2017-02-10, 10:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Gammal kritik mot detta förfarande med en partisk jury som inte behöver motivera sig[/b]

Av juris doktor THORSTEN CARS:

Detta har effekten att alla som inte gillar rådande ordning alltså kan anses vara laglösa när det kommer till saker som yttrandefrihet. Detta då det är ganska givet att jurymedlemmarna hela tiden utgörs av en majoritet av etablissemanget.

Det gör också, precis som det står, att utfallet redan kommer att vara avgjort från början. Då särskilt då ingen motivering krävs och att juryn på det stora hela inte på något vis behöver krävas på ansvar.
Citera
2017-02-10, 10:19
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det kan för de flesta av er säkert se trevligt och mänskligt ut att advokatfirman gör så. Men det visar i stället att det är fel krut i gänget. Hur ska man göra då? Jo, använd istället de pengarna till att lämna in en ny stämningsansökan?

Idag skriver Expressen: "....det är även viktigt att det går att väcka enskilda åtal. Så att någon, som näthataren Jim Olsson, kan stämma AB Kvällstidningen Expressen och Expressens ansvariga utgivare, alltså undertecknad, för grovt förtal och dessutom kräva 150 000 kronor i skadestånd."

Det gör Expressen med det uppenbara syftet att trycka till Jim O. Det är emellertid förtal och det är grovt. Anfall är bästa försvar.

Domen går inte att överklaga.
Skulle jag vara i Olssons sits, så skulle jag se det som helt lönlöst att kriga mot Sveriges politiska tingsrättssystem. Jag tycker Advokaten verkar gjort helt rätt i detta fall och ska ha tack för att han åtminstone gjorde ett bra försök att få rättvisa för en vanlig svensk pensionär mot storskurken. Hoppas nu Fria Tider eller liknande drar igång insamling för att täcka upp pensionärens kostnader så man kan bidra med några tior. Han har lidit tillräckligt.
Citera
2017-02-10, 10:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Domen går inte att överklaga.
Skulle jag vara i Olssons sits, så skulle jag se det som helt lönlöst att kriga mot Sveriges politiska tingsrättssystem. Jag tycker Advokaten verkar gjort helt rätt i detta fall och ska ha tack för att han åtminstone gjorde ett bra försök att få rättvisa för en vanlig svensk pensionär mot storskurken. Hoppas nu Fria Tider eller liknande drar igång insamling för att täcka upp pensionärens kostnader så man kan bidra med några tior. Han har lidit tillräckligt.

Det som är väldigt risigt och tragiskt är att domen väldigt tydligt visar hur ovärt det är för en vanlig medborgare att stå upp mot etablissemanget. Detta är något som EU skulle ha en del att säga om då Sverige tidigare fått kritik flertalet gånger för att vanligt folk kan få det svårt mot större aktörer.

Denna icke-dom är, om något, ett väldigt konkret exempel på detta. Det erkänns alltså att Expressen har gjort fel och tillskrivit Olsson åsikter denna inte kan styrkas ha och Expressen har således har bedrivit förtal, men ändå frias Mattsson. Expressen, och andra aktörer, är alltså helt fria att tillskriva vanligt folk vilka åsikter som helst oavsett hur vidriga dessa är. Dvs -- ställer man sig inte på deras sida gäller det att passa sig.
Citera
2017-02-10, 10:31
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det som är väldigt risigt och tragiskt är att domen väldigt tydligt visar hur ovärt det är för en vanlig medborgare att stå upp mot etablissemanget. Detta är något som EU skulle ha en del att säga om då Sverige tidigare fått kritik flertalet gånger för att vanligt folk kan få det svårt mot större aktörer.

Denna icke-dom är, om något, ett väldigt konkret exempel på detta. Det erkänns alltså att Expressen har gjort fel och tillskrivit Olsson åsikter denna inte kan styrkas ha och Expressen har således har bedrivit förtal, men ändå frias Mattsson. Expressen, och andra aktörer, är alltså helt fria att tillskriva vanligt folk vilka åsikter som helst oavsett hur vidriga dessa är. Dvs -- ställer man sig inte på deras sida gäller det att passa sig.

Sveriges "jurysystem", som alltså tillämpas t.ex. här, är ju helt efterblivet jämfört med hur det ser ut i t.ex. USA, där helt vanligt hederligt folk är med i jurytjänstsystemet.
Citera
2017-02-10, 10:48
Medlem
Mr Bs avatar
Detta är fruktansvärt vidrigt och alla borde fan bli förbannade. Nu måste det till en fullständig nationell bojkott av expressen äckliga Matsson.
Citera
2017-02-10, 10:54
Medlem
Citat:
Sveriges "jurysystem", som alltså tillämpas t.ex. här, är ju helt efterblivet jämfört med hur det ser ut i t.ex. USA, där helt vanligt hederligt folk är med i jurytjänstsystemet.

Jag förstår vad du menar, men en jury bestående av medborgare är inte alltid fördelaktigt. Felaktiga domar kan falla på grund av okunskap, det ser vi ofta i uppmärksammade fall i USA. Ta OJ Simpson till exempel, där större delen av åklagarens case hängde på DNA-bevisning, ett nytt fenomen som juryn inte förstod sig på. Trots att OJ var skyldig friades han (man var såklart rädd för riots om han blev dömd också).

En jury bestående av högutbildade och opolitiska tjänstemän, alternativt pensionerade personer från rättsväsendet/jurister hade varit att föredra enligt mig. Eller varför inte tillämpa jury beroende på vilket brott som tas upp i rätten. Gäller det IT-brott, ta in experter inom IT, gäller det ekonomisk brottslighet, ta in experter på det området, etc etc.
Senast redigerad av SonOfZodiac 2017-02-10 kl. 10:56.
Citera
2017-02-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Finns domen i sin helhet att läsa någonstans?

Domen är hemlig i tryckfrihetsmål om den är friande. Det ör bara att konstatera att tidningar kan hänga ut och smutskasta människor som dom känner för. Pensionären som förlorade får nu betala epressens rättegångskostnader på 850 000 kronor. Blir FB:are nästa målgrupp att göra hembesök hos och hänga ut???
Citera
2017-02-10, 11:01
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Detta är fruktansvärt vidrigt och alla borde fan bli förbannade. Nu måste det till en fullständig nationell bojkott av expressen äckliga Matsson.
Expressen fortsätter stadigt nedåt, vem vill läsa den tidningen längre? R.I.P. Expressen
Senast redigerad av enfindam 2017-02-10 kl. 11:34.
Citera
2017-02-10, 11:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är skrämmande att vissa grupper åsiktsregistrerar andra.

Det är ett demokratiskt problem utan dess like.

Det är också djupt integritetskränkande.

Om det är OK hänga ut personer som läser Fria Tider och Avpixlat så är det lika OK att hänga ut personer som tittar på porrfilm.

Skulle bli liv i luckan om man släppte en lista med journalisterna, politikerna och kändisarna som tittar på porrfilm.
Samt var och vad de gillar, hur mycket de tittar. Då skulle det bli liv i luckan.

Samma sak med spel på Internet.
Citera
2017-02-10, 11:09
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Expressen fortsätter stadigt neråt, vem vill läsa den tidningen längre? R.I.P. Expressen
Just det, det här kan vara en pyrrhusseger för Mattsson.

För övrigt så har jag följande att säga till Mattsson:

Det är för mig obegripligt hur du kan få guldspaden när du går på mjuka mål på det här sättet,
när du vet att du inte riskerar någonting.

Om du hade fått guldspaden för att du konfronterat IS-sympatisörer så hade du haft min respekt.
Men det kommer du aldrig någonsin våga göra.
Citera
2017-02-10, 11:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
9 politiker satt i juryn. En liberal, 4 moderater, 4 sossar.
Citera
2017-02-10, 11:33
Medlem
FRÅN AVPIXLAT:

vilhelmmoberg1984 • för 2 minuter sedan
INSAMLING MOT RÄTTSRÖTAN

Pengarna skall betala ådömda kostnader till motparten och att gå vidare till ECtHR (Europadomstolen).
Processen i ECtHR kommer att skötas av en Advokatbyrå (i praktiken klart).
Överskott utöver mina tidigare låga omkostnader och Advokatbyråns omkostnader till ECtHR kommer att användas till andra som drabbats av RÄTTRÖTAN
på ett liknande sätt.
Mitt mål är bara att bekämpa RÄTTSRÖTAN mot oliktänkande från Medier mfl.

MVH
Jim Olsson
Senast redigerad av amalrik 2017-02-10 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in