2017-01-26, 16:39
Medlem
Kuivakangass avatar
Du kan ju också ta dig en titt på norska Helles olika modeller. Finns både längre och kortare blad där, laminerat stål och stílren design, ett exempel kan vara:

..deras "Beseggen"-modell kanske?
Citera
2017-01-27, 17:23
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Bra tips!
Snygg också.
Citera
2017-01-28, 01:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag skulle vilja ha en ny kniv som liknar en 1896 knivbajonett/stridskniv. Dels för att ge som gåva till en av mina söner, dels som att använda istället för yxa i skogen. Kanske för självförsvar även. Några tips ?

Jag använder knivar i skogen för att klyva ved, då slår jag dem på ryggen med en träbit. Min yxa.

Jag nöjer mig ibland med morakniv, men den har inte den där ryggraden och längden. Och jag vill ha minst en kniv till, som en 1896 kniv som jag har.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-01-28 kl. 01:50.
Citera
2017-01-28, 02:04
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Har märkt att det går bättre att få den där riktiga skärpan på knivar av kolstål. Har helt nyligen lärt mig att skärpa om skalpellblad som jag tidvis är storförbrukare av. Har börjat gilla diamantbrynen mer än stenar. Använder slipmedel och läder efteråt eller nu allra senast mässingsskiva (läppning).

Fördelen med en knivbajonett är att man kan klyva ved för elden mycket bättre än med en vanlig kniv. Den är större och tål långt mycket mer stryk utan att böjas eller gå av. Den är mycket mycket lättare än även en liten yxa.

Och så ser den fin ut

Har sett annonser på m/98 eller m/96 eller vad den heter.

Jag gav bort en kpistbajonett i helt nyskick till en kompis. Jag tyckte den var lite väl lång för praktiskt bruk 50% längre haha.
Jag vill gärna påpeka att jag förstår att skalpellblad är rostfria, jag talar om modellknivblad/hobbyknivblad, som är av kolstål men lika.

Svåra att vässa ändå. Måste fixeras i en fixtur.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-01-28 kl. 02:19.
Citera
2017-01-28, 12:39
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha en ny kniv som liknar en 1896 knivbajonett/stridskniv. Dels för att ge som gåva till en av mina söner, dels som att använda istället för yxa i skogen. Kanske för självförsvar även. Några tips ?

Jag använder knivar i skogen för att klyva ved, då slår jag dem på ryggen med en träbit. Min yxa.

Jag nöjer mig ibland med morakniv, men den har inte den där ryggraden och längden. Och jag vill ha minst en kniv till, som en 1896 kniv som jag har.

Vill du ha något som utseendemässigt liknar en mauserbajonett, då får du titta kring diverse avfångningsknivar och andra bajonetter. Men jag skulle inte banka en sådan kniv genom en vedklabbe någonsin.

Vill du ha en kniv, med längd och efterfrågad funktion men som inte riktigt ser ut som mauserbajonetten, så titta på Buck Hoodlum eller någon Kershaw-machete.

Buck Hoodlum

Kershaw Camp 10

Det där är den minsta Kershawen. Den största är denna:

Kershaw Camp 18

Kershaw är billig. Stålet är, om jag förstått det rätt - ett enklare kolstål. För sitt ändamål borde det vara helt adekvat, lättvässat och slagsegt.
Citera
2017-01-28, 14:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Peltonen M95 borde sitta som en smäck, trots att den inte äger ett trägrepp:

http://rusknife.com/uploads/post-3-0...1420912879.jpg

Som synes så finns kniven i två utföranden på bladprofilen.

~Paul~
Citera
2017-01-28, 23:35
Medlem
Kuivakangass avatar
Jag håller med DePaul helt och fullt. Peltonen sissipuukko M95 är en utsökt kniv, något mindre i formatet än de knivar jag föreslog ovan. Detta gör den mer flexibel och allround användbar jämfört med mer machetebetonade pjäser.

Ett annat förslag är Terävä Jääkärinpuukko från Varusteleka, den är i samma storlek som Peltonen Sissipuukko och finns både i rostfritt och kolstål samt i två bladlängder.
Citera
2017-01-28, 23:50
Medlem
Elementarts avatar
Jag är inte jätteerfaren inom vildmarkslivet men jag använder i alla fall en Morakniv Outdoor 2000.
Citera
2017-02-02, 10:51
Medlem
Är det någon som har testat de långa modellerna av morakniv? Tänker mest på mora 749 och 748 med 20.5 respektive 15cm blad? Håller de i längden för att klyva ved? Är ute efter en större brukskniv som tål stryk.
Citera
2017-02-03, 04:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Har en "falsk" Solingen jaktkniv med benhandtag och läderlameller som är ämnad för en av mina söner. Det är stämplad "Hugo Köller" och med örnen, men inte med ordet "Solingen". Den är i sin helhet hejarsmidd, det märkte jag när jag riktade den helt rak. Extremt hård och fjädrande från tangen till spetsen.

Svårt att polera en konkav yta så den blir helt blank och slät.

Nu är frågan, den har hålslipning och är svår att polera upp och vässa. Hur går jag till väga ?
Senast redigerad av Knivur-273 2017-02-03 kl. 04:49.
Citera
2017-02-03, 10:29
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Har en "falsk" Solingen jaktkniv med benhandtag och läderlameller som är ämnad för en av mina söner. Det är stämplad "Hugo Köller" och med örnen, men inte med ordet "Solingen". Den är i sin helhet hejarsmidd, det märkte jag när jag riktade den helt rak. Extremt hård och fjädrande från tangen till spetsen.

Svårt att polera en konkav yta så den blir helt blank och slät.

Nu är frågan, den har hålslipning och är svår att polera upp och vässa. Hur går jag till väga ?

Själva eggslipningen gör du precis som vilken kniv som helst. Eggen är ju den sekundära slipningen och behöver ingen speciell teknik, snarare är det ju mindre "kött" bakom eggen så du behöver ta bort mindre material.
http://www.bilddump.se/bilder/201702...113.76.103.jpg
Får du den inte vass beror det antagligen på att du inte träffar eggen.

Det skall ju vara obetydligt svårare att polera bladet om du använder ett mjukt polerhjul skall det vara sak samma.

Konvext slipade blad däremot kan innebära lite mer jobb men det finns bra knep för det.
Citera
2017-02-04, 16:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det är nog rätt långt till originalets toleransnivåer och kvaliteten på ihopskruvandet. Stålet är också medelmåttigt.

En hundring kanske den är värd trots allt, dvs om den inte går sönder med en gång .

~Paul~
(har ju redan berättat att jag förlorat min lilla samling på ~160 blad)

Har nästan börjat fundera på att börja om,men med en liten tvist!

Bara skaffa kopior!

Roligt på flera sätt. Jämföra utförandet,kvaliteten och finishen mot originalen t.ex.

Framför allt så blir det inte lika dyrt.. Jag menar bara en Cold Steel Trail Master CarbonV (carbon V görs väl inte ens längre?) kostar ju typ 3000kr,lägg till en Recon Tanto och ett par Spyderco's,någon Hugo Köller,någon Marttini och man är inte långt från 10000kr...

Ett antal (4-6) kopior från kina kommer ju inte kosta mycket över 1000kr.

Hittat några på aliexpress,men det är bökigt att hitta på den sidan och sällan de tar paypal..men va fan,lite svårt ska det ju vara,annars är det ju inget kul!

Några kopior ni sett,som verkat udda?

Dock kommer jag inte bli direkt sugen på sådant som verkligen ser skit ut på riktigt,typ att endast namnet stämmer med originalet,resten ser ut som ett plattjärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in