Citat:
Nu har du druckit för mycket lättmjölk på tok för sent på kvällen.Att använda Ockhams rakkkniv i metafysiska frågor är dock vanskligt eftersom den kan leda oss vilse. Den enklaste förklaringen är inte alltid den mest sannolika. Få hypoteser är enklare än att Gud skapade Världen så som den ter sig. Vi slipper då grubbla över evolution, kosmisk inflation, mörk materia och annat som vi bara delvis eller inte alls förstår. Genom ett teologiskt alexanderhugg besvarar vi alla frågor om vårt universum.
Trots det är nog de flesta i dagens samhälle av den uppfattningen att den naturvetenskapliga världsbilden - med alla sina brister - tillhandahåller bättre svar på dessa frågor. Därmed inte sagt att Guds existens är utesluten. Men han är i så fall inte en pedantisk urmakare som ständigt finjusterar sin skapelse, utan snarare en deistisk Gud som överlåtit det mesta åt naturlagarna.
Vilket förklarar varför många av upplysningstidens naturvetare och filosofer var deister. En position som gav utrymme för vetenskapen utan att helt överge den religion som dominerade dåtidens samhälle.
Angående frågan om Gud är utesluten i modern vetenskap, så skulle jag svara ett bestämt nej. Tror man på någon form av multiversum där allt kan hända är även Gud möjlig, och allt som är möjligt händer faktiskt någonstans. Kanske inte just i vårt universum, dock.
Se vad jag skrev om det i en annan tråd:
http://www.flashback.org/p58250367#p58250367
Trots det är nog de flesta i dagens samhälle av den uppfattningen att den naturvetenskapliga världsbilden - med alla sina brister - tillhandahåller bättre svar på dessa frågor. Därmed inte sagt att Guds existens är utesluten. Men han är i så fall inte en pedantisk urmakare som ständigt finjusterar sin skapelse, utan snarare en deistisk Gud som överlåtit det mesta åt naturlagarna.
Vilket förklarar varför många av upplysningstidens naturvetare och filosofer var deister. En position som gav utrymme för vetenskapen utan att helt överge den religion som dominerade dåtidens samhälle.
Angående frågan om Gud är utesluten i modern vetenskap, så skulle jag svara ett bestämt nej. Tror man på någon form av multiversum där allt kan hända är även Gud möjlig, och allt som är möjligt händer faktiskt någonstans. Kanske inte just i vårt universum, dock.

Se vad jag skrev om det i en annan tråd:
http://www.flashback.org/p58250367#p58250367
På vilket sätt är det den enklaste?
Att ta till ett icke påvisat fantasifoster som skapare är inte enklare tvärt om, lämnar en bevisbörda för det påståendet som är enormt. Det är tvärt om den svåraste förklaringen.
Bara att titta på Milmerokins osammanhängande svammel där han ljuger och hittar på straw mans mest hela tiden medan han lägger fram sina konspirationsteorier likt DoÅ. Det går ju inte att få en sådan argumentation att bära med mindre än att man ljuger och är väldigt oärlig i sin diskussion.
Du tycks ha druckit något starkare än lättmjölk eftersom du missar poängen med mitt inlägg, nämligen att det skenbart enkla inte alltid är den mest sannolika förklaringen. Och skenbart enkel är förvisso den kreationistiska hypotesen då alla frågor kan besvaras med: Gud ville ha det så.