2017-02-02, 12:25
Medlem
Jag tycker att begreppen feminism och feminist har fått kontroversiell klang.

Jag vill gärna få reda på vad har bilden av en feminist blivit? Hur illa är det alltså?
Vad är era tankar kring FEMINISTEN? Vem är feminist för dig? Vad får du i huvudet när du tänker FEMINIST?

Allas tankar är välkomna, även feministernas.

Senast redigerad av tjejkvinna 2017-02-02 kl. 12:27.
Citera
2017-02-02, 12:30
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejkvinna
Jag tycker att begreppen feminism och feminist har fått kontroversiell klang.

Jag vill gärna få reda på vad har bilden av en feminist blivit? Hur illa är det alltså?
Vad är era tankar kring FEMINISTEN? Vem är feminist för dig? Vad får du i huvudet när du tänker FEMINIST?

Allas tankar är välkomna, även feministernas.

Någon som i huvudsak vill att staten ska betala för kvinnors knepiga livsval.
Citera
2017-02-02, 12:33
Medlem
Krusensnorres avatar
Vad är feminism?: Cancer på burk
Vem är feminist: Inte jag iaf, personer som hellre lyssnar på känslor än fakta skulle jag tro.
Vad får jag i huvudet?: Kort och färgat hår, mensblod och ännu mer cancer
Citera
2017-02-02, 12:33
Medlem
Finns några olika typer:

1. Den fula, feta och mobbade tjejen som söker sig till feminismen för acceptans, världen ska rätta sig efter henne och inte tvärtom. Är ofta lesbisk.

2. Den korkade men samhällsmedvetna kvinnan. Har ingen större koll på vad feminismen egentligen innebär men tycker det låter bra och hakar på då det är populärt och på modet.

3. Den smarta och framgångsrika kvinnan. Hon genomskådar egentligen feminismen helt men ser egen vinning i den. Dessa är de "farliga" och de som oftast inte bryr sig alls om jämlikhet utan allt handlar helt och hållet om kvinnlig makt.

4. Den mobbade, mesiga och fula mannen. Han passar inte in i den vanliga världen, är rädd för kvinnor och ibland men ofta också svårt att få kvinnor.

5. Pk-mannen. Så rädd för karriärära och sociala konsekvenser att han även om han skiter i ideologin hävdar att han tillhör den, kappvändare som kommer försvinna så fort det inte längre är norm att vara feminist. Bor ofta på Södermalm.
Citera
2017-02-02, 12:40
Medlem
Individ som ser obalansen och orättvisan mellan män och kvinnor i sitt samhälle och globalt och önskar göra något åt saken.
Citera
2017-02-02, 12:48
Medlem
Djupfryss avatar
En feminist är en person som utvecklat förmågan att gnälla, tycka synd om sig själv, avsäga sig makten över sitt eget liv samt fantisera ihop lögner för att kunna anklaga andra för sina egna tillkortakommanden till fulländning.
Ovanstående beskriver ganska precist dagens feminister.
Citera
2017-02-02, 12:50
Medlem
En feminist i Sverige idag är en verklighetsförnekande individ som ser allting genom ett vänsterextremt filter.
Citera
2017-02-02, 13:06
Medlem
yggdrazils avatar
Det faktum att det finns så många olika uppfattningar av vad feminismen är innebär att det inte räcker med att använda ordet för att syfta på någon speciell uppfattning.
Citera
2017-02-02, 13:35
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Finns några olika typer:
5. Pk-mannen. Så rädd för karriärära och sociala konsekvenser att han även om han skiter i ideologin hävdar att han tillhör den, kappvändare som kommer försvinna så fort det inte längre är norm att vara feminist. Bor ofta på Södermalm.

där har vi de! känner folk som träffat en vänster tjej men inte har någon överdriven politisk övertygelse skälv. sen flyter de på personen blir lite vänster vad kan de göra för skada liksom? och sedan besannar dom sej till feminismen och eftersom dom inte kan erkänna för sej skälva att dom bara flyter vilket dom gör då allt annat är otänkbart i de sociala sammanhanget så tror dom faktiskt på fullt allvar att dom verkligen är feminister.
Senast redigerad av Flickpojken 2017-02-02 kl. 13:39.
Citera
2017-02-02, 13:36
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och mitt i prick kring antifeminister så kass definition.

Jag vidhåller att min definition av feminister är korrekt. Om man har svårt att stå ut med självömkan, gnäll och lipande kanske man bör betraktas som antifeminist. Ingen aning, faktiskt.

Men nu råkar jag ha väldigt litet tålamod med just gnäll, lipande och självömkan. Gör det mig till antifeminist, so be it
Citera
2017-02-02, 13:42
Medlem
Ghastens avatar
Det är ju inne att vara feminist och hata män.

Och män som kallar sej feminister där är nästa grupp idioter. Visst du kan tycka att vissa saker är orättvissa ibland men inte Fan blir man femist för det.
Citera
2017-02-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag vidhåller att min definition av feminister är korrekt. Om man har svårt att stå ut med självömkan, gnäll och lipande kanske man bör betraktas som antifeminist. Ingen aning, faktiskt.

Men nu råkar jag ha väldigt litet tålamod med just gnäll, lipande och självömkan. Gör det mig till antifeminist, so be it

Och om man har svårt att stå ut med dominans, ägandebehov, egoism, självförhärligande, hyckleri, ignorans och ren och skär dumhet hos män och samhället så blir man feminist.

Att du sen kallar protester mot ex. sexuellt våld för "gnäll" får ju vara din ensak.

jag noterar bara att de som gnäller så pälsarna står rakt upp på detta forum är din sort och sida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in