2017-02-05, 13:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag chansar på Ulricehamn, fråga mig inte varför, tankegången är väldigt långsökt.

Den måste du nästan elaborera...

Nej, inte Ulricehamn.

1b) En låt skrevs och gavs ut av en namne till den store, en cover utgiven året senare dock betydligt mer spelad.
Citera
2017-02-05, 13:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Den måste du nästan elaborera...

Nej, inte Ulricehamn.

1b) En låt skrevs och gavs ut av en namne till den store, en cover utgiven året senare dock betydligt mer spelad.

Här kommer en inte fullt så utsvävad gissning baserad på 1b.

Tucson, Arizona, Linda Ronstadt. En hit med Elvis Costellos låt Alison?

EDIT; I låten Alison förekommer weddingcake, men får inte ihop resten, antagligen är jag ute och reser, rent bokstavligt talat.

EDIT;Och vid närmare eftertanke så kanske jag får ihop det med sport ändå, Alison Redford --> Calgary.
Senast redigerad av OY 2017-02-05 kl. 13:53.
Citera
2017-02-05, 15:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Här kommer en inte fullt så utsvävad gissning baserad på 1b.

Tucson, Arizona, Linda Ronstadt. En hit med Elvis Costellos låt Alison?

EDIT; I låten Alison förekommer weddingcake, men får inte ihop resten, antagligen är jag ute och reser, rent bokstavligt talat.

EDIT;Och vid närmare eftertanke så kanske jag får ihop det med sport ändå, Alison Redford --> Calgary.

Imponerande "sleuth"-arbete... ...sådant måste belönas!

1c) ..."den store" inte Elvis, utan den mest kände "den store" s a s. Och förnamnet delar han med färgklick i vad som ibland kallas "den vita sporten".

(Äntligen en sportledtråd!)

5) Liten stad, dock huvudstad i (också liten delstat) i stort land.
Citera
2017-02-05, 15:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Anna-Polis? in cookie-state Maryland. Arthur Ashe är enda färgade tennisspelaren jag kommer på
Citera
2017-02-05, 16:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Anna-Polis? in cookie-state Maryland. Arthur Ashe är enda färgade tennisspelaren jag kommer på

Har varit inne på Ashe men inte hittat vidare.
Citera
2017-02-05, 17:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0

Arthur Alexanders´ Anna (go to him) torde vara mest bekant under Beatles´ flagg. Dålig oldsbergare, admittedly, 2:a kanske på en 7-gradig moramansk skala, typ...

Stafettpinnen över till Bilingualbvern (vilket var välförtjänt, cred t OY dock för detektivarbete en masse, välförtjänt emedan du ej var närvarande och missade att plocka Duke of Windsor i WW2-tråden! Hur fan ska Kurtan någonsin kunna bli ett svar... möjligen som lead m syftning på Waldheim... funkar ju i alla tre quiztrådar under Historia! -sorry för dravel! Take it away Biling!!!).
Citera
2017-02-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Arthur Alexanders´ Anna (go to him) torde vara mest bekant under Beatles´ flagg. Dålig oldsbergare, admittedly, 2:a kanske på en 7-gradig moramansk skala, typ...

Stafettpinnen över till Bilingualbvern (vilket var välförtjänt, cred t OY dock för detektivarbete en masse, välförtjänt emedan du ej var närvarande och missade att plocka Duke of Windsor i WW2-tråden! Hur fan ska Kurtan någonsin kunna bli ett svar... möjligen som lead m syftning på Waldheim... funkar ju i alla tre quiztrådar under Historia! -sorry för dravel! Take it away Biling!!!).

Tackar! Ah, då är jag med på låten! Dyker kanske upp en Kurt Vonnegut-fråga här snart Och var bortrest och missade Duke of Windsor, ironi!
Citera
2017-02-05, 17:27
Medlem
Ny stad

1) Sportsupportrar startade ett upplopp som nästan förstörde halva staden, i samband med detta fick:

2) Kejsare med ett namn man inte vill höra en läkare säga, fly till sitt palats och ta hjälp av:

3) General för att slå ned upploppet/upproret, generalen är namne med känd tv-producent. Tv-producenten ligger bakom kultserier, många har bokstavskombinationer som namn..

Bonusledtråd a la Götlaborg: Event i Pamplona, långsökt..
Citera
2017-02-05, 17:31
Medlem
Samizdats avatar
Manchester?
Citera
2017-02-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Manchester?

Nej..

1b) Sporten finns nog knappt idag.

3b) Efternamnet syns ofta i sluttexterna..
Citera
2017-02-05, 17:56
Moderator
OYs avatar
Konstantinopel(Istanbul)?
Citera
2017-02-05, 18:28
Medlem
Citat:
Konstantinopel(Istanbul)?

Rätt! Nika-upploppen, Kejsare Just-in-i-anus , General Belisarius/Donald P. Bellisario. Och I Stan Bul(l) vid tjurrusningen i Pamplona

Frågan är din!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in