2017-02-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
* Handelsbanken för lönekonto, betaltjänst och mobilt bank-ID. Inget kort. 0:- i avgift.
* Santander MasterCard kreditkort utan växlingsavgift + sparkonto med ränta. 0:- i avgifter om man betalar allt när räkningen kommer på kreditkortet.
* Forex konto med Visa debit för kontantuttag. 0:- i avgift.
* Avanza för investeringssparkonto och aktiedepå.
* Lån där man får bäst villkor för stunden.

Kan man ens få lån idag utan att flytta över lönekonto och allting?
Citera
2017-02-05, 16:12
Medlem
Doktorphils avatar
marginalen bank
Citera
2017-02-05, 16:35
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Det kanske stämde för ett par år sedan men nu finns det andra kort, t.ex Santander och Norweigan med lägre avgifter, kredikort Mastercard. Ica har ganska lågt valutaväxlingspåslag, 1,25%.

Har ingen erfarenhet med någon utav dem korten, men om du har en positiv erfarenhet av dem så kan de vara värda att införskaffa.

Citat:
Om jag vore TS hade jag antingen haft kvar kreditkort hos SEB (Mastercard) och skaffat ett bankkort (Visa) från Forex.

Eller blivit kund i Handelsbanken med ett Allkort (Mastercard) och skaffat ett bankkort (Visa) från Forex.

Tredje och fjärde alternativet, om TS reser mycket så istället ett kreditkort (Visa) från Forex och bankkort (Mastercard) från antingen Handelsbanken eller SEB.

De stora bankerna har större avgifter eftersom de har mer personal när det gäller rådgivning, lån osv. Fördelen med exempelvis ICA banken är att du har en internettjänst och får lägre kostnader.

Jag vet inte hur det är med Forex däremot. Forex har ett jävla valutapåslag om man vill växla pengar innan man ska åka utomlands. Hur det är med deras kort däremot vet jag ej.

Hursomhelst är det viktigt att TS har en bank som har antingen Mastercard eller VISA och låga avgifter. Mitt förslag är ICA banken.
Citera
2017-02-05, 16:57
Medlem
Skandia Banken. Allt är gratis där. Du kan få allt! Det bästa banken i Sverige för privatpersoner.
Citera
2017-02-05, 17:19
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Har ingen erfarenhet med någon utav dem korten, men om du har en positiv erfarenhet av dem så kan de vara värda att införskaffa.

De stora bankerna har större avgifter eftersom de har mer personal när det gäller rådgivning, lån osv. Fördelen med exempelvis ICA banken är att du har en internettjänst och får lägre kostnader.

Jag vet inte hur det är med Forex däremot. Forex har ett jävla valutapåslag om man vill växla pengar innan man ska åka utomlands. Hur det är med deras kort däremot vet jag ej.

Hursomhelst är det viktigt att TS har en bank som har antingen Mastercard eller VISA och låga avgifter. Mitt förslag är ICA banken.

Har heller ingen erfarenhet av Santander eller Norwegian. Men båda saknar årsavgift dock har Norwegian valutapåslag 1,75%. Norwegian har bytt till Visa från Mastercard.
Icas kort har ganska dyra årsavgifter.

Sant att växla pengar på Forex är en rätt dålig affär. Bättre då att ta ut pengar i bankomat i länderna man reser till.
Citera
2017-02-05, 17:20
Medlem
MADs avatar
Den minst grisiga banken är absolut Sparbanken.
De har även bäst balans i förhållande till eget kapital och utlåning.
Inga banker är perfekta, men Sparbanken är absolut bäst.
De har den bästa soliditeten av alla svenska banker.
Senast redigerad av MAD 2017-02-05 kl. 17:23.
Citera
2017-02-05, 17:21
Citat:
Ursprungligen postat av susk
Skandia Banken. Allt är gratis där. Du kan få allt! Det bästa banken i Sverige för privatpersoner.

Gratis första året sedan kostar kortet 20 kr/mån.
Citera
2017-02-05, 17:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kan man ens få lån idag utan att flytta över lönekonto och allting?

Javisst men alla försöker lura dig att bli fullkund.
Citera
2017-02-05, 17:55
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Har heller ingen erfarenhet av Santander eller Norwegian. Men båda saknar årsavgift dock har Norwegian valutapåslag 1,75%. Norwegian har bytt till Visa från Mastercard.
Icas kort har ganska dyra årsavgifter.

Årsavgiften är på drygt 200kr per år och är lägre än de flesta banker. Tror Danske Bank har ingen årsavgift fram tills man fyller 30 år, men du får större valutapåslag bland annat.

Citat:
Sant att växla pengar på Forex är en rätt dålig affär. Bättre då att ta ut pengar i bankomat i länderna man reser till.

Håller med dig och därför är det viktigt med en bank med så lite valutapåslag som möjligt. Ibland är man däremot tvungen att växla på Forex för säkerhetsskull så att man har kontanta fickpengar de första dagarna ifall kortet skulle strula.
Citera
2017-02-05, 18:09
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Årsavgiften är på drygt 200kr per år och är lägre än de flesta banker. Tror Danske Bank har ingen årsavgift fram tills man fyller 30 år, men du får större valutapåslag bland annat.

Totalt sett är ICA-banken ganska billiga ja, men Bankkort kostar 300 kr/år och Bankkort Plus 324 kr/år. Vill minnas att ICA-banken för ett par år sedan hade 0% valutapåslag vid köp och uttag.
Citera
2017-02-05, 18:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Totalt sett är ICA-banken ganska billiga ja, men Bankkort kostar 300 kr/år och Bankkort Plus 324 kr/år. Vill minnas att ICA-banken för ett par år sedan hade 0% valutapåslag vid köp och uttag.

Ja ICAs kort har blivit sämre, nu har de tex. infört valutapåslag som du skriver. Idag bör man få minst 1% i bonus på alla köp utan att betala årsavgift.
Citera
2017-02-05, 20:26
Medlem
Skandiabanken.se ?
De har inga dyra hyror för kontor försöker hålla sig långt framme när det gäller teknik. Tajt organisation. Lite overhead. se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_affärsbanker
SEB har 7000 anställda Skandiabanken har 137 anställda.

Skandiabanken har bra kundtjänst; mindre bank som vill mer och försöker ge bättre service. Har bekant som jobbat på kundtjänsten i Linköping; men han kan ju vara jävig.
Jag funderar på att byta till dem.
Om det som har några andra erfarenheter av dem så får ni gärna lufta dem angående skandiabanken. så jag inte byter till fel.

Jag tror att SEB tjänar sina stora pengar på företagsaffärer. Småkunder är inte lika viktiga för dem.

Här är en sajt där de sätter betyg på banker. Men den kan ju vara köpt av någon av bankerna (kanske Avanza som ligger högst i deras betyg :-) . Svårt att veta: https://www.bankbetyg.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in