2017-02-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inget minne av att jag behövde göra det när jag bytte bank senast men är inte 100. Bäst är att utgå från vad en modern bank säger.
Ja, det är möjligt att det skiljer sig mellan olika banker.
Citera
2017-02-06, 12:41
Medlem
Stones avatar
Byta bank? Varför då? Du kan ju knappast få en bättre deal, alla banker fungerar likadant, har samma priser och har uppgörelser mellan varandra.
Citera
2017-02-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Trodde brevet bara var årsbesked men visst står det så. Vad blir förändringen för mig som kund då? Om det kostar 100 kr extra per år skiter jag i bara det fungerar men att bli av med visa och få ett annat kort vet jag inte hur det påverkar mig ens.
Att dom har kass ränta har redan inneburit en till bank för sparkonto men vill inte krångla till det ännu mer

De där 100kr går oavkortat till lönehöjningarna för cheferna, 100miljoner till några st, 100kr är inte mycket men det går till att höja lönen för de som redan tjänar fett med stålars och inget annat.
Citera
2017-02-06, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Byta bank? Varför då? Du kan ju knappast få en bättre deal, alla banker fungerar likadant, har samma priser och har uppgörelser mellan varandra.

Inte alls det är stor skillnad, inte minst på kortavgifter. Hos de sämsta får man betala en månads/års-avgift + valutaväxlingsavgifter. Hos de bästa är det gratis och du får ändå 1% i bonus på allt du köper.
Citera
2017-02-06, 12:59
Medlem
Stones avatar
Citat:
Inte alls det är stor skillnad, inte minst på kortavgifter. Hos de sämsta får man betala en månads/års-avgift + valutaväxlingsavgifter. Hos de bästa är det gratis och du får ändå 1% i bonus på allt du köper.

Sorry för att jag la mig i. Det känns som alla banker rövklnullar sina kunder så vilken skillnad på banker är det egentligen? Moderatorn får gärna varna mig för trams.
Citera
2017-02-06, 13:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Sorry för att jag la mig i. Det känns som alla banker rövklnullar sina kunder så vilken skillnad på banker är det egentligen? Moderatorn får gärna varna mig för trams.

Alla banker vill förstås tjäna pengar, konstigt vore det annars. Men det är stor skillnad mellan bankerna och om vi som kunder inte bryr oss i det kommer bankerna inte bry sig i att ge oss bra villkor.
Citera
2017-02-06, 13:42
Medlem
Vivendi91s avatar
Synd, för jag hade tänkt att byta till SEB. Blir nog Handelsbanken eller Länsförsäkringar istället.
Citera
2017-02-06, 13:57
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Det stämmer. Vi kunder fick hem ett brev med årsbeskedet där det står att SEB kommer att avsluta sammarbetet med Visa från 1/4 då man satsar på Mastercard. Visa betalkort (Debit) kommer att ersättas med Mastercard Debit och det vanliga kreditkortet från Mastercard heter fortfarande Mastercard Credit.

Tydligen någon ny EU-regel som gör att det nu måste stå på kortet om det är ett betal- eller kreditkort (Debit/Credit).
jag fick ingen sådan info
på deras hemsida kan man fortfarrande beställa Visa

https://seb.se/privat/betala/kort/bankkort-visa
Citera
2017-02-06, 14:00
Medlem
autostoperkas avatar
Btw hittade detta jämförelse

http://www.konsumenternas.se/betala/betala/valja-och-byta-bank/jamfor-avgifter

och

https://www.bank24.nu/bankernas-avgifter/
Senast redigerad av autostoperka 2017-02-06 kl. 14:02.
Citera
2017-02-06, 14:00
Medlem
Citat:

Preem som du flitigt tipsar om har t.ex. 16,85% i ränta och 1,5% valutapåslag. Du tipsar även om Skandiabanken som kostar 240 kr/år. Där får man bara ett betalkort. Ska du ha ett kreditkort så får du lägga till ytterligare 240 kr/år vilket gör att man kommer upp i 480 kr. SEB har lägre ränta och årskostnad.

Varför är 1% bonus så avgörande? Är ekonomin så dålig att dessa hundralappar eller enstaka tusenlapp blir avgörande? Ja, då borde man göra något för att få in mer pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivendi91
Synd, för jag hade tänkt att byta till SEB. Blir nog Handelsbanken eller Länsförsäkringar istället.

Hos Handelsbanken får du betala 300 kr/år för ett betalkort och ska du ha ett kreditkort blir det 360 kr till/år, totalt 660 kr/år.

Hos Länsförsäkringar kostar det 275 kr/år för ett betalkort och ska du ha ett kreditkort blir det 195 kr/år till, totalt 470 kr/år.

Hos SEB får man ett betal- och ett kreditkort för 420 kr/år inkl allt annat som behövs för att sköta om privatekonomin (Löne- och sparkonto, Internetbank, Betalservice, Swish, Bank-ID, Autogir, E-faktura, mobilapp etc). Så vad är synd?
Senast redigerad av Gubbsvin 2017-02-06 kl. 14:14.
Citera
2017-02-06, 14:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbsvin
Preem som du flitigt tipsar om har t.ex. 16,85% i ränta och 1,5% valutapåslag. Du tipsar även om Skandiabanken som kostar 240 kr/år. Där får man bara ett betalkort. Ska du ha ett kreditkort så får du lägga till ytterligare 240 kr/år vilket gör att man kommer upp i 480 kr. SEB har lägre ränta och årskostnad.

Jag lånar inte pengar av Preem så vad de tar i ränta bryr jag mig inte om. Jag har också skrivit att när jag är utomlands vill jag inte förlita mig på ett kort utan har ett extrakort utan valutapåslag eller uttagsavgift.

Skandiabanken kostar mig inte en krona i avgift eftersom jag inte använder deras kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbsvin
Varför är 1% bonus så avgörande? Är ekonomin så dålig att dessa hundralappar eller enstaka tusenlapp blir avgörande? Ja, då borde man göra något för att få in mer pengar.

Nej tvärtom, ekonomin stärks av att man ser till att skaffa sig bra villkor. Köper jag en resa till familjen för t.ex. 50,000 kr ger det 500 kr i bonus bara där, varför skänka dessa pengar till banken när det bara tar några minuter att beställa ett kort?

Citat:
Ursprungligen postat av Vivendi91

Hos handelsbanken kommer du inte längre undan avgifter då de har slopat sitt frikort.
Citera
2017-02-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
jag fick ingen sådan info
på deras hemsida kan man fortfarrande beställa Visa

https://seb.se/privat/betala/kort/bankkort-visa

Jag har SEB och fick informationen med mitt årsbesked.

Ja, du kan fortfarande beställa men kortet kommer sluta fungera när man går över till Mastercard.

Citat:
Nej tvärtom, ekonomin stärks av att man ser till att skaffa sig bra villkor. Köper jag en resa till familjen för t.ex. 50,000 kr ger det 500 kr i bonus bara där, varför skänka dessa pengar till banken när det bara tar några minuter att beställa ett kort?

Pantar du dina burkar och flaskor med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in