2017-02-06, 21:44
Medlem
rovmuns avatar
En rörmokare som jag har varit i kontakt med säger att han måste stänga hela stammen för att koppla in en ny blandare och diskmaskin i en lägenhet och kan inte göra det.
Det sitter två små kranar där den gamla blandare satt ( de tog bort den utan att bryta vattnet)
Nya blandaren har böjjbara slangar i metall men tror samma gänga som de där kranarna har så kanske behövs en adapter och har ett droppskydd som måste monteras.

Hur lång kan detta ta mellan tummen och pekfingret och vilka delar materal tillkommer?

Fick en offert på 6500 efter ROT på att koppla in detta tyckte det lät lite mycket.
Citera
2017-02-06, 22:16
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
En rörmokare som jag har varit i kontakt med säger att han måste stänga hela stammen för att koppla in en ny blandare och diskmaskin i en lägenhet och kan inte göra det.
Det sitter två små kranar där den gamla blandare satt ( de tog bort den utan att bryta vattnet)
Nya blandaren har böjjbara slangar i metall men tror samma gänga som de där kranarna har så kanske behövs en adapter och har ett droppskydd som måste monteras.

Hur lång kan detta ta mellan tummen och pekfingret och vilka delar materal tillkommer?

Fick en offert på 6500 efter ROT på att koppla in detta tyckte det lät lite mycket.

Förmodligen har du en blandare utan avstängning för diskmaskin, då behöver man göra en inskärning på rören och stänga av stammen ja. Men en bild skulle underlätta.

Edit: 6500 lät jävligt i överkant dock. Skulle gissa på att rörfirman inte är särskilt intresserade av jobbet.
Citera
2017-02-06, 22:31
Medlem
Turbomachines avatar
Tidsåtgång en timme max och material max 200kr för några eventuella kopplingar, enda jag behövde till min var att stänga av vattnet med de små vreden på rören under bänken och sedan koppla på maskinen med en adapter på extra röret från blandaren, satte givetvis gängtätning också.
Bör göras av någon som är erfaren med vatten och har certifikat.
Citera
2017-02-06, 22:43
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Förmodligen har du en blandare utan avstängning för diskmaskin, då behöver man göra en inskärning på rören och stänga av stammen ja. Men en bild skulle underlätta.

Edit: 6500 lät jävligt i överkant dock. Skulle gissa på att rörfirman inte är särskilt intresserade av jobbet.

Har blandare med diskmaskinsavstäning och hål finns redan för blandaren korrekt gjort.
Jag kommer inte göra detta själv.

Jag hörde att man även måste installera ett droppskydd och täta runt rören så var det inte gjort innan men kanske nya regler.
Citera
2017-02-06, 22:45
Medlem
scontris avatar
Citat:
Har blandare med diskmaskinsavstäning och hål finns redan för blandaren korrekt gjort.
Jag kommer inte göra detta själv.

Jag hörde att man även måste installera ett droppskydd och täta runt rören så var det inte gjort innan men kanske nya regler.

Som sagt, lägg upp en bild så ska jag berätta vad som är rimligt.

Och ja, genomföringar behöver tätas och droppskydd ska finnas.
Citera
2017-02-06, 23:07
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:

Det lär väl sitta någon ballofix i köket så han kan bryta bara där?
Citera
2017-02-06, 23:20
Medlem
rovmuns avatar
Så här ser det ut.

http://imgur.com/a/UFZPY
Citera
2017-02-07, 03:54
Medlem
killawifes avatar
Det är ju ballofixer som sitter där. Varför skulle han vilja stänga av stammen då? Låter som ett typiskt hantverkarknep för att få upp priset. Du behöver en T-koppling för diskmaskinens inkoppling, sen rätt storlek för anslutningen till vattnet. Svårt att säga vad som sitter baserat bara på bilden. Men med rätt kopplingar i handen så bör det inte ta mer än en timma att koppla in det. Sen installation av droppskydd samt dragning av avloppsslangen från diskmaskinen.
Citera
2017-02-07, 06:33
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är ju ballofixer som sitter där. Varför skulle han vilja stänga av stammen då? Låter som ett typiskt hantverkarknep för att få upp priset. Du behöver en T-koppling för diskmaskinens inkoppling, sen rätt storlek för anslutningen till vattnet. Svårt att säga vad som sitter baserat bara på bilden. Men med rätt kopplingar i handen så bör det inte ta mer än en timma att koppla in det. Sen installation av droppskydd samt dragning av avloppsslangen från diskmaskinen.

Nej man behöver inget t-rör, han hade ju avstängning på blandaren.

Det ser ut som 15-ballofixer. Man behöver två muttrar och två 15/10 förminskningsset. Alternativt två R15xR10 skojarnipplar om det är lekande mutter på blandaren. Säg två, max tre timmars jobb med tätning av rör. Kanske mellan 2000-3000 spänn ink material och framkörningsavgift är rimligt.
Citera
2017-02-07, 06:58
Medlem
cacas avatar
Citat:
Så här ser det ut.

http://imgur.com/a/UFZPY
Det där fixar du enkelt själv, då du tror gängorna är samma på ballofixen som på kran är det bara skruva dit ju, skulle gängorna va fel finns färdiga adaptrar att köpa,
Se till få tag på en köksblandare med diskmaskinsavstängning på, du kopplar då in kall/varmvatten på ballofixerna och får över en flexislang som du kopplar in för ingående vatten diskmaskin.

Sen anger du inte hur avloppet är konstruerat, finns utan på röret för diskmaskin avloppet eller är det löst med kran i vasken? Oberoende hur det är gjort så är det bara koppla in avloppet från diskmaskin, sen slå på vatten och kolla så det inte läcker någonstans.

Pris gör det själv Max 200 om du har kran, samt för avlopp, saknar du detta får du en bra kran för under 2000, ev adaptrar och med Max otur även kran för avlopp för några hundra,

Hur du ska koppla in...
https://www.bostaden.umea.se/Sve/PDF/Informationsblad/Undvik_vattenskador_A4_SV.pdf

Adapter,,,
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hq-adapter-%C2%BE-inre-%C2%BD-yttre-1234959.html
Citera
2017-02-07, 07:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Nej man behöver inget t-rör, han hade ju avstängning på blandaren.

Det ser ut som 15-ballofixer. Man behöver två muttrar och två 15/10 förminskningsset. Alternativt två R15xR10 skojarnipplar om det är lekande mutter på blandaren. Säg två, max tre timmars jobb med tätning av rör. Kanske mellan 2000-3000 spänn ink material och framkörningsavgift är rimligt.

Håller med här om priset. Definitivt inte mer.

Har nyligen gjort liknande procedur i en lägenhet fast med mer arbete inräknat. Dels stängdes verkligen hela stammen av, då ballofixer saknades och dels monterades ballofixer vid både köksblandaren och vid inkommande i badrummet.

Priset hamnade på 3500:-
Citera
2017-02-07, 12:20
Medlem
rovmuns avatar
Så offerten är ungefär dubbelt så dyr mot standard. Tack

monterar rörmokaren droppskyddet eller är det ytterligare en hantverkare som ska göra det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in