2017-02-03, 16:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Både Barbro/Leon liknande grupper och en irreguljär SÄPO-grupp pekas ut som hemliga övervakare av Olof Palmes rörelser i Stockholm före MOP. SÄPO-männen som Sten Andersson fick info om anser jag idag vara bekräftade. Uppgifterna var preciserade och aldrig dementerade.

Jag tror att det snarare var regel än undantag att OP var övervakad när han avsagt sig livvakterna. Att han skulle vara övervakad när livvakterna var med innebär att gruppen som övervakar utsätter sig för en onödig risk. Att övervaka någon som har ”ögon i nacken” är idiotiskt och därmed närmast uteslutet.

De som övervakar OP kan övervakningens ABC har en viss utbildning och erfarenhet. livvakterna debriefades med all säkerhet för att skapa en bild av ev. otillbörliga kontakter under deras pass. Där ville inte övervakarna riskera att synas.

Det behöver heller inte vara så att GM gruppen visste att han var utan livvakt, det kan man ha säkerställt under ”resans gång”. Om han skulle klippas fanns det bra tillfällen från bostaden till bion. Jag tror att man väntar för att man vet inte om han har skydd och det lyckas man fastställa för sent för att hinna med ”jobbet” innan bion. OP kan ju trots allt ta en taxi hem, han kan följa med Mårten Palme hem, det finns en räcka möjligheter som skulle omöjliggöra "jobbet".

Man agerar när det är säkerställt att skyddet inte finns och första bästa läge dyker upp. Annars kan man lika gärna vänta tills dess att man kommer till Gamla Stan. Det måste ske där och då om det ska ske,när "fönstret" är öppet så att säga. Dom bör isf blivit säkra i när makarna Palme går hem från bion och lämnat Mårten/Ingrid Klering.

Ansluter helt till denna analys och särskilt det fetade. Det var därför mordet skedde där det skedde. Det fanns ingen förutbestämd mordplats och ingen GM som väntade "på chans" vid Tunnelgatan. Paret Palmes rörelser styrde händelseutvecklingen.

Först cirka 23.18 kunde GM veta att paret Palme skulle passera Dekorimahörnet. Han rörde sig då i den riktningen, troligen på den västra trottaren eller skjutsades till hörnet mittemot Dekorima i den bil som vittnet JW såg.

Mannen med stor mustasch som spanade norrut från det hörnet ca 23.17 var alltså en "spotter".

När paret Palme närmade sig Dekorima gick GM helt enkelt över gatan, det skedde (bedömer jag utifrån vittnesuppgifterna) först cirka 23.20. Att han kunde göra det obemärkt är naturligtvis konstigt med tanke på att IM satt där han satt. Men IM tittade uppenbarligen runt i omgivningarna och kan ha missat de sekunderna.

Attentatsgruppen bör även ha haft en inte alltför sofistikerad plan för var GM skulle plockas upp av en flyktbil. Snickarbacken?
Citera
2017-02-03, 16:34
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Apropå Grundborg. Av hans sida på Linkedin framgår det att han var Distriktschef för försäljning på Scandic hotels 1986-87. Lite kittlande med tanke på Holmèrs påstådda vistelse på Scandic (tror Anér hävdat att kvittot var en förfalskning). Förövrigt tror jag också att någon sorts ljuddämpning har använts. Har man koll på hur högt det smäller när man skjuter med en 357 magnum så instämmer man nog. Låter inte som en kinapuff eller smällare på lite avstånd utan det skulle ringa i öronen på alla inom en radie av 10 meter (sen kan folk prata om ljud som studsar på husväggar, chock och allt möjligt).

https://se.linkedin.com/in/ingvar-grundborg-43693088

Intressant! Säkerhetschef på Televerket Radio är alltså inget IG vill skylta med på meritlistan, något de flesta nog absolut hade tagit med på meritlistan på Linkedin. Inte heller rollen som egenföretagare i säkerhets/vapen branschen är något han vill skylta med.

IG anställs på TR kort innan mordet, den 20 januari -86, och efterträddes av CGÖ( ) den 1 juni -86. Anställningsförfarandet var dessutom inte enl. de vanliga rutinerna. För mig luktar det täckanställning lång väg, det var en uppgift som skulle utföras. Det skulle vara intressant att få veta om han och CGÖ verkligen finns i några gamla personalliggare hos Televerket Radio?

Han skulle alltså börjat som Distriktschef för Scandic Hotel efter Televerksjobbet, när hans och CGÖ´s firma blomstrar som mest (tack vare storkunden HH)?

1988 är blank i hans lista på Linkedin, vad hände då?

Både han och CGÖ ungefär lika korta anställningar på TR, båda lämnar Stockholm(kanske ungefär samtidigt?) och flyttar söderut.

Undrar vad han skulle kunna berätta, aldrig förhörd...medverkar inte i intervjuer om MOP.
Citera
2017-02-03, 16:37
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Platsen där Mårten och Olof skildes åt kan lokaliseras i dessa rekontruktionsbilder från polisen:
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=1880927&Page=3&overlay=false

Det bör således vara exakt där kvinnan står på denna streetview-bild:
http://kartor.eniro.se/?c=59.338769,18.060137&z=14&q=%22sveav%C3%A4gen%20 41%22;210304420;geo&sv=59.338986,18.060170,4.5184, 1.8495,0.1369,210304420

Det är 15-20m söder om Grand och det är fortfarande 30m fram till korsn Kammakargatan.

Tack, där fanns åtminstone någon bild som var ny för mig. Tyvärr kan man inte lite på exaktheten i Polisens rekonstruktionsbilder för MOP, de håller lika dålig kvalitet som utredningen i övrigt. Det visar inte minst bilderna från YN och hennes följe.
Citera
2017-02-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Intressant! Säkerhetschef på Televerket Radio är alltså inget IG vill skylta med på meritlistan, något de flesta nog absolut hade tagit med på meritlistan på Linkedin. Inte heller rollen som egenföretagare i säkerhets/vapen branschen är något han vill skylta med.

IG anställs på TR kort innan mordet, den 20 januari -86, och efterträddes av CGÖ( ) den 1 juni -86. Anställningsförfarandet var dessutom inte enl. de vanliga rutinerna. För mig luktar det täckanställning lång väg, det var en uppgift som skulle utföras. Det skulle vara intressant att få veta om han och CGÖ verkligen finns i några gamla personalliggare hos Televerket Radio?

Han skulle alltså börjat som Distriktschef för Scandic Hotel efter Televerksjobbet, när hans och CGÖ´s firma blomstrar som mest (tack vare storkunden HH)?

Både han och CGÖ ungefär lika korta anställningar på TR, båda lämnar Stockholm(kanske ungefär samtidigt?) och flyttar söderut.

Undrar vad han skulle kunna berätta, aldrig förhörd...medverkar inte i intervjuer om MOP.

Jag känner inte till Grundborgs personlighet, men jag håller med dig i din analys.
Grundborg verkar ha varit mån om att hålla en låg profil.
Undrar hur mycket OP ,Grundborg och Östling diskuterat genom åren?
Citera
2017-02-03, 17:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf

Jag vet inte om det här stämmer men bedöm själva? Det ser ut som hans far och svärfar var involverade i Erevna. Det kan vara två andra personer men…
http://www.danhessellund.dk/Erevna/Erevna/A/e48_6.pdf

"Odeberg var ordförande för det pronazistiska Riksförbundet Sverige-Tyskland från 1941. Under 1943 tycks Odeberg ha avbrutit kontakterna med Tyskland. Han var den som grundade samfundet Erevna 1943."na/Erevna/A/e48_6.pdf
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Odeberg
Citera
2017-02-03, 18:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Precis. Jag har aldrig blivit övertygad om varför dödligt våld var enda utvägen. Uppenbarligen resonerade ju några helt annorlunda men hur dessa resonerade har aldrig fått någon trovärdig förklaring, anser jag. Finns det något kring personen OP som gör att han mördas 1986 och inte 1970 eller1976 eller 1982 för att ta några årtal i hans långa karriär? Övermannades en beväpnad spanare av personligt motiverat hat just där och då? Eller vad?

Det blev plötsligt bråttom inför moskvaresan...
Citera
2017-02-03, 19:09
Medlem
Citat:

Läser vi Oleg Gordijevkskij och PG Gyllenhammar närmar sig OP en del Sovjetiska ståndpunkter efter förlusten av regeringsmakten 1976. Men bilden är inte entydig , OG säger också att iom utvisningen av Nikolaj Nejland tappar KGB den direkta linken till OP.

PG Näss sade att de inte har outtömliga resurser att hela tiden producera skandinavisk-talande, välutbildade och erfarna spioner.
Eftersom utvisningarna tycks ökat sedan Palme återinträdde som statsminister, funderar jag på om de egentligen var ämnade för att kringskära Palmes internationella kontaktnät österut? Han strävade ju hela tiden för att öka dialogen med Sovjet.
Var det Arbatov eller någon annan som ersatte Neijland som Palmes öst-kontakt?
[b]Utvisningarna skulle kunna vara ett exempel på "mjuka metoder" som inte gav full effekt?[

Palmes Öst-dialog gick tvärsemot USA´s Containment-politik och raserade de militära rustningskostnaderna. Detta var inte tillräckligt för ett statsministermord under Carter-eran. Med skjutgladare president och med korridorförslaget, var eran för de mjuka metoderna kanske slut?
För mycket stod kanske på spel för att en enda människa skulle få stjälpa hela lasset?
Citera
2017-02-03, 19:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det blev plötsligt bråttom inför moskvaresan...
Detta uppenbara samband som man särskilt i officerskåren med anknytning till ubåtsbluffandet oroade sig för har blivit märkvärdigt nertystat varje gång det förts på tal. Hur var det med dem kring Frihetsrörelsen som Lingärde påpekade?
När de inte kunde hitta någon pålitlig skytt inom sina egna led vart vände de sig då? SPF? Där fanns ju redan detaljerade planer på en statskupp i skydd bakom någon spektakulär händelse och med patsys av alla de slag i beredskap enligt samma koncept som sedan visade sig med militärkuppen och 9-11 i USA.
Officerarnas oro nu måste ha gett det optimala tillfället.
Citera
2017-02-03, 19:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vet inte om det här stämmer men bedöm själva? Det ser ut som hans far och svärfar var involverade i Erevna. Det kan vara två andra personer men…

"Odeberg var ordförande för det pronazistiska Riksförbundet Sverige-Tyskland från 1941. Under 1943 tycks Odeberg ha avbrutit kontakterna med Tyskland. Han var den som grundade samfundet Erevna 1943."na/Erevna/A/e48_6.pdf
Och det här är hans morbror om jag inte tar fel?

http://www.dn.se/arkiv/familj/bertel-tingstrom-mastaren-bland-svenska-numismatiker/

"Förre direktören i Försäkringsaktiebolaget Skandia Bertel Tingström, Uppsala, känd numismatiker, har avlidit 91 år gammal.

Tingström kom snart in i försäkringsbranschen, som han skulle bli trogen till sin pensionering. I det gamla Thule arbetade han som distriktschef i Malmö, Halmstad och Stockholm. Från 1953 verkade han som direktör i Uppsala, regionchef för en stor del av mellersta Sverige. Thule fusionerades 1965 med Skandia. I maj 1977 gick han i pension. Då var han redan "kändis", men av helt andra skäl."
Citera
2017-02-03, 20:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Och det här är hans morbror om jag inte tar fel?

http://www.dn.se/arkiv/familj/bertel...-numismatiker/

"Förre direktören i Försäkringsaktiebolaget Skandia Bertel Tingström, Uppsala, känd numismatiker, har avlidit 91 år gammal.

Tingström kom snart in i försäkringsbranschen, som han skulle bli trogen till sin pensionering. I det gamla Thule arbetade han som distriktschef i Malmö, Halmstad och Stockholm. Från 1953 verkade han som direktör i Uppsala, regionchef för en stor del av mellersta Sverige. Thule fusionerades 1965 med Skandia. I maj 1977 gick han i pension. Då var han redan "kändis", men av helt andra skäl."

Av tradition har det varit ett nära samarbete mellan försäkringsbranschen och säkerhetspolisen.
Citera
2017-02-03, 21:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...... Olof Palme var en mångfacetterad politiker och människa och det har ryggats för att titta i alla riktningar och in i alla skrymslen och vrår.
Läser vi Oleg Gordijevkskij och PG Gyllenhammar närmar sig OP en del Sovjetiska ståndpunkter efter förlusten av regeringsmakten 1976. Men bilden är inte entydig , OG säger också att iom utvisningen av Nikolaj Nejland tappar KGB den direkta linken till OP.....
Den här Nikolaj Nejland som du gärna återkommer till upptäckte jag på en sorts mind map som heheho visade här eller i någon parallell MOP-tråd för några år sedan. Bland något hundratal namn som man särskilt i dina kretsar förknippar med MOP är jag jämställd med denne ryss. Vi har delad andraplats efter Doris Hopp och Bo Strömstedt med direktlinje närmast OP. Det hela är mycket ambitiöst utarbetat och vederhäftigt i övrigt men just detta måste väl ändå vara ett skämt. Frågan är för vilka. Har du eller heheho någon kommentar? Tror ni verkligen att KGB kunde ha någon betydelse jämfört med GRU som i alla tider skött den utrikespolitik som varit helt i västmakternas smak.
Citera
2017-02-03, 22:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och två månader senare kanske man ansett det varit försent. Då hade OP genomfört besöket i Sovjet. Frågan har ju alltid varför OP mördades just då. Och inte något annat tillfälle i karriären. Han var ju kontroversiell från dag ett. Och varför just mörda honom? Vad hade blivit så akut att det inte gick att neutralisera honom på annat vis?

Leif D menar att man faktiskt försökte få bort honom på annat sätt. Vi har marinoffcerarnas offensiv i den numera äckliga skittidningen DN, på den tiden en seriös dagstidning med respekt även bland politiska motståndare. Vi har Harward-affären (felstavat? Säkert). Men han bet sig fast, som en iller.

Hösten -85 kom uppgifter från MI6 att Palme var sovjetisk agent. Samtidigt försökte UD sätta käppar i hjulen för SÄPOs utvisningsidér av sovjetiska spioner. UDs agerande kanske inte alls hade med Palme att göra. Men oavsett om det hade det eller inte, så är jag 100% säker på att det fanns folk inom säkerhetsapparten som ansåg att det var Palmes fel. Hugget i sten. Det var en annan tid. Rysskräcken var reell (stundtals faktiskt befogad), Palme var direkt hatad i vissa kretsar. OP umgicks också i kretsar med starkt misstänkt KGB-anknytning.

Så nog fanns det skäl för mordet allt. Om dessa var verklighetsbaserade eller ej spelade nog minde roll för somliga. Det fanns tillräckligt många, på "rätt plats" som ansåg att OP var sovjetisk agent. Och som tyckte "bevisen" som fanns dög utmärkt.
OBS! Det kan faktiskt ha funnits riktiga bevis, som vi inte känner till. Det vet vi inte. Men utifrån vad som är känt i öppna källor så fanns inte stöd för detta med sovjetisk agent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in