2017-02-01, 21:43
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Jag följde swedbanks facebooksida och den första diskussionen som sedan raderades, där framgick att de köp som gick att göra inte registrerades på kontot, antagligen är det samma sak med bankomaterna, dom spottar ut pengar utan att det dras från kontot. Synd att man är så skötsam och inte vill sabba ekonomin, hade det varit 20 år sedan hade jag stått och fyllt kassar nu.
Citera
2017-02-01, 21:44
Medlem
lyktstolpes avatar
(FB) Swedbanks bankautomater spottar ut pengar
Citera
2017-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Misstänkt bedrägeri mot flera bankomater i Malmö: ”Man kan ta ut pengar även om kontot är tomt”

Citat:
Flera personer har hört av sig till Sydsvenskan och berättat om de långa köerna vid stans bankomater.
– Någon har kommit på att man kan ta ut pengar även om kontot är tomt, så folk står och tar ut flera gånger efter varandra, säger en av tipsarna, som vill vara anonym.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-01/misstankt-bedrageri-mot-flera-bankomater-i-malmo-man-kan-ta-ut-pengar-aven-om-kontot-ar-tomt
Citera
2017-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Är detta verkligen ett ärende för polisen? Vad är brottet i så fall? Bedrägeri?

http://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-bankomater-bevakas-av-polis/

Detta har pågått i mer än 18 månader. Man har en dator med sig och någon typ av kort som stoppas in i automaten och man plockar it pengar. Jag ser en muslim göra det en gång och tipsade en patrull om det och åt vilket håll han gick (närmaste förläggning) men de tittade på mig bara som får brukar göra. Man undrar var de hittar alla dessa så kallade poliser. De är ju inavlade.
Citera
2017-02-01, 21:46
Medlem
lyktstolpes avatar
Hur stor möjlighet har Swedbank att ta tillbaka de pengar som kommit ut?
Citera
2017-02-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur stor möjlighet har Swedbank att ta tillbaka de pengar som kommit ut?

Enligt Swedbank kommer kortinnehavarna att få betala för sina uttag - men polis i både Malmö och Göteborg är inkopplad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RAgQd/polis-sakrar-bankomater-efter-rykten-om-obevakade-uttag
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Står på flera hemsidor. Sydsvenskan bland annat

Tja, NU ja!, och inte ett dyft i tråden innan. Det var tråden jag kommenterade.

Dock kan säkert många "bidragstagare" få ut mer än vad de har på kontot, och göra sig en "fin affär"!
-Lycka till att återkräva pengar från "bruschorna"!
"Malmö av alla ställen!"
Citera
Medlem
Läste och funderade också på vad detta är.

Även om kontot är tomt så registreras ju uttaget. Är det så att något hittat en bugg och hackat systemet så är det ju i så fall sensationellt. Något som banken drabbat av i fall "kunder" tar ut pengar från tex. andras konton ifall det är kort som är kopierade.

I vilket fall som helst så är bevakningen av uttags ställena ett utmärkt uppdrag för ett bevaknings företag som banken (eller bankomat föreningen eller vad de nu heter) bokar upp.
Citera
2017-02-01, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Jag följde swedbanks facebooksida och den första diskussionen som sedan raderades, där framgick att de köp som gick att göra inte registrerades på kontot, antagligen är det samma sak med bankomaterna, dom spottar ut pengar utan att det dras från kontot. Synd att man är så skötsam och inte vill sabba ekonomin, hade det varit 20 år sedan hade jag stått och fyllt kassar nu.
men det dras ju efteråt isf. inga gratis pengar, men visst har man inte tänkt o betala så visst.
Citera
Medlem
raviolos avatar
Antagligen är det något importjobb i något system som inte fungerar för tillfället, och så snart underhållet/problemet är löst kommer dragningarna att läsas in i efterhand. Helt plötsligt är det en stor grupp människor som står med -30k på kontot. Otroligt att folk kan tro att bankomaten inte registrerar uttag eller köp bara för att saldot på banken inte hunnit uppdateras...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
swedbanks bankautomater spottar ut pengar runt om i hela Malmö just nu.

Kollade in i swedbanks facebooks sidan och det ser ut som om de har IT system problem..
Dock tror jag att det handlar snarare om en hackerattack eller fel med deras mastercard bankkort.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RAgQd/polis-sakrar-bankomater-efter-rykten-om-obevakade-uttag

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-01/misstankt-bedrageri-mot-flera-bankomater-i-malmo-man-kan-ta-ut-pengar-aven-om-kontot-ar-tomt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, NU ja!, och inte ett dyft i tråden innan. Det var tråden jag kommenterade.

Dock kan säkert många "bidragstagare" få ut mer än vad de har på kontot, och göra sig en "fin affär"!
-Lycka till att återkräva pengar från "bruschorna"!
"Malmö av alla ställen!"

Precis. De flesta har säkert redan skulder över öronen. Och som man brukar säga, det går inte att krama vatten ur en sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in