Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nu är det så att det är min sambo som brukar ha sätta igång och ha sex mot mig när jag sover trots mina protester när jag börjar vakna till. Jag är morgontrött och gillar inte det men hon har behov och lite får man acceptera.
Du har alltså övergett de "döda fiskarna" - grattis!
Citat:
Men menar du på allvar att den samtyckeslag som du verkar vara för inte ska gälla sambos? Tycker du heller inte att våldtäkt ska gälla sambos?
Nej, jag menar att lagen inte är till för enbart sambos och gifta.
Är du inte med på det så kan du alltså anmäla din sambo om samtyckeslagen går igenom ..
Citat:
Men exemplet med att låna prylar gäller förstås inte bara sambos. Om du låter din granne komma och låna dina trädgårdsredskap dagligen så är det rimligt att han tror att det är okej.
Nej, det är inte ett dugg rimligt att han går in och tar för sig om jag inte gett honom tillstånd att göra just det.
Citat:
Du kan då inte plötsligt gå till polisen och anmäla honom och få honom fälld.
Det kan jag absolut.
Citat:
Det finns ingen sådan samtyckeslag som säger att han måste bevisa att du gett ditt samtycke just den här gången utan man kommer bedöma om det var rimligt för honom att tro att han fick låna dina saker. Precis som vid sex alltså.
Det finns ingen samtyckeslag för sex - än. Med döda ting finns det visst - och du kan inte sno någons bli bil bara för att du fått låna den tidigare ..
Däremot ser jag att du som vanligt anser att någon annans kropp betingar mindre värde än din olåsta cykel .. Jag hoppas att du i framtiden råkar ut för någon som utsätter dig för just det lånet utan ditt gillande ..
Du är i mina ögon ett gott exempel på varför kvinnor inte får gå ofredade .. översätt det gärna till den typ av män som jag inte vill se i vårt samhälle.
Edit:
Återigen formulera om frågan så skall jag besvara den -- du utgår från en premiss som inte ens är på tal