2017-02-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbsvin
Preem som du flitigt tipsar om har t.ex. 16,85% i ränta och 1,5% valutapåslag. Du tipsar även om Skandiabanken som kostar 240 kr/år. Där får man bara ett betalkort. Ska du ha ett kreditkort så får du lägga till ytterligare 240 kr/år vilket gör att man kommer upp i 480 kr. SEB har lägre ränta och årskostnad.

Varför är 1% bonus så avgörande? Är ekonomin så dålig att dessa hundralappar eller enstaka tusenlapp blir avgörande? Ja, då borde man göra något för att få in mer pengar.

Kreditkort ska bara de ha som har råd att ha det. Dvs de som kan betala varje månads räkning i fullo, och därför aldrig åker på några räntekostnader. Räntenivån har då ingen betydelse. Har man inte råd att betala, och alltså lever över sina tillgångar, bör man omedelbart sluta med det och klippa sina kreditkort.

(Detta är naturligtvis motsatsen till vad bankerna hoppas på. Jag är en usel affär för Preem/Ikano, eftersom jag bara utnyttjar fördelarna med kortet och aldrig ger något tillbaka i form av räntor och andra avgifter. Kortet existerar bara med dessa förmånliga villkor för att många andra inte är lika ekonomiskt ansvarsfulla som jag, och jag kan väl bara tacka och bocka för det.)

1% bonus är nog inte avgörande för någon. För mig är det bara ett sätt att betala 99% istället för 100% av priset på allt jag handlar. För varför skulle jag inte vilja det? Det blir inte mycket på varje köp, men tusenlappar i längden, och det kostar mig absolut ingenting.

Citat:
Pantar du dina burkar och flaskor med?

Självklart? Sparar jag två kassar burkar är det runt 40 kr jag kan få tillbaka genom någon minuts jobb, varför tacka nej till det? Plus att det förstås är bra för miljön.
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-02-06 kl. 14:32.
Citera
2017-02-06, 14:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Pantar du dina burkar och flaskor med?

Självklart pantar jag mina burkar och flaskor, jag är inte så miljöovänlig att jag slänger dessa. Lever du som du ser ut att göra på din profilbild. Fet WT-gubbe som har slut på pengar innan månaden är slut? Själv är jag mångmiljonär och har blivit det genom att jag hanterar min ekonomi klokt, både i stort och smått.
Citera
2017-02-06, 15:38
Medlem
Pisswassers avatar
SEB höjer Enkla Vardagen med 40% och bankfack med 187,5%. Påstår att man byter ut Visa mot Mastercard för att Visa inte erbjuder tjänsterna Blip och byte av pinkod, vilket man visst erbjuder.

SEB erbjuder inte spärr av Internetköp, utlandsköp samt regionspärr, inte heller SMS-notifiering när kortet använts eller E-kort för säker Internethandel.

Bankkontoret har ingen kontanthantering och är endast öppet mellan kl 10-13.

Men jag förstår varför man måste höja priserna när ägarna ”endast” fick 16 miljarder i utdelning förra året och att stackars VD:n Falkengren bara tjänade 10,000 kr/tim.
Citera
2017-02-06, 15:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
SEB höjer Enkla Vardagen med 40% och bankfack med 187,5%. Påstår att man byter ut Visa mot Mastercard för att Visa inte erbjuder tjänsterna Blip och byte av pinkod, vilket man visst erbjuder.

SEB erbjuder inte spärr av Internetköp, utlandsköp samt regionspärr, inte heller SMS-notifiering när kortet använts eller E-kort för säker Internethandel.

Men jag förstår varför man måste höja priserna när ägarna ”endast” fick 16 miljarder i utdelning förra året och att stackars VD:n Falkengren bara tjänade 10,000 kr/tim.

Det är en rätt bra sammanfattning och allt detta är möjligt tack vare lönnfeta gubbar som vi sett exempel på här ovan i tråden. Sådana som bara betalar och ser dumma ut.
Citera
2017-02-06, 16:00
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn

1% bonus är nog inte avgörande för någon. För mig är det bara ett sätt att betala 99% istället för 100% av priset på allt jag handlar. För varför skulle jag inte vilja det? Det blir inte mycket på varje köp, men tusenlappar i längden, och det kostar mig absolut ingenting..
jag håller med
jag hade norwegiankort, köpte lite resor här och där, och några kapitalvaror och små köp...
alt som jag betalade tillbaka månaden efter, dvs inga krediträntor

efter c:a ett år fick jag tillräckligt många cashpoints att jag kunde köpa 2 flygbiljetter helt gratis
Citera
2017-02-06, 16:39
Medlem
Citat:

SEB har Verified By VISA vilket är en spärr som du efterlyser

SEB har även öppet 10-15 normalt (bara vissa Aftnar stänger de 13 om det är en vardag), och har de inte kontanter på kontoren har de istället både uttags-/insättningsautomat.
Citera
2017-02-06, 17:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe

SEB har även öppet 10-15 normalt (bara vissa Aftnar stänger de 13 om det är en vardag), och har de inte kontanter på kontoren har de istället både uttags-/insättningsautomat.

Seb erbjuder tyvärr inte regionsspärr vilket nästan får anses vara standard idag.

Min kompletterande bank har öppet 10-20 på vardagar och 10-18 lördag och söndag - de hanterar dessutom pengar, något som får anses vara en grundläggande service om man vill kalla sig bank.
Citera
2017-02-06, 17:02
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe

Verified By Visa har alla Visa-kort och det är inte den spärr jag söker. Kontoret dr jag bor har bara öppet mellan kl 10-13 och det finns uttagsautomat men ingen insättningsautomat. Behöver jag sätta in pengar eller på annat sätt hantera kontanter måste jag ta ledigt från jobbet.

SEB är sämst när det gäller säkerhetstjänster. Erbjuder som sagt inte möjlighet att spärra kortet för Internetköp, utlandsköp, regionsköp, erbjuder inte heller E-kort eller SMS-notifiering etc. Sämst!
Citera
2017-02-06, 17:03
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Min kompletterande bank har öppet 10-20 på vardagar och 10-18 lördag och söndag - de hanterar dessutom pengar, något som får anses vara en grundläggande service om man vill kalla sig bank.

Vilken bank är det?
Citera
2017-02-06, 17:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vilken bank är det?

Forex bank
Citera
2017-02-06, 17:13
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Forex bank

Synd att man inte utfärdar Bank-ID eller erbjuder Swish. Hade nog öppnat ett konto om det fanns.
Citera
2017-02-06, 17:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Synd att man inte utfärdar Bank-ID eller erbjuder Swish. Hade nog öppnat ett konto om det fanns.

Jo det är ett aber helt klart, jag har sagt upp alla tjänster utom betala via internetbanken (120 kr/år) hos seb och skaffat forex visa, santander mastercard istället. Vill helst alltid ha minst 2 banker så mig bekommer det inte.

Edit: Forex kostar ingenting så egentligen är det bara att öppna konto där direkt oavsett mobilt bankid och swish.
Senast redigerad av sucuk 2017-02-06 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in