2017-02-02, 13:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Hörru du! I sverige har vi inga problem. Folk måste ju bo. Räntorna kan inte gå upp. Bostäder är något nytt som inte kunnat värderas riktigt förr, det gör de nu och de värderingarna kommer bara öka i all oändlighet. Det flyttar ju in femton miljoner varje år bara innanför tullarna och de måste ju bo nånstans.
Räntorna kan helt enkelt inte stiga och om de ändå gör det kommer regeringen sänka dem för annars hamnar ju svensson på gatan. Och priserna kan förresten inte gå ner heller för gör de det står alla som inte har råd att köpa nu och väntar på att buda. Och då kommer priserna gå upp ännu mer. Det finns bara ett säkert sätt att bli rik på idag och det är genom att bo i en bostadsrätt! Det finns ingen anledning till oro över skulder heller, för de matchas av löjligt stora privatförmögenheter. Svensson är RIK idag och behöver egentligen inte låna. Men varför inte när räntorna är så billiga. Det är ju snudd på kriminellt att inte låna, för alla, precis alla tjänar ju på det.
Du har rätt i det mesta men några småsaker stämmer dåligt.

Det finns fler sätt att bli rik än att äga en bostad. Visserligen är den historiska värdeökningen svårslagen med det går.

Sedan hade bostäder rätt pris tidigare också. Det är de prisreglerande värdena som förändrats. Det ökade värdet på bostäder är bara en effekt av förändrade förutsättningar.

Jag ser två sätt för priserna att rasa. Det ena är att myndigheter pillar i reglerna så att kostnaden ökar. Det andra är att byggbolagen inte hinner dra i bromsen den dagen marknaden börjar bli mättad.
2017-02-02, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du har rätt i det mesta men några småsaker stämmer dåligt.

Det finns fler sätt att bli rik än att äga en bostad. Visserligen är den historiska värdeökningen svårslagen med det går.

Sedan hade bostäder rätt pris tidigare också. Det är de prisreglerande värdena som förändrats. Det ökade värdet på bostäder är bara en effekt av förändrade förutsättningar.

Jag ser två sätt för priserna att rasa. Det ena är att myndigheter pillar i reglerna så att kostnaden ökar. Det andra är att byggbolagen inte hinner dra i bromsen den dagen marknaden börjar bli mättad.

Du tog mitt inlägg på allvar. Haha
2017-02-02, 13:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är möjligt att kineserna spekulerar mer, men i dagens globala ekonomi begränsas deras problem knappast till Kina. Pengar de placerat utomlands (förslagsvis i Sverige) har såklart betydelse.

Vi svenskar är fö sist med allt, och omfattningen av den svenska bostadsspekulationen har man knappast börjat diskutera. Vi fattar trögt.

Vissa mäklare uppskattar att 30% av köparna i S-sholms innerstad primärt spekulerar ... det förvånar mig inte.

Min trappuppgång håller på att dö, och jag bor en av de större städerna, på en sk fin adress.

Det finns inget liv här längre, för mina grannar bor inte här - de spekulerar, och drar vidare så fort de kan ... jag träffar ung en granne i veckan, och gården är också ganska tyst ...

Kina är på många sätt ekonomiskt isolerat. Jag tror inte problemen på bostadsmarknaden där spiller över mer än marginellt på den globala ekonomin. Jag tror marknaden i London är ett större potentiellt problem för oss även om de systematiska problemen är mindre.

Jag är lätt skeptisk till påståendet att 30% av köparna spekulerar. Det går i praktiken inte att äga en hel hög med bostadsrätter i Sverige. Minna vänner som bor i stan har i alla fall fullt av grannar som bor där. Drar man upp stereon lite så blir man snabbt varse om att grannarna är hemma.
2017-02-02, 14:01
Medlem
Citat:
Jag är lätt skeptisk till påståendet att 30% av köparna spekulerar. Det går i praktiken inte att äga en hel hög med bostadsrätter i Sverige.

Se vidare: luftbud (riggade "köpare" budar), luftadresser (man skriver nån annan än sig själv adressen), insideraffärer osv ... att nybyggare langar lägenheter direkt till köpare som säljer dem utan att använda dem är inte ovanligt.

Och har du inte annat vidden av den svenska spekulationen så kommer du att bli förvånad snart ... bakom det populära begreppet "bostadskarriär" finns en bister verklighet.

Påståendet att man inte kan äga en "hel hög" med bostadsrätter är fö bara konstigt.
2017-02-02, 14:06
Medlem
Citat:
Kina är på många sätt ekonomiskt isolerat. Jag tror inte problemen på bostadsmarknaden där spiller över mer än marginellt på den globala ekonomin. Jag tror marknaden i London är ett större potentiellt problem för oss även om de systematiska problemen är mindre.

Kineserna bostadsspekulerar utomlands, bla i London, och tiden får utvisa vad som händer.

"Kina är ekonomiskt isolerat". Det var ett originellt påstående

Många håller inte med dig. Kineserna har väl händerna i tusentals syltburkar utomlands (bla i Afrika), vilket kanske kan förklara den bittra relationen mellan kineser och afrikaner.

Vad jag vet gillar inte dessa 2 grupper varandra alls, men jag är ingen expert.

Men skit samma...
2017-02-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Hörru du! I sverige har vi inga problem. Folk måste ju bo. Räntorna kan inte gå upp. Bostäder är något nytt som inte kunnat värderas riktigt förr, det gör de nu och de värderingarna kommer bara öka i all oändlighet. Det flyttar ju in femton miljoner varje år bara innanför tullarna och de måste ju bo nånstans.
Räntorna kan helt enkelt inte stiga och om de ändå gör det kommer regeringen sänka dem för annars hamnar ju svensson på gatan. Och priserna kan förresten inte gå ner heller för gör de det står alla som inte har råd att köpa nu och väntar på att buda. Och då kommer priserna gå upp ännu mer. Det finns bara ett säkert sätt att bli rik på idag och det är genom att bo i en bostadsrätt! Det finns ingen anledning till oro över skulder heller, för de matchas av löjligt stora privatförmögenheter. Svensson är RIK idag och behöver egentligen inte låna. Men varför inte när räntorna är så billiga. Det är ju snudd på kriminellt att inte låna, för alla, precis alla tjänar ju på det.

Jag håller med om allt Den nuvarande situationen är underbar, och det gör inget att medellönen kryper nästan horisontellt, medan bostadspriserna går rakt upp i himlen. Det finns ingen risk, bara feta vinster - för alla
2017-02-02, 15:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är möjligt att kineserna spekulerar mer, men i dagens globala ekonomi begränsas deras problem knappast till Kina. Pengar de placerat utomlands (förslagsvis i Sverige) har såklart betydelse.

Vi svenskar är fö sist med allt, och omfattningen av den svenska bostadsspekulationen har man knappast börjat diskutera. Vi fattar trögt.

Vissa mäklare uppskattar att 30% av köparna i S-sholms innerstad primärt spekulerar ... det förvånar mig inte.

Min trappuppgång håller på att dö, och jag bor en av de större städerna, på en sk fin adress.

Det finns inget liv här längre, för mina grannar bor inte här - de spekulerar, och drar vidare så fort de kan ... jag träffar ung en granne i veckan, och gården är också ganska tyst ...

Tyvärr gör vår skattelagstiftning det i princip meningslöst för de som är riktiga spekulanter att hyra ut spekulationsbostäderna, äger man fler än en bostad som hyrs ut blir det näringslivsverksamhet från och med den andra ägda bostaden. Äger du 3 eller flera så räknas samtliga uthyrningar som näringsverksamhet.

Var ju en uppmärksammad dom härom veckan rörande detta.

Bland annat av denna anledning finns det många lägenheter som står tomma.

Finns det siffror på hur många bostäder som står tomma ?
2017-02-02, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Tyvärr gör vår skattelagstiftning det i princip meningslöst för de som är riktiga spekulanter att hyra ut spekulationsbostäderna, äger man fler än en bostad som hyrs ut blir det näringslivsverksamhet från och med den andra ägda bostaden. Äger du 3 eller flera så räknas samtliga uthyrningar som näringsverksamhet.

Skulle vara intressant att veta. Men det finns nog bara anekdotiska bevis. Det lär bli en utbudschock när det kraschar dock.
2017-02-02, 17:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Exakt. Varför tror herr dumhuvud att den var uppmärksammad? Business as usual?

Det är ju det här jag säger. Ni är sjuka. Ni har en utvecklingsrelaterad sjukdom.
Senast redigerad av Trillske 2017-02-02 kl. 17:52.
2017-02-02, 19:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:

Just därför skriver man sig själv, tanten och de tre barnen på varsin bostadsrätt, och vips har man 5 lägenheter att hyra ut privat. Om man nu överhuvud taget bryr sig om att anmäla att man hyr ut i andra hand, vilket jag tror att en minoritet gör. I alla fall när det gäller korttidsuthyrning för snabba cash. Skulle bostadsrättsföreningen trilskas med andrahandsuthyrningen hyr man helt enkelt endast ut en del av lägenheten på pappret och fortsätter att själv vara skriven på adressen. Det är inga problem med sådana konstruktioner om man har en lägenhet på en attraktiv adress. Ett par tusenlappar under bordet utöver den officiella hyran är heller inga problem.
2017-02-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Du glömde skriva "rymdkram"! Från och med idag ska alla som skriver i tråden avsluta sina poster med "rymdkram" för att visa att vi bubbelbabblare och bolånetorskar är en enda stor familj som tycker om varandra.

För övrigt noterar vi bubbelbabblare att du av misstag glömde att kommentera artikeln om "låneschakt". Vi är dock säkra på att du är ivrig att så snart som möjligt rätta till ditt överseende.

/Rymdkram!
Du tar en del risker med att förfalska citat. Det kan nog leda till en varning om någon anmäler.

Artikeln som var så gammal att den hade möglat en hel del. Och detta tar oss in på vikten av att underhålla. Underhåller man inte blir det gammalt och mögligt. Och då är värde litet.

Lite oklart vad PK mediaiterna menade med "låneschakt". Kanske något Södertörnpåhitt i paritet med "allas lika värde".

Visst är det så att en del föräldrar lånar ut till kontantinsats till barnen. Har man nu en belåningsgrad på 10% och ökar på den till 20% så lär inte det vara ett problem. Föräldrarna behöver inte ens amortera.
Kort sagt så länge som banken medger utlåning så räknar den med försvinnande liten kreditförlust.

Men vi ska kanske spetsa till det lite. Så länge som byggjobbarna höjer sina löner, så stiger produktionskostnaden och därmed pris på existerande bostäder. Så vad är problemet?

Citat:
48 procent av stockholmarna som är födda på 90-talet har medsökande för bolån.
Det var ändå ganska lite. Det betyder att hälften lyckas spara ihop en hel del själva. Kan för all del gälla de med medsökande också. En del av det handlar om att det är två som bor där.

Citat:
Men i Stockholm har 27 procent av de med en medlåntagare, sina föräldrar som medlåntagare.
Så det är bara ynka 27% där någon förälder "borgar".

(Ja, det var snarare regel än undantag med borgen förr i världen).
2017-02-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Just därför skriver man sig själv, tanten och de tre barnen på varsin bostadsrätt, och vips har man 5 lägenheter att hyra ut privat.
Blir det inte jobbigt att bränna av en timme varje dag för att åka och hämta posten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in