2017-02-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Funderar på att köpa detta till PS3. Vad tycker ni om spelet idag? Håller det? Är det mest okej som tillfällig underhållning eller är det verkligen värt att spana in än idag?

Jag har klarat det en gång och jag kan väl säga att det var tillfällig underhållning utan några bestående intryck. Resident Evil 5 var bättre, absolut. Däremot verkar ju Revelations 2 vara minst lika bra.
Citera
2017-02-01, 20:06
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Jag har klarat det en gång och jag kan väl säga att det var tillfällig underhållning utan några bestående intryck. Resident Evil 5 var bättre, absolut. Däremot verkar ju Revelations 2 vara minst lika bra.

Köpte det alldeles nyss. Inga stora pengar vi snackar om precis

Revelations 2 gillade jag. Spelade det med en polare via datorn. En "problemet" är att det är co-op och jag är osäker på hur hjälpsam "co-op"-figurerna egentligen är när man spelar ensam. Det utspelar sig även mycket på samma platser. Visserligen snyggt gjort på många sätt, men kan ändå bli bitvis segt.

Jag skulle ge spelet 3+ eller 3,5 / 5. Klart godkänt och kanske mer. Bättre än flera andra spel jag har till PS3 åtminstone, men inte det bästa.
Citera
2017-02-01, 20:40
Medlem
Citat:
Köpte det alldeles nyss. Inga stora pengar vi snackar om precis

Revelations 2 gillade jag. Spelade det med en polare via datorn. En "problemet" är att det är co-op och jag är osäker på hur hjälpsam "co-op"-figurerna egentligen är när man spelar ensam. Det utspelar sig även mycket på samma platser. Visserligen snyggt gjort på många sätt, men kan ändå bli bitvis segt.

Jag skulle ge spelet 3+ eller 3,5 / 5. Klart godkänt och kanske mer. Bättre än flera andra spel jag har till PS3 åtminstone, men inte det bästa.

Hur skulle du jämföra med första Revelations?
Citera
2017-02-02, 07:11
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Hur skulle du jämföra med första Revelations?

Det var det jag just köpte. Har bara sett en kompis spela det lite. Relevations 2 är mycket att man följer "en" story och så är det lite action här och där. Lite pussel, men ändå ganska lugnt tempo mest. Som jag förstått det är första mer "exploration" och action... Eller har jag fel?
Citera
2017-02-03, 02:28
Medlem
Citat:
Det var det jag just köpte. Har bara sett en kompis spela det lite. Relevations 2 är mycket att man följer "en" story och så är det lite action här och där. Lite pussel, men ändå ganska lugnt tempo mest. Som jag förstått det är första mer "exploration" och action... Eller har jag fel?

Ja, det var ju indelat i episoder i kronologisk ordning. Vissa episoder var rena skjutfesten medan andra var mer sublima. Däremot utspelas ju merparten av spelet ombord på ett skepp, vilket gjorde det aningen klaustrofobiskt...
Citera
2017-02-11, 18:22
Bannlyst
Jag personligen kan verkligen rekommendera ettan som tvåan, de glider in på ett annat fack än både RE(4,5,6) och (1,2,3,CV), man kan inte säga att det är exakt likt vardera om man mäter i likhet, ettan har en skön klaustrofobisk känsla som du ovan skrev, och det tycker jag är RE-andan däremot i ett nötskal.
Jag skulle även våga säga att båda Revelationspelen är av underskattad sort, sällan folk tar upp dem vid nämning av franchisen.

Ettan introducerade skanning av miljön vilket jag tyckte var finurligt som skattjakt, och Raidmode som kan läggas otaliga timmar på postgame (Båda spelen inkluderar detta).

Jag ogillade de där stora minibossarna med motorsåg och gubben på axeln dock, har nog fått ett antal ragequits via deras framträdande tillsammans med de som skjuter iväg projektiler från armarna.

Musiken är också en av Revelationspelens starka sidor som faktiskt påminner en del om PSXerans arrangemang, läser någon detta nu med funderingar angående köp så gör det med gott samvete!
Citera
2017-02-18, 23:46
Medlem
Geomeisters avatar
Jag har nu nått sista bossen!

Citera
2024-10-09, 16:21
Bannlyst
Resident Evil Revelations är det svåraste spelet som någonsin gjorts

Den första HD-versionen.

Originalet kom till 3DS 2012. Mycket bra spel och betydligt bättre än de pissiga HD-versionerna.

Första HD-versionen kom till Ps3, Xbox 360 och Wii U 2013.

Den andra HD-versionen kom till Ps4, Xbox One och Switch 2017.

HD-versionerna har en helt omgjord svårighetsgrad, till den milda grad att spelet i princip är omöjligt att klara fullt ut.

Campaign är OK, tills du låser upp Infernal och inser att det ÄR praktiskt omöjligt att klara utan att köra en new game+ och starta med alla vapen du samlat på dig. Och även då är det skitsvårt. Men ändå inte den detalj som gör spelet omöjligt.

Raid Mode är tänkt att köras för två. Men det finns en sololäge som dessvärre inte anpassats för ensamma spelare. Vare sig i den första eller andra HD-versionen. Vilket i sig är helt sinnessjukt.

Raid Mode är OK tills du låser upp svårighetsgraden Abyss. Det är här spelet blir det svåraste som någonsin gjorts. Dark Souls, Ghosts'n Goblins och Castlevania-spelen till NES är en söndagspromenad i jämförelse.

Här är anledningarna, och tänk på att stacka dessa anledningar på varandra:

- Fiender spawnar ljudlöst
- Fiender attackar i samma ögonblick som de spawnar, som om de spawnar där du står kan du räkna med att bli träffad.
- Fiender spawnar ljudlöst bakom dig och dödar dig med one hit kill moves
- En viss fiende, spelets jobbigaste, skjuter projektiler mot dig med perfekt precision. Håller du dig inte i rörelse kommer du bli träffad, och även om du rör dig kan du bli träffad då de ibland siktar framför dig.
- Spelet slänger sex fiender mot dig samtidigt. Och det här är inte RE4 eller RE5 där en klunga på fyra fiender står och tittar på dig, och bara en av dem attackerar. i Revelations slänger sig alla mot dig med 100 % aggressivitet från alla håll samtidigt.
- En fiende har typ tre meter långa armar och en sanslös räckvidd.
- Hundar cirklar runt dig fortare än du kan vrida din karaktär och attackerar sedan slumpmässigt.
- Det finns en fysisk attack i spelet som ger dig invincibility frames. Fienderna är mästare på att få in sina attacker EXAKT när dina invincibility frames är slut. Jag vet vad ni tänker nu "du hade bara otur". NEJ! Det här händer HELA JÄVLA TIDEN. Man kan se hur fienderna initierar sina attacker så att de träffar med tiondelsprecision precis när du kommit ut ur dina invincibility frames. Spelet är programmerat så.
- Alla fiender är bullet sponges, dvs de tål kopiösa mängder stryk innan de dör. Tio fulluppladdade Magnum-kulor i huvudet på de starkare fienderna tar inte ens ned hälften av deras HP.
- Fienderna i första Revelations skiljer sig väldigt mycket från alla andra Resident Evil-spel. Dessa fiender beter sig som maskar på krokar. Tänk er att deras huvuden, axlar, armar, ben, midja, allting är i ständig rörelse. Siktar du mot deras huvud? De rör huvudet fram och tillbaka oregelbundet så att det nästan är omöjligt att få en clean shot.
- Fiender är fysiskt i vägen. Fiender som ligger utslagna på marken, eller som genomgår LÅÅÅÅÅNGA dödsanimationer går inte att springa förbi. Istället blir man fastlåst och omringad.
- Det finns bra vapendelar (attribut som gör en starkare), problemet är att de som verkligen gör skillnad är låsta bakom de svåraste utmaningarna.
- För att klara de svåraste utmaningarna måste man fixa hela banan utan att bli träffad (!)
- Det blir alltså ett moment 22 där de vapendelar som kan hjälpa en har låsts bakom de banor där man behöver delarna.
- Shopen har svindyra priser. Du kan spela en bana, gå till shopen och märke att det kostar mer att fylla på all ammunition, än de pengar du tjänade på banan! Du går alltså back, fast du klarat banan, om du förbrukar "för mycket" ammo.
- Man går upp i level i samma takt som en snigel. Det tar sjukt lång tid och det enda man kan göra är att grinda samma skit om och om igen.

Lägg nu ihop allt det ovanstående till en äcklig sörja så har ni ett spel som inte går att klara. Folk snackar mer om Dark Souls för att fler har spelat det, men den första HD-versionen av Resident Evil Revelations är svårare än något Dark Souls-spel med hästlängder.

Den andra HD-versionen gör det lite lättare med några nya vapendelar man får från start, som gör att man snabbare går upp i level och får mer pengar. Men skillnaden är ändå liten.

Finns det någon annan på Flashback som har spelat Raid Mode på Abyss i någon av HD-versionerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in