Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Kvinnor fick allmän rösträtt 1921, män fick allmän rösträtt utan motprestation (värnplikt) 1923.
Män som gjort värnplikt fick rösträtt 1911.
1866 uppfyllde endast 20% av män kraven för att få rösta, alltså har de flesta män också saknat rösträtt.
Vilken är din källa? Tar tacksamt emot all ny information på ämnet, då jag tycker det är en viktig fråga.
Citat:
Jag är inte så säker på att vi har feminismen att tacka för kvinnors rösträtt heller, men man påstår ju gärna det.
Det står såklart var och en fritt att tro som den vill. Så länge vi inte vet säkert kan vi inte heller säga säkert.
[quote)Ojdå, hur såg straffen ut för dessa franska kvinnor och hur många fälldes för det här brottet?
Att du ens tar upp utdaterade lagar är fånigt.[/quote]
Jag tror ju knappast att det är en slump att just kvinnors klädsel styrs av lagar. Tror du det? Att de är utdaterade (inte i Sudan, då) är egalt. De har funnits, punkt. Kan du visa mig motsvarande lagar för män, så är jag villig att överge min ståndpunkt: att män i "alla tider" har försökt styra över kvinnors kroppar genom deras klädsel.
Har du funderat över vad som händer med en man som bär klänning i Sudan? Nu gissar jag bara men stening/piskstraff/kastas från hustak är nog inte en helt dålig gissning. Sluta köp den feministiska offerkoftan, den är gammal och luktar vid det här laget ganska unket.
Så bristen på förskolor var alltså inte ett kvinnligt problem utan snarare ett samhälleligt problem som berörde alla.[/quote]