2015-04-17, 11:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Iq har inget med värdet på en människa att göra. I dag vill alla vara snyggast, smartast, rikast, kändast och jag vet inte vad. Hur mycket kärlek man har i sitt hjärta och kärleken man visar sin medmänniska verkar utan värde. Varför kan inte moder Teresa vara idealet istället för den senaste hollywoodskådisen?

Mitt inlägg är mer till alla som läser än just till dig Milford.
Moder Teresa var en ont sinnad religiös fanatiker som var mera oroad över konvertiternas antal än om vilket hälsotillstånd de utsatta och av henne "hjälpta" individerna befann sig i. Predikande och bön framför medicinskt ingripande, det var hennes motto.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-17 kl. 11:52. Anledning: e
Citera
2015-04-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Moder Teresa var en ont sinnad religiös fanatiker som var mera oroad över konvertiternas antal än om vilket hälsotillstånd de utsatta och av henne "hjälpta" individerna befann sig i. Predikande och bön framför medicinskt ingripande, det var hennes motto.

Om man är religiös så tror man förstås att konverterande - "själsligt" ingripande - är mer viktigt än medicinskt - kroppsligt - ingripande, så det har ju mer att göra med hennes tro och världsbild än ont uppsåt att göra.

Förtydligande: Den logiska följden av kristen tro, d.v.s. axiomen givna i Bibeln, är ju att det vore direkt ondskefullt att inte försöka konvertera hela världen. Allt annat är antingen inkonsekvent eller omoraliskt utifrån trons premisser.
Senast redigerad av Frigjord 2015-04-17 kl. 14:18.
Citera
2015-04-17, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Det är klart det i de flesta fall är en omöjlighet. Om det bara krävdes hårda studier så skulle långt fler skriva 2.0.

Det krävs både intelligens och allmänbildning (och provvana) för att skriva bra på högskoleprovet. Sin intelligens kan man inte påverka i någon större utsträckning. Sin allmänbildning kan man däremot påverka. Främst med hjälp att ihärdighet. Men hastigheten av hur snabbt man kan förbättra sin allmänbildning och den potentiellt högsta möjliga nivån av allmänbildning beror ju i stor utsträckning på intelligensen. Så jag skulle vilja påstå att högskoleprovet förmodligen korrelerar hyfsat med iq. Och att det förmodligen är osannolikt att någon med iq 100 lyckas skriva 2.0
Ja, om intelligensen påverkar allmänbildning, vilket det gör ofta, men inte alltid.
Citera
2015-04-17, 18:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Om man är religiös så tror man förstås att konverterande - "själsligt" ingripande - är mer viktigt än medicinskt - kroppsligt - ingripande, så det har ju mer att göra med hennes tro och världsbild än ont uppsåt att göra.

Förtydligande: Den logiska följden av kristen tro, d.v.s. axiomen givna i Bibeln, är ju att det vore direkt ondskefullt att inte försöka konvertera hela världen. Allt annat är antingen inkonsekvent eller omoraliskt utifrån trons premisser.
Jesus hade inte prioriterat konverterande framför medicinskt ingripande. Bibelns budskap stämmer inte överens med hur Moder Teresa agerade. Notera att jag inte besvärar mig över försök till konvertering av varje levande människa, utan snarare på hennes besvärande besatthet med det, vilket ofta bådade illa för de sjuka hon "skötte om".
Citera
2015-04-17, 18:11
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Haha var de inte hon som tog hand om massa föräldralösa barn? Fan vad ni snackar skit xD
Citera
2015-04-17, 22:14
Medlem
>70 kanske? Det är nog som behövs att bli antagen till vanlig skola, har ingen aning hur intelligenstest fungerar med att förutser akademiska framgångar. Det finns en bok som heter "the bell curve" som skriver om det men många är kritiska till den boken.

Edit: ändrade syntax
Citera
2015-04-20, 22:51
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapsuslingua
Själv känner jag mig ganska normalkorkad, tror inte jag skulle klara Mensas inträdesprov om jag gjorde det i dag.

Jag kan lova dig att man lever ett roligare liv om man inte klarar MENSA-testet. Dom har ju enbart visuellt IQ, och när det ska talas Engelska så gapar dom likt menlösa får.

MENSA-testet är till för osäkra civilingenjörer som tycker att politikerspråk - och språk över huvud taget - är någonting som överskrider den visuelle grottmålarens intelligens. Primitivt.
Citera
2015-04-25, 16:11
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jag kan lova dig att man lever ett roligare liv om man inte klarar MENSA-testet. Dom har ju enbart visuellt IQ, och när det ska talas Engelska så gapar dom likt menlösa får.

MENSA-testet är till för osäkra civilingenjörer som tycker att politikerspråk - och språk över huvud taget - är någonting som överskrider den visuelle grottmålarens intelligens. Primitivt.

Butthurt för att du själv inte tar dig in
Citera
2016-08-09, 22:44
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Mitt sämsta resultat som jag skäms lite över var på högskoleprovet första gången fick jag bara 1,0. Det är jättedåligt men det är ändå medelvärde. Och jag blev lite förvånad brukar ju få högt om jag bara svarar på frågorna. Men dels gick det på tid och jag var inte tillräckligt snabb o så var det en massa ord jag inte kunde och hade glömt bort saker eller kunde inte allt i matten. Det bästa gick på engelska texterna och sätta ihop meningar tror jag det var. Diagram delen var också ganska enkelt men fick en del fel för att jag var för långsam och fick gissa. Jag var absolut inte nöjd med det. Andra gången fick jag 1,35 som inte heller är bra. Det är pinsamt dåligt. Men har ändå ganska hög iq trots att jag är dum i huvudet o allt det aldrig fått under 110 på ett iq test men jag kanske borde haft lägre? Om jag ska göra det igen kommer läsa på innan och försöka få högsta jag är inte alls nöjd vill egentligen ha allt rätt för att vara nöjd. Har aldrig brytt mig så mycket om att plugga det har funkat att få reslutat utan att lägga tid på det så jag kunde inte så mycket. Bara satt vid datorn eller kollade på tv eller gjorde dumma saker istället men jag klarade mig genom skolan med rätt bra betyg.

Det är något jag skäms med men är ingen riktig pluggis bara för man fötts med hög IQ. Högskoleprovet vore nog lättare för de tjejerna och killarna som pluggade mer men kanske inte var lika smarta. Inte för en lat mask som mig som bara haft tur.
Älskade att läsa böcker när jag var en barn o läste massa men lite senare bara slutade med det och bara satt vid datan istället. Och det var dåligt men bara fastnade med alla spel och tyckte det var roligt. Så i hög stadiet var jag jätte dålig på att skriva kunde bara "jätte bra" typ inga andra ord. Men har kommit ikapp lite senare.

Och min morsa har alltid skällt ut mig eller hånat mig när jag var bättre på något än henne. Hon tål inte det. Det fick jag stå ut med det var helt sjuk vilken vidrig människa. Jag lovade att aldrig bli som hon. En sån äcklig, korkad, dum tant. Hon borde bara lämna mig ifred. Hon har aldrig gjort något annat än skadat mig. Hur kan någon vara så korkad?
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2016-08-09 kl. 23:42.
Citera
2017-02-06, 15:35
Medlem
Ingenting krävs. Det handlar bara om huruvida du har en genomsnittlig statistisk fördel eller inte. Den amerikanska motsvarigheten till högskoleprovet (SAT), ger en genomsnittlig korrelation mellan IQ och provresultat på ungefär 0.7 (studiers resultat i frågan varierar). Vi antar att korrelationen mellan högskoleprovresultat och IQ är lika stark som korrelationen mellan SAT-resultat och IQ. Genomsnittsresultatet på högskoleprovet (0.87) med standardavvikelsen 0.38 ger enl. ((2-0.87)/0.38) ett resultat på 3 standardavvikelser över genomsnittet för resultatet 2.0. En korrelation på 0.7 ger att det genomsnittliga IQ:et för en person med 2.0 bör vara 2.1 standardavvikelse över genomsnittet. Det ger ett IQ på i genomsnitt 131.5 om vi antar att det svenska genomsnittet är 100. Vi bör dock även se till Flynneffekten givet att de som gör högskoleprovet i huvudsak är av den yngre generationen och därigenom att denna demografs genomsnittsintelligens är högre än rikets genomsnitt. Dessutom kan vi anta att de som faktiskt tar högskoleprovet och således har en ambition att studera vidare även bör ha ett något högre IQ än rikets genomsnitt. En högre genomsnitts-IQ troliggör då att 2.0 på högskoleprovet snarare motsvarar ett genomsnittligt IQ om ca 135 . Jag är ingen statistiker på något sätt utan går naturvetenskaplig linje på ett gymnasium (rätta mig alltså om jag har fel) men tror att detta logiska resonemang bör ha viss validitet. Eftersom korrelationen endast är relativt stark behöver man förstås inte nödvändigtvis ha ett IQ på 135 för att få 2.0 på högskoleprovet, men det hjälper sannerligen.

Dessutom, IQ för de som får 2.0 bör även det vara normalfördelat kring ett medelvärde (135 med mina beräkningar). Visste vi standardavvikelsen för detta skulle vi även kunna beräkna hur många med ett genomsnitts-IQ som faktiskt lyckas få 2.0, det vore verkligen intressant (troligen rör det sig om mindre än 1% av provtagare).
Citera
2017-02-06, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat-dude
Ingenting krävs. Det handlar bara om huruvida du har en genomsnittlig statistisk fördel eller inte. Den amerikanska motsvarigheten till högskoleprovet (SAT), ger en genomsnittlig korrelation mellan IQ och provresultat på ungefär 0.7 (studiers resultat i frågan varierar). Vi antar att korrelationen mellan högskoleprovresultat och IQ är lika stark som korrelationen mellan SAT-resultat och IQ. Genomsnittsresultatet på högskoleprovet (0.87) med standardavvikelsen 0.38 ger enl. ((2-0.87)/0.38) ett resultat på 3 standardavvikelser över genomsnittet för resultatet 2.0. En korrelation på 0.7 ger att det genomsnittliga IQ:et för en person med 2.0 bör vara 2.1 standardavvikelse över genomsnittet. Det ger ett IQ på i genomsnitt 131.5 om vi antar att det svenska genomsnittet är 100. Vi bör dock även se till Flynneffekten givet att de som gör högskoleprovet i huvudsak är av den yngre generationen och därigenom att denna demografs genomsnittsintelligens är högre än rikets genomsnitt. Dessutom kan vi anta att de som faktiskt tar högskoleprovet och således har en ambition att studera vidare även bör ha ett något högre IQ än rikets genomsnitt. En högre genomsnitts-IQ troliggör då att 2.0 på högskoleprovet snarare motsvarar ett genomsnittligt IQ om ca 135 . Jag är ingen statistiker på något sätt utan går naturvetenskaplig linje på ett gymnasium (rätta mig alltså om jag har fel) men tror att detta logiska resonemang bör ha viss validitet. Eftersom korrelationen endast är relativt stark behöver man förstås inte nödvändigtvis ha ett IQ på 135 för att få 2.0 på högskoleprovet, men det hjälper sannerligen.

Dessutom, IQ för de som får 2.0 bör även det vara normalfördelat kring ett medelvärde (135 med mina beräkningar). Visste vi standardavvikelsen för detta skulle vi även kunna beräkna hur många med ett genomsnitts-IQ som faktiskt lyckas få 2.0, det vore verkligen intressant (troligen rör det sig om mindre än 1% av provtagare).

Det är ingen begåvning att få ett värde på 2.0 eller 1.0! Sedan så kan du kan få ett 2.0 med Iq mellan 100-130+. Men IQ bör också definieras.....
Citera
2017-02-08, 13:19
Medlem
Belavias avatar
Det IQ som krävs för att få 2.0 är en slags diskret funktion, där du måste antingen ha under 80 i IQ, eller högre än 120.

Innehar man något IQ däremellan kommer du inte att lyckas. Då är du för smart för att fuska, men för dum för att klara det på ett rättvist sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in