2017-02-10, 01:17
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Så varför ska en icke-far då betala för en roll han inte ens har till att börja med?

Faderskap är inte kopplat till ekonomi. Är man biologisk far har man ett sociobiologiskt ansvar och ett ekonomiskt ansvar. En man kan blunda för det förra men inte det senare enligt lag. Vill man blunda för båda så är man en chimpans. Grattis till att du är en apa.
Citera
2017-02-10, 01:18
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det ställer jag mig inte emot.

Fast det ställer sig personer i allmänhet emot trots att de är helt okej med att kvinnor ska kunna diktera mäns faderskap.
Citera
2017-02-10, 01:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, alla som varit med på forumet och i diskussionerna vet vilken relevans det har ..

Gjorde vi?
Vi diskuterar väl snarare om det bör finnas en lag, eller mer exakt hur enkelt det egentligen är att förstå skillnaden på samtycke och inte -- bara man vill ...

Ta en titt på trådstarten igen ...

(FB) Samtycke, hur ser det ut....

Nej, vi har ingen samtyckeslag - än .. var har jag påstått att vi har det?
Jag säger att en sådan behövs - just för att det finns män som dig...

Så du tycker det är fungerande när det gäller trädgårdsredskap .. men skulle ställa till stora besvär om det gäller (kvinnors)kroppar

Du börjar haja grejen med samtyckeslag nu.

Ställ om frågan och utgå från samma bevisbörda som när du talar om trädgårdsredskap så hamnar du rätt....

Din förvirring blir allt större, du behöver kanske sova?

Försök att hänga med lite, du påstår att det är egenmäktigt förfarande om man lånar trädgårdsredskap från grannen utan att kunna styrka samtycke. Jag säger att någon sådan samtyckeslag inte finns som du påstår, alltså inte ens för saker. (Det rätten istället skulle ta ställning till är om låntagaren hade skäl att tro att det var okej, precis som vid sex alltså).

Om du inte tror mig uppmanar jag dig att plocka fram lagparagrafen som säger att man måste kunna styrka att samtycke till lånet av saker som t.e. trädgårdredskap har givits.

Och du kunde alltså inte heller denna gång säga att du är för en lag som säger att en kvinna måste kunna styrka att hon fått ett samtycke från mannen. Det är bara åt andra hållet du är för en sådan lag. Du är emot jämställdhet micro.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-02-10 kl. 01:24.
Citera
2017-02-10, 01:22
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Så det är allt du vill ha för barnet, bidrag. Jag anser själv att ett barn har rätt till två föräldrar som skaffat det i samförstånd och som åtminstone inte avskyr varandra. Fast du tycker uppenbarligen att pengar är bättre.

Man får knulla vilka kvinnor man vill så länge det finns samtycke.
En man som är far är en far oavsett vad han tycker om barnet... Kasta inte berg i glashus.

Nej, det uppenbara är att två människor som känner varandra skaffar barn ihop. Om den ena lämnar har båda ett ekonomiskt ansvar för barnet. Om den ena lämnar så har den fortfarande ett ekonomiskt ansvar för barnet. Som det ser ut idag i lag oavsett vad idioter som du ser på saken.
Citera
2017-02-10, 01:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Din förvirring blir allt större, du behöver kanske sova?

Försök att hänga med lite, du påstår att det är egenmäktigt förfarande om man lånar trädgårdsredskap från grannen utan att kunna styrka samtycke. Jag säger att någon sådan samtyckeslag inte finns för som du påstår, alltså inte ens för saker.
Jo för saker finns den - precis som du konstaterade i ditt förra inlägg -- för människors kroppar finns den inte.

Om du inte tror mig uppmanar jag dig att plocka fram lagparagrafen som säger att man måste kunna styrka att samtycke till lånet av saker som t.e. trädgårdredskap har givits.

Jag citerar dig - gällande trädgårdsredskap...'

Citat:
Nej det är inte givet att detta är egenmäktigt förfarande, du har fel. Det som blir avgörande är om personen hade skäl att tro att det var okej eller inte. Fram med lagparagrafen som säger att samtycke måste kunna styrkas annars!

Citat:
Och du kunde alltså inte heller denna gång säga att du är för en lag som säger att en kvinna måste kunna styrka att hon fått ett samtycke från mannen. Det är bara åt andra hållet du är för en sådan lag. Du är emot jämställdhet micro.
Jag har hela tiden sagt att vi inte har en samtyckeslag när det gäller kroppar - än. När den genomförs så kommer den i högre grad ge män lagskydd än dagens lagstiftning ..

Och jag anser inte att det är okej oavsett vem som tar sig rätten .. vilket jag också hela tiden sagt ...
Citera
2017-02-10, 01:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För juridisk abort, jo självklart.
Ger man inte tillåtelse eller ett medgivande ska man självklart inte hållas ansvarig för det.
Om jag säger att du får låna min sopkvast så betyder det inte att du får slå sönder den utan att betala för den.

Framtvinga abort gör kvinnor själva när de inser att de inte förmår ta hand om barnet, de kanske skulle ha kollat med mannen först?

Fast då är vi där igen med att kvinnor ska behöva ansvara för egna beslut. Usch!
Alltså - sluta försöka använda barnperspektivet som argument. Du skiter i barnen - du vill kunna göka ansvarslöst och fritt utan konsekvenser ...
Citera
2017-02-10, 01:29
Medlem
Citat:
Alltså - sluta försöka använda barnperspektivet som argument. Du skiter i barnen - du vill kunna göka ansvarslöst och fritt utan konsekvenser ...

Dricka hur mycket te som helst utan att pissa kallades det för tror jag bestämt.
Citera
2017-02-10, 01:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo för saker finns den - precis som du konstaterade i ditt förra inlägg -- för människors kroppar finns den inte.

Men nu får du skärpa till dig lite micro. Du påstår att den som lånar en sak måste kunna styrka att denne fått samtycke till att få låna saken. Jag säger att du har fel och uppmanar dig att visa den lagparagraf som säger att samtycke måste kunna styrkas vid lån av saker.

Jag säger att rätten i ett sådant fall skulle ta ställning till om den som lånade saken hade skäl att tro att det var okej eller inte, precis som vid sex alltså. Om det givet situationen var rimligt att tro att det var okej då är det heller inte brottsligt.

2017-02-10, 01:31
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Faderskap är inte kopplat till ekonomi. Är man biologisk far har man ett sociobiologiskt ansvar och ett ekonomiskt ansvar. En man kan blunda för det förra men inte det senare enligt lag. Vill man blunda för båda så är man en chimpans. Grattis till att du är en apa.

Och hur fan kan faderskap inte vara kopplat till ekonomi och vara ett lagstadgat krav på en och samma gång?
Citera
2017-02-10, 01:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fast det kan jag ju inte, så du får nöja dig med att betala för en vanlig bil.
Berätta för mig vilken "vanlig bil" som kommer kosta mig mindre än 300 k på 18 år

Citat:
Fast nu blir det tydligt vad det egentligen handlar om. Män ska bestraffas ekonomiskt därför att de inte kan utstå graviditeter.
?????
Män har inte ens den biologiska förutsättningen att välja om de kan det eller inte .. så nej, det är faktiskt inte det som det handlar om.
Citat:
Stackars stackars, och kvinnor som faktiskt måste utstå graviditeter om de själva väljer det också.
Hemskt.
Jag tyckte nyss du var inne på min linje -- barnens behov .. fast så var det ju inte, vi skall falla ner i gråt för att du måste ta ansvar för ditt gökande

J
Citat:
o faktiskt, vi har bara diskuterat just detta i 29 sidor nu.
Att ha sex är inte ett samtycke till faderskap, inte för män och inte för kvinnor.
Kvinnor kan aldrig få ett faderskap på sig .. så självklart har inte kvinnor gett samtycke till att bli fäder ..

Som man lämnar du däremot över beslutet till kvinnan om du befruktar henne -- du kan välja att ha samlag utan den konsekvensen - väljer du att riskera den så har biologin gett oss olika möjligheter ..

Du kan välja att inte befrukta kvinnan -- kvinnan kan välja att göra sig av med det barn du befruktat henne med .. numer genom abort, förr genom skogsutsättningar och änglamakerskor.

Citat:
Ett samtycke till faderskap är ett samtycke till faderskap. Rätt enkelt faktiskt.
Jepp - jag håller med, väldigt enkelt. Befrukta inte en kvinna om du inte vill bli far...
Citera
2017-02-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nej, det uppenbara är att två människor som känner varandra skaffar barn ihop. Om den ena lämnar har båda ett ekonomiskt ansvar för barnet. Om den ena lämnar så har den fortfarande ett ekonomiskt ansvar för barnet. Som det ser ut idag i lag oavsett vad idioter som du ser på saken.

Att det är på det viset det vet vi redan, här diskuteras om det verkligen är rätt att det är som det är.
Här tänker vi utanför den snäva lådan du befinner dig i, jag har full förståelse om du inte förmår kravla dig ur den.

Varför har en man ansvar över ett beslut han aldrig tagit? Att ha sex är inte ett beslut att skaffa barn, det gäller redan för kvinnor så varför inte för män?

Nu kan jag din sort så i förebyggande syfte så säger jag redan nu att "använd kondom eller ta ansvar" är ett argument som trångsynta rednecks använder i sina försök att förbjuda abort men det känns rent spontant som att det är nivån jag kan förvänta mig från dig.
Citera
2017-02-10, 01:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men nu får du skärpa till dig lite micro. Du påstår att den som lånar en sak måste kunna styrka att denne fått samtycke till att få låna saken. Jag säger att du har fel och uppmanar dig att visa den lagparagraf som säger att samtycke måste kunna styrkas vid lån av saker.
Låna utan tillstånd = egenmäktigt förfarande, så länge det inte gäller en kropp.

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.

9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citat:
Jag säger att rätten i ett sådant fall skulle ta ställning till om den som lånade saken hade skäl att tro att det var okej eller inte,precis som vid sex alltså. Om det givet situationen var rimligt att tro att det var okej då är det heller inte brottsligt.
Fast det gäller inte vid sex i dagens lagstiftning...

Citat:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in