2017-02-02, 01:28
Medlem
bevisligens avatar
Tidigare ikväll såg jag på Twitch (livesänd gaming) hur en streamer fick donationer som totalt överskred $80k. Han rapporterade det till paypal/twitchalerts varpå de blockerade alla donationer från Tyskland som följd. Det fortsatte ändå så någon satt bakom VPN, men jag blir ändå nyfiken på om det som sker i Sverige nu är det enda eller om det sker liknande IT-strul i fler länder? Fler banker med samma kryphål? Om alla nyhetsbyråer lägger locket på så blir det ju svårt att veta, men någon kanske hört något?
Citera
2017-02-02, 01:29
Medlem
hejsan07s avatar
Tyupkin malware?
Citera
2017-02-02, 01:36
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisligen
Tidigare ikväll såg jag på Twitch (livesänd gaming) hur en streamer fick donationer som totalt överskred $80k. Han rapporterade det till paypal/twitchalerts varpå de blockerade alla donationer från Tyskland som följd. Det fortsatte ändå så någon satt bakom VPN, men jag blir ändå nyfiken på om det som sker i Sverige nu är det enda eller om det sker liknande IT-strul i fler länder? Fler banker med samma kryphål? Om alla nyhetsbyråer lägger locket på så blir det ju svårt att veta, men någon kanske hört något?
Stämmer säkert, alla kortköp från klockan 10.00 till ca klockan 22.00 registrerades inte.
(i vart fall inte mina)
Så i teorin så skulle man kunnat köpa hur mycket som helst.
Citera
2017-02-02, 01:36
Avslutad
Otippat att det är Swedbank som har problem. Senast i somras var det problem med deras system och de drog dubbelt på alla betalningar.

Sen blir jag lite överraskad över att folk här i tråden skriver om att inköp inte dragits direkt. Offlineköp är väl inte jättevanligt 2017 men iallafall jag har vet att jag vaknat upp efter en utekväll och inte haft några dragna betalningar förrän efter ett par dagar.

Alla konton som gjort ett uttag kommer givetvis att belastas inom några dagar. Sen är frågan hur många av dessa som Swedbank kommer att kunna få tillbaka pengar av. Det är inte Anders 43 med två barn, hus, Volvo och balanserad budget som tagit ut pengar som han inte har troligen.
Citera
2017-02-02, 01:44
Medlem
Vad man skulle gjort är gått till en bankomat maskerad, tagit ut pengar och sen polisanmält att man blivit rånad och pressad på koden.
Citera
2017-02-02, 01:45
Medlem
Drdeoos avatar
Ingen som ännu har sett några bilder där babbarna flashar med sina cash?
Citera
2017-02-02, 01:47
Medlem
tippar på många polisanmälningar imorgon från målvakter och dylikt "var ute med kompisar och vi blev rånade och misshandlade och tvingade att ge iväg kort/kod, känner många som råkade ut för samma sak! säkert eftersom det var överallt på nyheterna detta bankomatfelet"

med viss modifikation beroende på hur felet egentligen såg ut, OM man verkligen kunde ta ut pengar utan att ens använda pin-kod ja då är det verkligen kört för swedbank

om det krävs pin-kod ser jag inte varför ovan historia inte skulle fungera maskerade ansikten när man tar ut cashen givetvis
Senast redigerad av alex123456 2017-02-02 kl. 01:52.
Citera
2017-02-02, 01:47
Medlem
Det är självklart att man måste stoppa in kortet o trycka in koden innan man kan ta ut cash eftersom Swedbank är den enda banken som är drabbad.

Fan vad folk är tröga.
Citera
2017-02-02, 01:55
Avslutad
funkar inte i båstad.
Citera
2017-02-02, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Först idag, gick det inte att ta ut pengar alls på förmiddagen, så swedbank släppte på uttagen till kvällen.

Jag kan tänka mig att resonemanget måste gått i stil med,

-"Nej, släpper vi på så här sent så kommer inte folk övertrassera."

Hade jag själv varit vaken kanske jag varit frestad av det, det enda jag själv utnyttjat haveriet till är att tagit några extra öl och köpt lite cigg, eftersom mina pengar är sena.

Undrar om det är många mig-verkare med hemförlovning som utnyttjad detta? Kronofogden kan knappast beslagta getter i Afghanistan.
Förmodligen vita människor som jobbar på Swedbank och tänker som vita människor. Tänker att det är bättre att Gunnar 67 år som ska ta ut 300 kr som present till något barnbarn får ut pengarna än att han står och blir förbannad när bankomaten inte fungerar. Folk som står i mataffärer och inte kan betala med kort och blir förbannade. Bättre registrera i efterhand... (Om det nu var medvetet gjort och inte något fel.)

Vem räknar med att tusentals blattar som går på socialbidrag och inte har en krona på kontot kommer på att det fungerar att ta ut pengar som inte finns på kontot och gör världens bankrusning?

En kulturkrock helt enkelt. Ett möte mellan vita tänkande människor och MENA med IQ på 80 som tagit sig till Sverige för att leva på bidrag.

Konstigt dock att Swedbank inte stoppade alla uttag direkt när bankrusningen märktes.

Citat:
– Det har stått någonstans att man har kunnat ta ut obegränsat och så har det aldrig varit, det har funnits en beloppsgräns, säger Claes Warrén.
Låter inte som det? Låter som folk tagit ut "betydande summor".. Fast det borde finnas en gräns på 4000 kr per dygn eller så?
Citera
2017-02-02, 01:57
Medlem
hejsan07s avatar
Om ni vill lära dig mer.....ATM jackpotting.

.https://securelist.com/analysis/publications/74533/malware-and-non-malware-ways-for-atm-jackpotting-extended-cut/
Citera
2017-02-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisligen

Du är nog rätt på det. Känns systematiskt. Gamla legacysystem som inte uppdaterats 0 support och ett hål uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in