2017-02-02, 21:46
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det här en av de mest underhållande trådarna på flashback.
De mest optimistiska SD-anhängarna tror att SD är Sveriges största parti och kommer att få minst 30% i valet. Tittar men på opinionsundersökningarna sammantaget så är det bra en dröm för dessa fanatiker.
En realistisk uppskattning av sverigedemokraternas väljarstöd just nu är någonstans mellan 15 och 20 %.
Även dessa siffror skrämmer mig och jag vägrar att tro att nära en femtedel av av väljarna är så idiotiska att de när det kommer till valurnorna lägger sina röster på SD.
Å andra sidan så har ju Trump visat att även en stolle kan få majoritet av rösterna i USA. I övrigt en sanning med modifikation men ändå.

Tittar man på opinionsundersökningar och ser tillbaka på en rad tidigare val så kan vi utläsa att ett månadssnitt på 19-20% motsvarar 23-25% i verkligheten. Det är en låååång valrörelse kvar, där vi Sverigedemokrater är mycket aktiva och vårt parti har stora resurser inför. Vi får väl se

Jag är helt säker på att Sverigedemokraterna får mellan 20-30% i valet 2018, om jag ska gissa exakt så säg en dubblering sen 2014 vilket innebär 25-26% och att SD är ett av dom största partierna.

Förstår att ditt parti däremot har rasat. Er historia och era rötter är ju inte direkt vackra. Skallmätningar, rasinstitut, tvångssteriliseringar, samarbete med diverse extrema rörelser och folkmördande makter och framförallt det många som fortfarande lever har upplevt eller hört talas om, alla år av plågande av dom svaga och utsatta i samhället. Psykiskt sjuka, barnhemsbarn osv osv, nä fy fan det är ingen vacker syn. Förstår att ni rasar mellan valen ni sossar. Det är ett vedervärdigt parti.

Vi får verkligen be till gud att ett sunt och fräscht ungt parti utan en sådan tung historia tar över platsen som största och statsbärande parti. Att den svenskvänliga folkrörelsen blir den klart dominerande i samhället. Vi välkomnar era väljare till Sverigedemokraterna, hela Sveriges parti!
Senast redigerad av 8711 2017-02-02 kl. 21:49.
2017-02-02, 22:25
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Allvarligt menad fråga: Sentio som prickat SD i två val på raken, varför skulle deras januarimätning på 22,3% vara mindre trovärdig än tex Sifos 16%? Sifo som ordentligt underskattat SD två val på raken. Inget av instituten verkar ha ändrat mätmetod.

Finns ingen anledning att tro att det för dagen högsta siffran från senaste månaden (24,7% från Yougov) inte skulle ligga närmast valresultatet just nu för SD.

Sentio kommer snart tillbaks upp på 25% igen garanterat. Dessutom valåret kvar, valrörelsen är återkommande SDs starkaste del där man hämtar flest väljare, det är försent för de andra partierna, SD kommer med stor sannolikhet få upp emot 30% 2018
2017-02-02, 23:22
Medlem
FAN vad opinionsläget känns osäkert nu. Naturligtvis finns den hårda kärnan på 15% kvar inom SD men den mer lättrörliga 8% flackar nog hit och dit och även SOFFAN är en tillflyktsort när allt känns osäkert.

Men jag tycker att Jimmie i alla fall känts statsmannamässig och idag fick jag se Mattias Karlsson i ett nyhetsprogram framstå som en sansad... ...politiker som tar ansvar för Sverige.

Mer pengar till polisen och att Rikspolischefen får sparken var fina godsaker att snaska på.

Det finns alltid en risk att i oroliga tider vissa lättlurade människor väljer tryggheten (S) men får vi bara till ännu mer oroligheter och att mer välfärdsbrister avslöjas kan SD bli störst till 2018.

Just nu känns det som 21% och jag är inte nöjd!
2017-02-03, 01:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det här en av de mest underhållande trådarna på flashback.
De mest optimistiska SD-anhängarna tror att SD är Sveriges största parti och kommer att få minst 30% i valet. Tittar men på opinionsundersökningarna sammantaget så är det bra en dröm för dessa fanatiker.
En realistisk uppskattning av sverigedemokraternas väljarstöd just nu är någonstans mellan 15 och 20 %.
Även dessa siffror skrämmer mig och jag vägrar att tro att nära en femtedel av av väljarna är så idiotiska att de när det kommer till valurnorna lägger sina röster på SD.
Å andra sidan så har ju Trump visat att även en stolle kan få majoritet av rösterna i USA. I övrigt en sanning med modifikation men ändå.

En liten tillbakablick (till en av dina tidigare spådomar):

Citat:
Ursprungligen postat av PowerGirl

SD kommer aldrig att få några 10% hur mycket ni en önskar det. Troligen kommer de balansera på avgrunden det vill säga runt 4% oavsett era drömmar.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

SD ligger idag på mellan 20 till 25 procent. Sentio har gett SD 22-23 procent vid de två senaste undersökningarna, och det är möjligt att SD ligger där. Kring 23 procent.
2017-02-03, 08:47
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Enligt dagens Aftonbladet/Inizio:

65 procent av de som röstar på M och KD önskar regera tillsammans med SD!!!

2017-02-03, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om både M och SD landar på 25 procent väljer Kinberg-Batra i så fall SD eller Alliansen?
Rimligen SD eftersom M + SD får egen majoritet.
Allahiansen kommer vara en minoritetsregering.
2017-02-03, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
FAN vad opinionsläget känns osäkert nu. Naturligtvis finns den hårda kärnan på 15% kvar inom SD men den mer lättrörliga 8% flackar nog hit och dit och även SOFFAN är en tillflyktsort när allt känns osäkert.

Men jag tycker att Jimmie i alla fall känts statsmannamässig och idag fick jag se Mattias Karlsson i ett nyhetsprogram framstå som en sansad... ...politiker som tar ansvar för Sverige.

Mer pengar till polisen och att Rikspolischefen får sparken var fina godsaker att snaska på.

Det finns alltid en risk att i oroliga tider vissa lättlurade människor väljer tryggheten (S) men får vi bara till ännu mer oroligheter och att mer välfärdsbrister avslöjas kan SD bli störst till 2018.

Just nu känns det som 21% och jag är inte nöjd!
Uppenbarligen är du lättlurad som går i PKisternas tankefälla. SD har ingen hård kärna på 15%, SD's hårda kärna är 23-24% där stödet ligger nu.

Glöm alla telefon och pkinstitut, de producerar önsketänkanden och propaganda. MSM marknadsför nu idèn om att Centern på outgrundliga vägar skall bli det nya stora borgerliga partiet baserat på nyliberalism och mångkultur. Att M tappat ett helt Centerparti på att förfäkta den linjen under Cirkusnegern verkar man glömma.

Det vi läser i tidningarna och ser på tv om opinionen är en lek med speglar tänkt att lura och förleda.
Tankens makt är stor, Sveaborg föll utan motstånd bakom nordens starkaste murar, fienden var svagare och hade färre soldater.
Som sagt tankens makt är stor och fall inte för fiendens vaggvisor.
2017-02-03, 13:42
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Enligt dagens Aftonbladet/Inizio:

65 procent av de som röstar på M och KD önskar regera tillsammans med SD!!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b10mv/ny-matning-visar-djup-alliansspricka-om-sd

Det stämmer. 65% av M och KD-väljarna vill regera tillsammans med eller med stöd av SD.

Det är en djävligt hög siffra för att tala ren svenska. Mycket glädjande.

Här kan man skissera upp ett estimat på hur många svergivänner vi är just nu i befolkningen.

Detta är Yougovmätningen från januari.

Citat:
Sverigedemokraterna: 24,7%
Socialdemokraterna: 21,5%
Moderaterna: 21,4%

Centerpartiet: 8,9%
Vänsterpartiet: 8,1%
Liberalerna: 4,5%

Miljöpartiet: 3,9%
Kristdemokraterna: 2,8%

Först har vi Sverigedemokraterna med 24,7% stabila sverigevänner.

Vi har även 65% sverigevänner i Moderaterna, det ger 13,9% Moderata sverigevänner i landet.

Sedan har vi 65% av KDs väljare, vilket ger 1,8% sverigevänner.

Sammantaget är vi nu uppe i 40,4% av befolkningen som har en positiv syn på SD och deras politik.

Jo jag tackar!
Hurra för Sverige, svenskheten och landet mellanmjölk!!

Trevlig helg från Stockholm City
Senast redigerad av RingRing2014 2017-02-03 kl. 14:25.
2017-02-03, 15:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
H

Verkar det inte som att allt fler pensionärer går till SD? Jag tror även kvinnor i offentlig sektor kommer börja gå från 7K, i en ökande takt. Det kollektiva medvetandet börjar få fatt på folk som sovit.

Visst har mängder med pensionärer gått till SD, men det finns gott om hardcoresossar som inte kan tänka sig byta, de går dock i graven i allt snabbare takt.

Det är medelklasskvinnor som håller emot och delvis medelklassmän.
2017-02-03, 21:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Monica Saarinen tror att SD ligger omkring 17% eftersom de "etablerade" instituten säger det.

Och sedan dagarna efter valet 2018 upprepas detta:

Citat:
Varför hade opinionsinstituten så fel i det här valet?

Bla Bla... Bla Bla...

Inget opinionsinstitut förutsåg att Sverigedemokraterna skulle få 12,9 procent av rösterna, hur kan det komma sig?

Bla Bla... Bla Bla...

https://www.medievarlden.se/2014/09/hur-kunde-opinionsinstituten-ha-sa-fel/
2017-02-03, 21:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Undra om SD har tillgång till egna opinionsundersökningar? Om ett par år har vi i alla fall facit.

Mycket intressant fråga!

Om inte, borde dock SD genomföra kvalificerade OU, för att seriöst försöka mäta det verkliga stödet.

2017-02-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Mycket intressant fråga!

Om inte, borde dock SD genomföra kvalificerade OU, för att seriöst försöka mäta det verkliga stödet.

Nu gör säkert varje parti egna OU. Knappast för att mäta stödet för det egna partiet då YouGov, Inizo och Sentio säkert gör så gott de kan. Det gör troligtvis Novus också (resten som SCB, SIFO kanske inte bryr sig). Att det skulle bli "bättre" bara för att ett parti betalar tror jag inte på.

Däremot kan man betala för undersökningar om var folk står i särskilda frågor kanske?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in