Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-05, 17:53
Medlem
Jag har fått en gammal PC med Windows Vista. Den har säkert virus så jag funderar på att formatera om den.
Vill inte koppla in den på nätet så nu undrar jag om jag kan ta hem OS med min Mac till ett USB-minne och föra över den till PCn.
Förstörs filerna av denna procedur?

Sen undrar jag om jag kan boota datorn från partitionen D:recovery och behöver således ingen CD?
Citera
2017-02-06, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GitEllen
undrar jag om jag kan boota datorn från partitionen D:recovery och behöver således ingen CD?

Det går OM det är en märkesdator och OM recovery funktionen inte sabbats. Det kan hända trots att D är oskadad om C sabbats av virus, buggar mm eller om installerar om. Köpta original Windows skivor sabbar också recovery funktionen.

För att veta hur man gör behöver man veta vilket märkesdatorer och Windows det gäller. Tillsammans med ordet recovery används orden för att söka efter guider på hur man gör.

OM man vill kunna använda (fixa) recovery funktionen i framtiden så bör man bränna ut dator tillverkarens recovery skivor. På Win 7 och äldre så finns det under start en mapp samma namn som datortillverkarens. Ett av programmen i den mappen låter dig bränna ut skivorna.
Senast redigerad av panpo98 2017-02-06 kl. 05:39.
Citera
2017-02-06, 12:00
Medlem
CDn fungerar inte, så skiva är ingen möjlighet. Jag vill inte koppla PCn till mitt nätverk förrän jag är säker på att den inte smittar med något.
Kan jag ladda ner något annat OS än Vista som ju går ur supporten snart. Det är Vista jag har licens till?
Citera
2017-02-06, 13:13
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GitEllen
CDn fungerar inte, så skiva är ingen möjlighet. Jag vill inte koppla PCn till mitt nätverk förrän jag är säker på att den inte smittar med något.
Kan jag ladda ner något annat OS än Vista som ju går ur supporten snart. Det är Vista jag har licens till?
Vistas licens funkar inte till Windows 10 så ditt Vista kan du glömma. Däremot kan du köra Windows 10 utan produktnyckel om det verkar intressant? http://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-to-install-and-use-windows-10/

Finns ju Linux du kan ladda ner. Rekommenderar Linux Mint som är snarlikt Windows.

https://linuxmint.com/download.php
Citera
2017-02-17, 12:52
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Varför tror du den har virus för? Vilka andra enheter har du på nätverket? Är det en Mac är nog risken väldigt liten att den smittar med något. Men det enklaste om du ändå är rädd att plugga ur eller stänga av de andra enheterna på nätverket. Koppla upp vistan och hämta hem ett antivirusprogram som exempelvis avast och kör en total scanning. När den är klar kan du ju köra ett program för att söka efter malware exempelvis malwarebytes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in