffet skall anses helt verkställt
Citera
2017-02-10, 13:14
Medlem
Var denna pöbeln aktiva på något vis i Nya Motståndsrörelsen!?
Citera
2017-02-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Var denna pöbeln aktiva på något vis i Nya Motståndsrörelsen!?
Vad är det?
Citera
2017-02-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Hoppas de får livstid i nästa instans. De borde bara ställas mot en mur och skjutas. Tycker absolut iaf några här förtjänar livstid. Mord med mycket mindre lidande för offret har gett livstid. Måste de has ihjäl med osthyvel över sakta eld för att ge livstid?

Så är det nu ja men man har väl pratat om att göra justeringar så att fler verkligen döms till livstid för mord än som är fallet nu.
Citera
2017-02-10, 13:18
Medlem
Brigatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin

Åldersspannen i umgängeskretsen verkar i allmänhet vara rätt så stora. Jag skulle tippa på att det har med social utsatthet och olika sorters drogproblematik att göra, att de har sådana saker gemensamt och har hittat varandra genom det. Flera av de tilltalade var födda 1995, en annan 1983 och ytterligare en annan 1970. Det är med andra ord en grupp av människor som kanske inte haft så mycket annat gemensamt än just sociala problem, och när det gäller sånna problem är det - i alla fall i min uppfattning, baserat på hur det fungerar i sånna kretsar - lätt att umgås kring ex. droger eller alkohol.

Från domen (s. 46-47):

Citat:
Hon hade ganska mycket pengar på banken och hon kom att låna ut en del av dessa.
I vissa fall hade hon dock svårt att få lånen återbetalda. Med tiden kom hon att umgås
med flera av de tilltalade. Den gemensamma nämnaren för de flesta tilltalade
var att de alla hade någon form av sociala problem, som bottnade i drogmissbruk
eller begåvningshandikapp
mm.

...

Främst var det [DM] som [offret] umgicks med. Hon tyckte
om att festa och det intresset delade hon med flera av de tilltalade. En som dock inte
deltog i själva festandet utan uppträdde som chaufför åt [BH] var [MH].
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in