2017-02-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Allmän rösträtt infördes mig veterligen för både kvinnor och män 1921 (något tidigare i kommunalval, 1918 eller nåt sånt). Att kvinnor skulle få vara med på den resan har varit långt ifrån självklart, och att de slutligen fick vara med är mycket feministernas förtjänst.

Till exempel var det olagligt för kvinnor att bära byxor i Paris, fram till 2013. Ja, tjugohundratretton. Om hon inte höll i ett cykelstyre eller tyglarna till en häst. Givetvis efterlevdes inte lagen, men lagen fanns fram tills dess. I Sudan verkar det fortfarande vara förbjudet.

Förskolor: Så sent som på 70-talet var daghem (dagens förskola) inget som var självklart. Alls, faktiskt. Bland annat feminister demonstrerade och lobbade under parollen: "Ropen skalla, daghem åt alla!"

Kvinnor fick allmän rösträtt 1921, män fick allmän rösträtt utan motprestation (värnplikt) 1923.
Män som gjort värnplikt fick rösträtt 1911.
1866 uppfyllde endast 20% av män kraven för att få rösta, alltså har de flesta män också saknat rösträtt.

Jag är inte så säker på att vi har feminismen att tacka för kvinnors rösträtt heller, men man påstår ju gärna det.

Ojdå, hur såg straffen ut för dessa franska kvinnor och hur många fälldes för det här brottet?
Att du ens tar upp utdaterade lagar är fånigt.

Har du funderat över vad som händer med en man som bär klänning i Sudan? Nu gissar jag bara men stening/piskstraff/kastas från hustak är nog inte en helt dålig gissning. Sluta köp den feministiska offerkoftan, den är gammal och luktar vid det här laget ganska unket.

Så bristen på förskolor var alltså inte ett kvinnligt problem utan snarare ett samhälleligt problem som berörde alla.
Senast redigerad av oLf 2017-02-03 kl. 19:06.
Citera
2017-02-03, 18:44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det handlar i huvudsak om att feminism får alldeles på tok för mycket mediautrymme. Det haussas som nästa frälsare, så det faller sig naturligt att när samhället går dåligt så riktas kritiken då mot feminism. Det är helt rätt också.

Måste bli ett mer balanserat samhälle först. Annars kommer feminism aldrig att kunna finna acceptans.
Citera
2017-02-03, 23:28
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Så, när var det olagligt i sverige med byxor på kvinnor?

Dagis är det sämsta som hänt barn. Värre tortyr finns inte.
Jag har inte sagt att det gällt Sverige.

Att förskola är något dåligt kan man förstås tycka.
Citera
2017-02-03, 23:33
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Kvinnor fick allmän rösträtt 1921, män fick allmän rösträtt utan motprestation (värnplikt) 1923.
Män som gjort värnplikt fick rösträtt 1911.
1866 uppfyllde endast 20% av män kraven för att få rösta, alltså har de flesta män också saknat rösträtt.
Vilken är din källa? Tar tacksamt emot all ny information på ämnet, då jag tycker det är en viktig fråga.

Citat:
Jag är inte så säker på att vi har feminismen att tacka för kvinnors rösträtt heller, men man påstår ju gärna det.
Det står såklart var och en fritt att tro som den vill. Så länge vi inte vet säkert kan vi inte heller säga säkert.

[quote)Ojdå, hur såg straffen ut för dessa franska kvinnor och hur många fälldes för det här brottet?
Att du ens tar upp utdaterade lagar är fånigt.[/quote]
Jag tror ju knappast att det är en slump att just kvinnors klädsel styrs av lagar. Tror du det? Att de är utdaterade (inte i Sudan, då) är egalt. De har funnits, punkt. Kan du visa mig motsvarande lagar för män, så är jag villig att överge min ståndpunkt: att män i "alla tider" har försökt styra över kvinnors kroppar genom deras klädsel.

Har du funderat över vad som händer med en man som bär klänning i Sudan? Nu gissar jag bara men stening/piskstraff/kastas från hustak är nog inte en helt dålig gissning. Sluta köp den feministiska offerkoftan, den är gammal och luktar vid det här laget ganska unket.

Så bristen på förskolor var alltså inte ett kvinnligt problem utan snarare ett samhälleligt problem som berörde alla.[/quote]
Citera
2017-02-03, 23:45
Medlem
Citat:
Vilken är din källa? Tar tacksamt emot all ny information på ämnet, då jag tycker det är en viktig fråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4tt

Citat:
Det står såklart var och en fritt att tro som den vill. Så länge vi inte vet säkert kan vi inte heller säga säkert.

Ja så är det såklart.

Citat:
Jag tror ju knappast att det är en slump att just kvinnors klädsel styrs av lagar. Tror du det? Att de är utdaterade (inte i Sudan, då) är egalt. De har funnits, punkt. Kan du visa mig motsvarande lagar för män, så är jag villig att överge min ståndpunkt: att män i "alla tider" har försökt styra över kvinnors kroppar genom deras klädsel.

http://www-personal.umd.umich.edu/~cfinlay/sumptuary.html
http://www.humanreligions.info/biblical_dress_codes.html

Och faktum kvarstår att män som klär sig i kvinnokläder blir avrättade i många arabiska och afrikanska länder.
Edit: Men under talibanstyre eller annan radikal gruppering så verkar klädkoder för kvinnor vara extremt begränsad. Inte ens ansiktet får synas i extrema fall.

Fast den patriarkala strukturen talar aldrig feminister om.
Senast redigerad av oLf 2017-02-03 kl. 23:49.
Citera
2017-02-03, 23:51
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Så bristen på förskolor var alltså inte ett kvinnligt problem utan snarare ett samhälleligt problem som berörde alla.
[/quote]

Du hoppar i tid och rum så det är omöjligt att följa dina resonemang. Kvinnor har varit hårt hållna. Bönder likaså, det var hårt reglerat vad en sjöman fick bära och förr fanns det lagar som styrde var man fick bo beroende på yrke, slavar styrdes än hårdare. Vad har detta för relevans i sverige idag?
Citera
2017-02-04, 00:04
Medlem
Citat:

Du hoppar i tid och rum så det är omöjligt att följa dina resonemang. Kvinnor har varit hårt hållna. Bönder likaså, det var hårt reglerat vad en sjöman fick bära och förr fanns det lagar som styrde var man fick bo beroende på yrke, slavar styrdes än hårdare. Vad har detta för relevans i sverige idag?

Couplet fick med lite av mina inlägg i sin post, måste strulat lite med citeringen. Det är nog därför det framstår som aningen schizofrent.
Citera
2017-02-04, 00:18
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Couplet fick med lite av mina inlägg i sin post, måste strulat lite med citeringen. Det är nog därför det framstår som aningen schizofrent.

Nej, den hoppar mellan dåtid och nutid samt här och där helt godtyckligt. Ena stunden hävdar den att svenska kvinnor är förtryckta av en avskaffad fransk lag, för att i nästa andetag hävda att de är det för att man inte får klä sig som man vill i mellanöstern.

Den letar argument hej vilt i tid och rum för att få ihop sin teori. Att argumentera för att kvinnor här i sverige nuförtiden är förtryckta kräver tydligen det...
Citera
2017-02-04, 00:29
Medlem
Citat:
Nej, den hoppar mellan dåtid och nutid samt här och där helt godtyckligt. Ena stunden hävdar den att svenska kvinnor är förtryckta av en avskaffad fransk lag, för att i nästa andetag hävda att de är det för att man inte får klä sig som man vill i mellanöstern.

Den letar argument hej vilt i tid och rum för att få ihop sin teori. Att argumentera för att kvinnor här i sverige nuförtiden är förtryckta kräver tydligen det...

Jo så är det ju, och jag tycker till och med att det kan argumenteras för att både män och kvinnor förtrycks i arabländer fast det är inte populärt har jag märkt.
Citera
2017-02-04, 02:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Det är inte så svårt att hitta kvinnoförtryck.
Långt borta eller för länge sen.

Men hur relevant är det i Sverige idag?
Citera
2017-02-04, 15:03
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ja gud, sorry. Såg att inlägget blev helt koko.

Relevansen är som följer: om en grupp utsätts för orättvisor, så kan den arbeta för att förändra det som orsakar orättvisorna. Det är väldigt sällan som en icke utsatt grupp självmant avskaffar orättvisor som drabbar andra. Därför är det inte märkligt alls, att till exempel feminismen försöker identifiera, synliggöra och åtgärda upplevda jämställdhetsproblem. I stort som smått. Jag förstår inte hur det är konstigt? Jag antar att du tänker att det inte finns några jämställdhetsproblem?
Senast redigerad av Couplet 2017-02-04 kl. 15:09.
Citera
2017-02-05, 01:32
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja gud, sorry. Såg att inlägget blev helt koko.

Relevansen är som följer: om en grupp utsätts för orättvisor, så kan den arbeta för att förändra det som orsakar orättvisorna. Det är väldigt sällan som en icke utsatt grupp självmant avskaffar orättvisor som drabbar andra. Därför är det inte märkligt alls, att till exempel feminismen försöker identifiera, synliggöra och åtgärda upplevda jämställdhetsproblem. I stort som smått. Jag förstår inte hur det är konstigt? Jag antar att du tänker att det inte finns några jämställdhetsproblem?
Du är välkommen att peka ut ett.
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in