Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbsvin
Preem som du flitigt tipsar om har t.ex. 16,85% i ränta och 1,5% valutapåslag. Du tipsar även om Skandiabanken som kostar 240 kr/år. Där får man bara ett betalkort. Ska du ha ett kreditkort så får du lägga till ytterligare 240 kr/år vilket gör att man kommer upp i 480 kr. SEB har lägre ränta och årskostnad.
Varför är 1% bonus så avgörande? Är ekonomin så dålig att dessa hundralappar eller enstaka tusenlapp blir avgörande? Ja, då borde man göra något för att få in mer pengar.
Kreditkort ska bara de ha som har råd att ha det. Dvs de som kan betala varje månads räkning i fullo, och därför aldrig åker på några räntekostnader. Räntenivån har då ingen betydelse. Har man inte råd att betala, och alltså lever över sina tillgångar, bör man omedelbart sluta med det och klippa sina kreditkort.
(Detta är naturligtvis motsatsen till vad bankerna hoppas på. Jag är en usel affär för Preem/Ikano, eftersom jag bara utnyttjar fördelarna med kortet och aldrig ger något tillbaka i form av räntor och andra avgifter. Kortet existerar bara med dessa förmånliga villkor för att många andra inte är lika ekonomiskt ansvarsfulla som jag, och jag kan väl bara tacka och bocka för det.)
1% bonus är nog inte avgörande för någon. För mig är det bara ett sätt att betala 99% istället för 100% av priset på allt jag handlar. För varför skulle jag inte vilja det? Det blir inte mycket på varje köp, men tusenlappar i längden, och det kostar mig absolut ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbsvin
Pantar du dina burkar och flaskor med?
Självklart? Sparar jag två kassar burkar är det runt 40 kr jag kan få tillbaka genom någon minuts jobb, varför tacka nej till det? Plus att det förstås är bra för miljön.