2017-02-01, 23:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Kanske är helikopterpengar!

Nåja tror att det är ganska enkelt att blockera uttag, så problemet är nog ganska snabbt löst. Vilka som betalar för denna sena eller tidiga julklapp kan vi utgå från. Kunderna, så är du kund i banken räkna med att du betalar.

Det eller skattebetalarna. Banken ska försöka kräva tillbaka pengar i de fall det går. Vilket jävla skämt!!

Är inte kund och har aldrig övervägt det tidigare heller.
Citera
2017-02-01, 23:15
Medlem
Det låter på rapporteringen som att Swedbank haft problem med att bankomater och kortterminaler i butiker inte fått kontakt med Swedbank centralt och därför inte kunnat genomföra köp. Så transaktionen har nekats.

Sen har någon inställning, medveten eller omedveten, gjort att bankomaterna kunnat ge uttag fast det inte synkat med databasen. Istället för att kunden inte kan genomföra uttaget. (På så vis står inte kunden som behöver ta ut 200 och skriker när ingen bankomat fungerar.)

Efter ett tag kommer blattarna i Malmö på att det då går att ta ut mer pengar än dom har på kontot. Och då går blattarna bananas.

I själva verket registreras uttagen "offline" (vilket en bankomet inte borde göra normalt) och synkas när systemen fungerar.

Så vaknar blattarna upp imorgon med den summan som togs ut och ett stor - framför i saldot.

Dom har väl ändå matat in kort och PIN-kod och fått uttaget registrerat i bankomaten. Övertrassering av kontot blir ju en skuld till banken, det är ju inget konstigt.
Citera
2017-02-01, 23:15
Medlem
Från swedbanks fb
Citat:
Paserar genom Malmö o det är rena Arabiska våren vid era automater. Folk slåss och "paxar" automater till sina "broschooor"...
Citera
2017-02-01, 23:17
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast varför ska man lita på en representant för Swedbank?

Hur ska förresten Swedbank lyckas få hundratals araber i Malmö att betala tillbaka pengar? De kan ju inte ens kontrollera sina egna bankomater.

blir intressant att se, fast Swedbank lär väl mörka det faktiska beloppet. Lite som med kreditkortsbedrägeri.
Citera
2017-02-01, 23:17
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Swedbank på Twitter: "Pengarna kommer att debiteras kontona så snart bankomaterna har uppkoppling till oss igen."

Blir intressant att se hur många av kontona som har täckning för uttagen och som därmed kan debiteras..
Det är möjligt att få minusbelopp på kontot. Om någon hade 5000 kronor på bank och tar ut 20 000 kr i bankomat kommer saldo på banken vara -15 000 kr. När så nästa lön på 15 000 kr kommer in kommer saldo att vara 0 kr.

Misstänker att många kommer att ligga på minus till helgen.
Citera
2017-02-01, 23:18
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast varför ska man lita på en representant för Swedbank?

Hur ska förresten Swedbank lyckas få hundratals araber i Malmö att betala tillbaka pengar? De kan ju inte ens kontrollera sina egna bankomater.

De som har registrerade olagliga uttag via kort - de kommer inte undan. De som lever utanför samhället blir det såklart svårt att komma åt...skulle tro att Swedbank går några miljoner back på detta.....
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
http://www.sydsvenskan.se/2017-02-01/misstankt-bedrageri-mot-flera-bankomater-i-malmo-man-kan-ta-ut-pengar-aven-om-kontot-ar-tomt

Klart polisen har befogenheter för att hindra folk att delta i brottslig aktivitet. Vilket det bör räknas som om man tar ut pengar som man inte har.
På samma sätt som att polisen har befogenhet att hindra dig från att röra dig inom ett visst område där ett brott har begåtts.
Självklart ska de se till att inget brottsligt sker, kanske att någon kriminell tvingar en stackare med Swedbankkort att ta ut massvis med sedlar. Det tror jag är syftet.

Men rent praktiskt, om jag går till bankomaten för att göra ett uttag, skulle polismannen då neka mig? Om jag uppvisar ett Nordeakort, går det bra då? Ska de gå igenom min plånbok först för att försäkra sig om att jag inte har Swedbankkort? Tror mer på göteborgspolisen som inte bedömer det som ett polisiärt ärende.
Citera
Medlem
Om man nu använt sitt eget kort är man ju riktigt efterbliven om man trodde att detta skulle vara konsekvensfritt. Även i övrigt hade man nog legat halvrisigt till i och med att bankomater har kameror och att detta troligtvis skulle kunna vara brottsligt.
Citera
2017-02-01, 23:20
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det låter på rapporteringen som att Swedbank haft problem med att bankomater och kortterminaler i butiker inte fått kontakt med Swedbank centralt och därför inte kunnat genomföra köp. Så transaktionen har nekats.

Sen har någon inställning, medveten eller omedveten, gjort att bankomaterna kunnat ge uttag fast det inte synkat med databasen. Istället för att kunden inte kan genomföra uttaget. (På så vis står inte kunden som behöver ta ut 200 och skriker när ingen bankomat fungerar.)

Efter ett tag kommer blattarna i Malmö på att det då går att ta ut mer pengar än dom har på kontot. Och då går blattarna bananas.

I själva verket registreras uttagen "offline" (vilket en bankomet inte borde göra normalt) och synkas när systemen fungerar.

Så vaknar blattarna upp imorgon med den summan som togs ut och ett stor - framför i saldot.

Dom har väl ändå matat in kort och PIN-kod och fått uttaget registrerat i bankomaten. Övertrassering av kontot blir ju en skuld till banken, det är ju inget konstigt.
Så om bankomaterna förstörs innan de kommer online så får man behålla pengarna..?
Citera
2017-02-01, 23:22
Medlem
WarrenZevons avatar
Fast ni gör hela tiden antagandet att man har varit tvungen att stoppa in ett giltigt kort i bankautomaterna för att kunna få ut kontanter. Plus att det lär bli ett helvete att få tillbaka pengar från människor som inte har regelbunden inkomst. Kostnaden för Swedbank lär knappast vara försumbar...
Citera
2017-02-01, 23:22
Medlem
Ush. Gratispengar till alla som står utanför systemet. Kolla swebanks facebook. Mustafa Malkh taggar Mohab Alwani. Ahmad Kh taggar Abu Yarob, أبو اسماعيل, Ahmad Esmail. Exakt det klientellet jag tänkte att detta skulle locka. Lycka till att få tillbaka något från dem.
Senast redigerad av drsten 2017-02-01 kl. 23:26.
Citera
2017-02-01, 23:24
Medlem
MrFolds avatar
Om situationen är som den beskrivs i Aftonbladet lär följande hända:

1) Alla som har övertrasserat sina konton pga bankomatuttag under perioden kommer att få kontona spärrade så gott som omedelbart.

2) Om/när de får in pengar på sina konton som de inte hunnit styra om (lön, bidrag whatever) har banken rätt att kvitta dessa mot underskottet

3) Kravbrev kommer att gå ut på underskottet - ganska troligt ledsagat av ett hot om polisanmälan om inte återbetalning sker inom föreskriven tid

4) Ett antal personer kommer att betala - andra kommer inte att göra det. De som inte betalar kommer att hamna hos Kronofogden som minst. Vad Swedbank kommer att göra i övrigt kan jag tänka mig styrs lite av vilka belopp det är fråga om. Fotobevis som någon pratade om saknar nog betydelse: Du ansvarar som vanligt för ditt kort och att det inte kommer i orätta händer. Presumtionen är alltså att du själv har gjort uttaget. Det som kan bli svårt för Swedbank är att bevisa uppsåt i samtliga fall. Förstod verkligen X som tog ut pengar att han inte hade täckning för beloppet just då?

Det är en liknande situation som gäller om du får för mycket lön av misstag från en arbetsgivare.

Vid större belopp kan jag mycket väl tänka mig att det blir åtal och fällande dom. Ett antal dumskallar har då fått en prick på sig som är ytterst otrevlig att ta med sig in i arbetslivet. Vem vill anställa en bedragare? Vad är det som säger att den som med berått mod blåser sin bank inte lika gärna kan blåsa sin arbetsgivare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in