2017-02-03, 15:39
Medlem
Hej! Är sugen på att skaffa mig en dashcam. De jag sneglat mest på är BlackVue 650 och BlackVue 750. Båda har ett läge kallat "parking mode". När bilen är avstängd så ska kameran vara igång men inte spara/spela in något. Vilket ska göra att den inte drar mycket ström. Tills den ser något som rör sig eller alternativt känner av någon G-kraft. Då börjar den spela in. Ett problem med det är såklart att batteriet kan ladda ur. Det skulle man kunna lösa med en Power Magic Pro som ska slå av strömmen innan bilbatteriets nivå blir för låg. Den kan man koppla till en säkring som går även när bilen är av.

Men då ställer man sig frågan om hur länge den kan spela in. Låt oss säga att bilen är av och utanför rör sig folk hela tiden. Vilket gör att kameran går och spelar in konstant. Jag förstår ingenting om ström men av den information jag fiskat fram så ska den dra 0.4A per timme med ett vanligt 12V bilbatteri. Rent teoretiskt, hur länge kommer batteriet hålla innan ett fulladdat bilbatteri anses vara tomt?
Citera
2017-02-03, 15:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AUsername
Hej! Är sugen på att skaffa mig en dashcam. De jag sneglat mest på är BlackVue 650 och BlackVue 750. Båda har ett läge kallat "parking mode". När bilen är avstängd så ska kameran vara igång men inte spara/spela in något. Vilket ska göra att den inte drar mycket ström. Tills den ser något som rör sig eller alternativt känner av någon G-kraft. Då börjar den spela in. Ett problem med det är såklart att batteriet kan ladda ur. Det skulle man kunna lösa med en Power Magic Pro som ska slå av strömmen innan bilbatteriets nivå blir för låg. Den kan man koppla till en säkring som går även när bilen är av.

Men då ställer man sig frågan om hur länge den kan spela in. Låt oss säga att bilen är av och utanför rör sig folk hela tiden. Vilket gör att kameran går och spelar in konstant. Jag förstår ingenting om ström men av den information jag fiskat fram så ska den dra 0.4A per timme med ett vanligt 12V bilbatteri. Rent teoretiskt, hur länge kommer batteriet hålla innan ett fulladdat bilbatteri anses vara tomt?
Det beror ju på hur många Ah ditt batteri är på. Sen tror jag knappast att en kamera drar 0,4 A i standby.
Citera
2017-02-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det beror ju på hur många Ah ditt batteri är på. Sen tror jag knappast att en kamera drar 0,4 A i standby.
Menar du att den drar mer eller mindre än 0,4 A?

Har inte möjlighet att kolla just nu men gissar på 70 Ah. Hur räknar man ut det nu när man vet det?
Citera
2017-02-03, 16:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Menar du att 0,4 A är för mycket eller för lite?

Har inte möjlighet att kolla just nu men gissar på 70 Ah. Går det att räkna ut hur länge det håller?
Jag tycker det låter mycket. Om det går att räkna ut? Ja visst, om kameran drar 0,4 A och batteriet är på 70Ah så borde väl t.o.m en femåring kunna räkna ut det med röven och en kritbit?
Citera
2017-02-03, 16:04
Medlem
Panzarphungens avatar
Batteriets kapacitet delat med förbrukningen, dvs 70 / 0,4 = 175 timmar. "Teoretiskt" -i verkligheten blir det inte så exakt.
Citera
2017-02-03, 16:33
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter mycket. Om det går att räkna ut? Ja visst, om kameran drar 0,4 A och batteriet är på 70Ah så borde väl t.o.m en femåring kunna räkna ut det med röven och en kritbit?
Ja, självfallet hur man räknar ut och inte om det går.

Citat:
Ursprungligen postat av Panzarphungen
Batteriets kapacitet delat med förbrukningen, dvs 70 / 0,4 = 175 timmar. "Teoretiskt" -i verkligheten blir det inte så exakt.
Okej. Tackar. Förstår att mycket annat spelar in också men om man har ett friskt och välbehållet batteri så borde det inte vara några problem att använda sig av dashcamen med bilen avstängd några timmar då och då så länge man åker på lite längre turer ibland så att batteriet laddar upp sig.
Citera
2017-02-03, 16:36
Medlem
franges avatar
Citat:

Dessutom - skicket på batteriet avgör ju en hel del. Och, nu när det är vinter och minusgrader ute... Om vi säger så att, ett 10 år gammalt 70ah-batteri i minusgrader presterar generellt inte lika bra som etiketten hävdar att det ska göra...
Citera
2017-02-03, 16:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej! Är sugen på att skaffa mig en dashcam. De jag sneglat mest på är BlackVue 650 och BlackVue 750. Båda har ett läge kallat "parking mode". När bilen är avstängd så ska kameran vara igång men inte spara/spela in något. Vilket ska göra att den inte drar mycket ström. Tills den ser något som rör sig eller alternativt känner av någon G-kraft. Då börjar den spela in. Ett problem med det är såklart att batteriet kan ladda ur. Å

175 timmar teoretiskt. I praktiken betydligt mindre. Men 4,8W låter väääääldigt mycket för en sådan kamera.

Tänk dock på att en kamera med sådan automatik är licenspliktig om den kan fånga up områden dit allmänheten har tillträde. Den är bara godkänd enligT senaste yttrandet om föraren startar och stoppar inspelningen på platsen.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-02-03 kl. 16:44.
Citera
2017-02-03, 17:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
175 timmar teoretiskt. I praktiken betydligt mindre. Men 4,8W låter väääääldigt mycket för en sådan kamera.

Tänk dock på att en kamera med sådan automatik är licenspliktig om den kan fånga up områden dit allmänheten har tillträde. Den är bara godkänd enligT senaste yttrandet om föraren startar och stoppar inspelningen på platsen.
Kan det röra sig om 0,4W? i så fall räcker ett bilbatteri till midsommar eller något sådant.
Citera
2017-02-03, 17:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, självfallet hur man räknar ut och inte om det går.

Okej. Tackar. Förstår att mycket annat spelar in också men om man har ett friskt och välbehållet batteri så borde det inte vara några problem att använda sig av dashcamen med bilen avstängd några timmar då och då så länge man åker på lite längre turer ibland så att batteriet laddar upp sig.
Jag tänkte som så att du kanske kunde göra ett försök själv att räkna ut det. Den här matematiken är på nivån "hur många timmar är 240 minuter" ungefär, dvs. sådant man räknade på i lågstadiet.
Citera
2017-02-03, 17:51
Avslutad
värt att notera är att kameran är inte i "standby" egentligen, den är på hela tiden men den skriver bara ner filer till minneskortet när den detekterar rörelse. jag tvivlar på att det sparar så himla mycket energi egentligen. dock drar kameran väldigt lite så ett bilbatteri lär hålla rätt länge
Citera
2017-02-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Det är så pass alltså? Tydligen borde man inte bara lära sig fysik, utan även lite lagar.

Batteriet i fråga är lite mindre än fyra år. Förmodligen inte jättebra skött. Har inte haft några problem ännu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in