2017-02-09, 17:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja där kan också aktiviter av mer trivial karaktär, om sett var för sig, ha sitt ursprung. Men om man samlar rapporeringarna om dessa "skithändelser" (som kanske t. o. m. inom myndigheter av överordnade och kollegor som bagateller som bara är att glömma) så kan det ju finnas ett mönster. Det är ju inte bara poliser som drabbas, det är väl socialtjänstemän (det var väl någon kommun i södra stockholm där man gett sig på handläggarna i något ärende). akoholtillståndshandläggare och lite av varje även om Poliser väl drabbas mer för att de helt enkelt har mer med den sidan av "allmänheten" att göra.
Sedan borde kanske heller, rationellt sett, inte det tyngre klientelet vara förtjust i heller om det skulle vart yngre glin som ägnat sig åt vad de ser som sattyg.

Det är lika som jag irriterade mig påvad jag tyckte lät som ett romantiserande nostalgiskt filosoferande från Tomkins om att få jobba på lokal nivå och prioritera brott mot liv och hälsa. Faktura bedrägerierna som man sket i under flera år, och som försvårade för mpnga småföretagare som fick strypta krediter m.m. till följd av att motparten gick till KFM för betalning av något som vare sig beställts och ofta inte levererats. Det är väl ofta kopplat till organiserad brottslighet, där intäkterna samlas in nationellt och inte begränsas till någon lokal kommun, och där våldbrotten följer med när pengarna ska fördelas och "investeras" men det såg man under många år som skitbrott, dels för mängden och att de per falsk faktura "bara" rörde sig om ett par tusen. Fast mängden blir ju mycket.

Det blir kanske lite ot om vi här ska ge oss in på all brottslighet som inte utreds och leder till åtal och varför, så jag hoppar det...

Däremot...

J*le Polj*revius (*=a), vars bil blev obrukbar, lär dagarna innan explosionen ha varit inblandad i gripandet av bl.a. en uppsalagangster. Vid gripandet beslagtogs knark och pengar (i någon kombination) till ett värde av ca 6 mille. Den gripne har en bror som också räknas som en kändis inom organiserad brottslighet.

Detta är ju rena spekulationer, men tanken måste ju tänkas...

– Brorsan var inblandad och blev sur när han såg 6 mille försvinna.
– Så sur att han behövde utagera sin ilska någonstans...

Det finns säker många andra möjligheter, men...
– Motiv
– Tillfälle

Och som någon brukar säga, "follow the money". I det här fallet tror jag inte att det blir någon återbetalning, men missnöjet kan ju finnas där ändå...

Brorsan har förmodligen alibi, eftersom han har skickat en "wannabe". Han förstod att han skulle bli misstänkt.

Citera
2017-02-09, 18:34
Avslutad
Finns det några som helst fakta om den "sprängda" bilen?
Allting verkar handla om vilda spekulationer om vad som egentligen har hänt från såväl media och andra.
Kommer sanningen att komma fram om det rör sig om en olyckshändelse, tex en sprayburk som hamnat framför en bilvärmare eller om lokala busungar vart i farten med fyrverkerier?
Citera
2017-02-09, 18:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Finns det några som helst fakta om den "sprängda" bilen?
Allting verkar handla om vilda spekulationer om vad som egentligen har hänt från såväl media och andra.
Kommer sanningen att komma fram om det rör sig om en olyckshändelse, tex en sprayburk som hamnat framför en bilvärmare eller om lokala busungar vart i farten med fyrverkerier?

Bilen kördes bort av två orsaker. Den var sprängd och den transporterades till en noggrann teknisk undersökning. En förundersökning är inledd, men sekretessen runt denna är strikt. Inget kommer att läcka ut om vilka polisen letar efter, hur dom letar och vad dom har.
Om det sker ett gripande kommer vi att få veta.
Om och när det är dags för rättegång kommer vi att få veta.

Min gissning är att det blir mycket sparsamt med information innan det kommer så långt.

Om min intuition inte sviker mig så kommer den/de gripna om/när det är så dags, inte utan vidare att berätta allt om vad som har hänt. Jag tror att dessa kommer att tillhöra ett klientel som är kända för att vara ganska tystlåtna.

Vi ska nog räkna med att vänta ett tag, så får vi se sedan.

Jag kan ha feltolkat schemat, men jag uppfattade som att J*le Polj*revius (*=a) inte var på väg ut mitt i natten, så kupevärmaren bör inte varit på. Av de bilder vi sett såg det inte heller ut som om bensin var inblandat.
Om bilen inte var olåst, hur kom GM in i bilen? Carporten var nära huset, så en knackad ruta borde ha hörts i huset. Det är kanske lätt att gå in i en bil. Jag har bara erfarenhet att gå in med nyckel...
Vad var det som sprängdes? Vid en ytlig betraktelse utifrån, på bilder, så såg det ju ut som om rutorna var krossade, men inga uppenbara plåtskador. Jag vet inte, men tror att en handgranat skulle ha orsakat mer skador, från splitter. En mindre sprängladdning? Fler förslag?

Citera
2017-02-12, 10:48
Medlem
Och där kan man bl.a. läsa:

Genom satsningen har ni fått bort en del stök kring Resecentrum och Brantingstorg. Men då flyttar sig väl bara grupperna till någon annan plats?

– Jo, men då åker vi dit istället.

Under 2016 genomförde polisen över 2 200 ingripanden i Gottsunda och Valsätra. Är inte det att trakassera de boende i området?

– Vi ingriper bara mot dem som begår brott eller stör ordningen.

Polisen klagar ständigt på resursbrist. Hur kan ni hinna med gänginsatsen?

– I nuläget måste jag använda vanliga radiopoliser som även tvingas ta andra utryckningar och mycket rinner mellan stolarna. Å andra sidan skapar mina poliser helt otroliga resultat.
Citera
2017-02-15, 15:00
Medlem
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/utredning-om-attack-mot-polischef-fortsatter-4546235.aspx

Citat:
Ingen har ännu gripits för förra veckans attentat mot en bil tillhörande en polischef i Uppsala.

– Vi jobbar stenhårt med fortsatt informationsinhämtning, säger Kjell Lindgren, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

Citat:
Polischefen jobbar mot kriminella gäng och enligt Uppsalapolisen fortsätter gängsatsningen med oförminskad styrka trots attentatet.
Citera
2017-02-15, 15:30
Medlem
Att attackera en invandrarpolis kan vara farligt för dom kan hämnas med kollegor eller släktingar, de har annan mentalitet.

Låter det långsökt? Kanske men....
Citera
2017-02-16, 04:27
Medlem
Ja blir inte ett dugg förvånad att en polis bil blir sprängd,såsom vissa eller dom flesta poliser tror sig vara stålmän o rena skitstövlar åker aldrig själva dit för något brott dom begår så spräng på,ja klappar händerna.
Citera
2017-02-17, 13:39
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polisen-vi-har-en-del

Utredningen fortgår:

Citat:
Fortfarande har polisen inte lyckats frihetsberöva någon misstänkt för bombattentatet mot en polischef, Region Mitt, den 6 februari där polischefens bil sprängdes. Bilen stod parkerad vid mannens bostad i Stockholm. Ingen person skadades i explosionen.

– Vi har en del information vi arbetar efter, men vi har ingen frihetsberövad, säger Kjell Lindgren vid Stockholmspolisen.

Utredningen är i nuläget känslig och enligt Stockholmspolisen riskerar spridning av information att försvåra utredningen.

– Vi vill i nuläget egentligen gå ut med så lite som möjligt. Vi utreder frågan utifrån flera spår.

Innebär det att de inte har något speciellt spår alls?
Citera
2017-08-14, 21:01
Medlem
Utredningen nedlagd.
Citat:
”Jag har idag lagt ned förundersökningen. Sedvanliga utredningsåtgärder såsom förhör och tekniska undersökningar har genomförts utan att vi har kunnat komma vidare.”, skriver åklagare Ann-Marie Green i ett mejl till SVT.

Polischefen arbetar till vardags inom Uppsalapolisen och är bland annat ledande inom satsningar mot gängkriminalitet. Utredningen utredningen har dock letts av Stockholmspolisen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/efter-bombattentatet-utredningen-laggs-ner
Citera
2017-08-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Utredningen nedlagd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/efter-bombattentatet-utredningen-laggs-ner
Det säger väl allt om hur illa ställt det är med den här smärtsamt sorgliga pajasmyndigheten när man tvingas lägga ner en utredning om en såhär allvarlig attack mot en av sina egna chefer.
Citera
2017-08-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Utredningen nedlagd.

Med andra ord ytterligare en vinst till de kriminella.

Jobbar polischefen fortfarande med samma arbetsuppgifter eller fått andra?
Citera
2017-12-25, 08:05
Medlem
Separatistens avatar
Det verkar inte ha fungerat. Polisen i Uppsala huvudnyhet idag med alla de burat in och fått utvisade. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in