2017-02-01, 22:20
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Det efter ett datahaveri tidigare under dagen, rapporterar Aftonbladet. Enligt uppgifter till tidningen förekommer uttagen i både Malmö och Göteborg.
http://omni.se/

Datahaveri eller ej? Swedbank lär ju aldrig erkänna om det inte är rör sig om det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genombrott
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RAgQd/polis-sakrar-bankomater-efter-rykten-om-obevakade-uttag

Poliser står alltså och vaktar bankomater runt om i landet efter ett rykte att de spottar ut pengar?

Ifall de inte spottar ut pengar, varför ska polisen stå där överhuvudtaget och vakta? Och om de spottar ut pengar så är det väl inte bara ett rykte?

De tror att vi är efterblivna.

Jag skulle ta ut pengar vid 19 tiden, men vid bankautomat fanns det många personer som höll på och tömma kontot och jag såg att en bankautomat liksom spottade ut pengar på golvet.

Vågade inte stoppa in mitt kort, drog därifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAHA-K
Jobbar på Swedbank live, polisen är inkopplade och ALLA uttag registreras. Samtliga som tar ut pengar kommer att lagföras. Var inte dumma nu, ta inte ut mer än vad ni har.

Men om jag aldrig stoppat in mitt kort i automaten? Bara tryckt på rätt knappar? Vem ska då lagföras?
Citera
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfmamma
problemet är innan kronofogden blivit inkopplad och du har 10 000 minus och ditt socbidrag på 8000 kommer in så har du minus 2000 direkt efter istället för -10000

Det kommer inte ens så långt, när soc ser uttaget på 10.000kr på ditt kontoutdrag så neckas du pengar med hänvisning att du ska använda dom där 10k att leva på och att du har en skuld på det skiter dom totalt i.
Citera
2017-02-01, 22:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Deras slogan borde vara vi ger bort gratis kontanter för att främja kontantfritt samhälle haha

Hade ju iochförsig varit kul att komma in med en bunt femhunkor stor som en läskback till deras bankkontor imorgon, och med ett skevt flin vilja sätta in pengarna på kontot
Citera
2017-02-01, 22:22
Medlem
freXers avatar
"Swedbank panikstoppar alla uttag med bankkort efter haveriet" ny rubrik på Aftonbladets twitter, kan man inte ta ut längre?
Citera
2017-02-01, 22:22
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Från svt:
Citat:
Trots noll kronor på kontot kunde människor med bankkort från Swedbank ta ut pengar i bankomater. Nyheten orsakade rusning till flera bankomater. Nu har Swedbank stoppat alla bankkortsuttag.
Citera
2017-02-01, 22:24
Medlem
Citat:
Har fått höra att inga transaktioner syns på internetbanken.

Det är IT problem som har drabbat hela Swedbank. Nu har jättemånga börjat ringa i panik och berätta att det inte är de som har tagit ut pengar.
Citera
2017-02-01, 22:24
Medlem
Genombrotts avatar
Citat:
Jag skulle ta ut pengar vid 19 tiden, men vid bankautomat fanns det många personer som höll på och tömma kontot och jag såg att en bankautomat liksom spottade ut pengar på golvet.

Vågade inte stoppa in mitt kort, drog därifrån.
Jag tror dig, jag påpekade bara det luriga av media att hävda att det enbart är ett "rykte".
Citera
2017-02-01, 22:26
Medlem
Tyvärr kommer vi aldrig att få reda på hur mycket pengar som försvann idag. Men det lär vara en jäkla massa pengar.
Citera
2017-02-01, 22:27
Medlem
Universells avatar
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24340783.ab

Citat:
– Det är en databas som används för att verifiera korttransaktioner som det har blivit ett fel i. Det felet har fått till konsekvens att framför allt automatuttag och internetbetalningar inte har fungerat för kunder med bankkort. Kreditkort och betalkort har däremot fungerat, säger han till TT.

Definitivt ett brott att använda sig av "maskinfel"
Senast redigerad av Universell 2017-02-01 kl. 23:09.
Citera
2017-02-01, 22:28
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Ingen som provat föra över pengar till något spelbolag med swedbanks mastercard idag? Om det har registrerats på kontot eller inte varit möjligt öht? Det verkar ju inte ha funkat för alla, vissa butiker har inte tagit korten alls medan andra har tagit och inte registrerat köpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in