2017-02-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Moderaternas ras kom ju onekligen lägligt. Jag brukar inte vara konspirationiskt lagd när det gäller opinionsmätningar men här vetefan. Jag hade snarast förväntat mig en uppgång.

Edit: blir oerhört intressant att se hur kommande opinionsmätningar ser ut.

Det är nog de sista flyktingliberala som nu överger, även om SD och KD faktiskt också gick framåt. Tror inte att dom tappar nåt mer åt det hållet nu.
2017-02-09, 18:04
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Det är nog de sista flyktingliberala som nu överger, även om SD och KD faktiskt också gick framåt. Tror inte att dom tappar nåt mer åt det hållet nu.

I SIFO's mätning som också kom idag har S backat mer än M, oerhört komiskt. Gissar att media struntar i detta.

2 420 personer intervjuades under perioden 23 januari – 7 februari.

V 7,4 (-0,6)
S 27,3 (-2,4)
MP 4,6 (+0,3)
SD 16,5 (+0,5)
C 11,6 (+2,3)
L 5,9 (+0,6)
KD 3,9 (+1,3)
M 19,8 (-2,1)
2017-02-09, 18:13
Medlem
catforwardpowers avatar
SD hade haft större stöd om de fortsatt på den starkt etablissemangkritiska linje man hade fram till runt 2015-2016. Åkesson i högform som 2006-2010 hade inte varit fel heller. Nu famlar och vacklar SD fram å tillbaka och nu är man tom beredd att kompromissa om invandringen trots att man har rekordstort stöd för sin egen invandringspolitik. SD ska inte anpassa sig till etablissemanget så länge de andra spyr galla på SD.

När M däremot har tagit ett litet steg närmare SD kanske man inte ska avskriva samarbete men tala om att man inte ska kompromissa om invandringen eftersom även SDs linje är för liberal
Senast redigerad av catforwardpower 2017-02-09 kl. 18:18.
2017-02-09, 18:24
Medlem
Jag kom precis hem och har inte hunnit analysera ....men jag ser att även i dom allra sämsta instituten går SD framåt och det ser mycket bra ut. Jag hade befarat en nedgång till 15,8 %. Jag är inte glad för M:s stora nedgång. Jag gillar inte sexdockans uppgång...ja jag menar Centern, det ser ut som vänsterliberala M-or söker sig dit men jag tror det är tillfälligt. Sexdockan kan inte både äta kakan och ha den kvar.

SD har ett fruktansvärt bra slagläge. Batteri Batra vågar inte helt omfamna Jimmie och när han står självständigt är SD fortfarande ett oppositionsparti och kan slå mot hela PK-etablissemanget. Fler Springare behövs. Nu är det viktigt att SD släpper fram hökar som hugger och och ett par duvor, som exempelvis Jimmie...som tillrättalägger.

Nu gäller ju tråden inte M. Blir dom för små riskerar vi en vänstervridning som troligen inte gynnar SD på sikt.

Men vi behöver alla analysera siffrorna från dessa fullständigt opålitliga och ohederliga institut.
2017-02-09, 18:27
Medlem
Citat:
I SIFO's mätning som också kom idag har S backat mer än M, oerhört komiskt. Gissar att media struntar i detta.

V 7,4 (-0,6)
S 27,3 (-2,4)
MP 4,6 (+0,3)
SD 16,5 (+0,5)
C 11,6 (+2,3)
L 5,9 (+0,6)
KD 3,9 (+1,3)
M 19,8 (-2,1)

Att 11.6% röstar på ett parti med en partiledare som så tydligt uppvisar så många drag av psykopati är verkligen skrämmande, ännu mer skrämmande är att hon verkar vara den populäraste partiledaren i riket.

C ökar kraftigt medan SD ligger still och M tappar. Kanske vore bättre om SD ändrade strategi och närmade sig S istället för att riskera ingå i en framtida "psykopatallians".
Senast redigerad av PhantasyStar 2017-02-09 kl. 18:46.
2017-02-09, 18:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:

V 7,4 (-0,6)
S 27,3 (-2,4)
MP 4,6 (+0,3)
SD 16,5 (+0,5)
C 11,6 (+2,3)
L 5,9 (+0,6)
KD 3,9 (+1,3)
M 19,8 (-2,1)

Ja de rödgröna backar ju trots moderaternas tapp.

Och även hos Demoskop med sitt överdrivna M-tapp så lyckas de rödgröna bara tjäna nån procent.

Moderaterna må ha problem, även om jag är lite skeptisk till Demoskops siffra, men på det stora hela så är läget rätt oförändrat mellan blocken och räknar men SD till den samlade oppositionen så förstår man att regeringen har enorma problem. Det finns absolut inget som talar för att Löfven får fortsätta som statsminister efter valet 2018.

Och angående moderaternas tapp så kan man nog vara lite försiktig med att lita på siffrorna. Partiet har ju framställts som bortgjort och veligt av Sveriges samlade medier och det påverkar en del, men kanske inte hur folk verkligen väljer att rösta. Man ska ju komma ihåg att det finns en skämsfaktor för alla partier när rubrikerna är mörka. Just nu kan det vara som så att folk inte vill förknippas med partiet, men många av dessa lär nog återvända.
Senast redigerad av fernebo 2017-02-09 kl. 18:50.
2017-02-09, 18:28
Medlem
Jag glömde att dom osäkra ökar och det är alldeles utmärkt. Här har SD verkligen en stor potential om politikerföraktet och oron bara ökar mer och mer.

Gå vidare!!
2017-02-09, 18:29
Medlem
brutalares avatar
Jag är väldigt orolig över att Moderaterna tappar så mycket och att Centern tar över deras väljare. Centern är ett parti som SD verkligen aldrig kommer att kunna samarbeta eller samtala med. Moderaternas tapp kan leda till att SD blir utan inflytande även om dom passerar 25%.
2017-02-09, 19:05
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
C är lite smått förvirrade men du verkar lika borta. Tror du på fullaste allvar att SD kommer får 35%?? Det finns ju INGET som visar detta. I vilken värld lever ni som tror att SD kommer uppbringa mer än 30%??? Jag har sett bud i denna tråd om 50%. Är man på riktigt då?

Den där typen av slutsatser fungerade inte så bra 2014.

Personligen lägger jag SD i spannet 25-35%.

SD är duktiga på att fördubbla sig. Det som hänt nu är att vi har en flyktingkris, skolkris, poliskris, försvarskris, vårdkris där SD tar majoriteten av frågorna.

Löfvén och AKB känns inte precis så statsbärande.
2017-02-09, 19:06
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag är väldigt orolig över att Moderaterna tappar så mycket och att Centern tar över deras väljare. Centern är ett parti som SD verkligen aldrig kommer att kunna samarbeta eller samtala med. Moderaternas tapp kan leda till att SD blir utan inflytande även om dom passerar 25%.

Du tror att ett parti med 25% skulle kunna vara utan inflytande? Redan idag med knappt 13% så har de ett enormt inflytande.

Det enda som efter nästa val skulle kunna minimera SD:s inflytande är att M och S bildar regering ihop, men det vore så jävla absurt att då skulle vi lika gärna kunna avskaffa demokratin. Jag tror att synen på SD kommer att avdramatiseras med tiden, men att det är sossarna som kommer att få störst problem pga sin hållning till dem. Dock så tror jag att även sossarna kommer att tvingas lugna ner sig, eftersom vi annars kommer att få regeringskriser och nyval vart och vartannat år framöver. Det kommer tveklöst att bli följden om man ignorerar ett parti med 25% av riksdagen bakom sig. Man måste inte gilla SD och man måste inte bilda regering med dem, men man ska fan i mig respektera demokratin. Och gör man inte det så kommer SD med all rätt slå tillbaks och tvinga till sig den respekt och det inflytande de och deras väljare förtjänar. Nåt som de absolut kan och ska göra om de har 25%.
2017-02-09, 19:07
Medlem
1001PSs avatar
Citat:

V 7,4 (-0,6)
S 27,3 (-2,4)
MP 4,6 (+0,3)
SD 16,5 (+0,5)
C 11,6 (+2,3)
L 5,9 (+0,6)
KD 3,9 (+1,3)
M 19,8 (-2,1)

SIFO har intervjuat dubbelt så många som Demoskop.
2017-02-09, 19:10
Medlem
1001PSs avatar
Det räcker med ett partiledarbyte och några andra kärnpersoner så kan exempelvis S samarbeta med SD. Räkna med efter valet 2018.

S och M måste gå ihop för att rå på SD, men är det troligt nör SD + M troligen kommer nära egen majoritet.

Så virrigt som AKB och M framstår just nu måste vara nån sorts rekord. De lär inte kunna backa heller, för de som flydde SD-kladdet lär inte vilja tillbaka eller hysa något större förtroende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in