Citat:
Ursprungligen postat av
Bernt-Benny
Fast så är det inte med pancreascancer. Du kan leva rätt bra, tappa några kilon. Sedan tar det stopp. Nedsatt allmäntillstånd och sovande mest under dagarna, sedan död efter en vecka.
Det är en hemskt form av cancer. Inte alls ovanligt att dom lever symtomfritt i ett år eller två. Kanske lite ont i magen vid måltider sedan när cancern har fått tillräckligt med makt så tycker den på gallgångarna och du blir ikterisk sedan dör du.
Citat:
I ett mejl till TT beskriver Hans Roslings familj hans sista tid i livet.
" För ett år sedan diagnostiserades han med bukspottkörtelcancer och har tack vare behandling fått ett fint sista år i livet.”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...rosling-ar-dod
Ja, han kunde kanske ställt upp på nåt. Vem vet hur pass sjuk han var.
Det brukar enligt Wikipedia upptäckas rätt sent när det redan är rätt långt gånget. Ändå levde han ett år till.
Patrick Swayze som hade samma sjukdom jobbade ju in i det sista, fast han var väldigt tärd...
Tråkigt iaf, fast jag inte ens kände till honom före 2015... men han verkade ungdomlig trots han uppnåt pensionsåldern, hade hoppats se honom i minst 10 år till.
Fy vad ledsen jag blir nu. Orkar inte ens läsa alla kommentarer om "PK-vänstern", "SD" och "landsförrädare" osv osv.
En duktig, intelligent och mycket kompetent person i det han ägnade sig åt, helt enkelt. Känns så konstigt att de livfulla som ger så mycket ofta är de som dör unga. Kanske inbillar jag mig. 68 är kanske inte så jätteungt, men för att vara professor är det väl ganska ungt ändå.