2017-01-31, 19:16
Medlem
Coccios avatar
Kvitto på en dator inköpt våren -16 är spårlöst försvunnet. Hur gör man inför deklarationen då? Har AB
Senast redigerad av Coccio 2017-01-31 kl. 19:18. Anledning: Blev fel...
Citera
2017-01-31, 19:20
Bannlyst
Vad sägs om att ringa till företaget där du köpte datorn?
Citera
2017-01-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coccio
Kvitto på en dator inköpt våren -16 är spårlöst försvunnet. Hur gör man inför deklarationen då? Har AB

När inköpet bokfördes, gjordes det med enbart en bokföringsorder då?
Citera
2017-01-31, 19:25
Medlem
Coccios avatar
Problemet är att den köptes privat, på Blocket... fick ett kvitto vid köpet men det finns som sagt inte kvar. Och jag har ingen aning om vem det var jag köpte den av heller så jag kan "be om ett nytt"... panik!!! Hur får man till ett kvitto?!?!
Citera
2017-01-31, 19:26
Bannlyst
Citat:
Problemet är att den köptes privat, på Blocket... fick ett kvitto vid köpet men det finns som sagt inte kvar. Och jag har ingen aning om vem det var jag köpte den av heller så jag kan "be om ett nytt"... panik!!! Hur får man till ett kvitto?!?!

Man skriver ett!
Citera
2017-01-31, 19:29
Medlem
Citat:

Man får inte till det utan redovisar inköpet på annat sätt. Vad rör det sig om för belopp? Inköp med direktavdrag? Hur betalades inköpet - bankuttag?
Citera
2017-01-31, 19:31
Medlem
Coccios avatar
Ja men om jag skriver ett eget, är det giltigt? Får ju aldrig tag på säljarens uppgifter... kan man göra på nått annat sätt?
Citera
2017-01-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ja men om jag skriver ett eget, är det giltigt? Får ju aldrig tag på säljarens uppgifter... kan man göra på nått annat sätt?

Om ni börjar med att kika på mina tidigare inlägg i tråden, efter respons på det jag frågar om kan vi återkomma till åtgärd.
Citera
2017-01-31, 20:41
Medlem
Coccios avatar
Det rör sig om drygt 18 000... en mac book. Har inte redovisat någonting, gör det bara en gång per år.
Citera
2017-01-31, 22:55
Medlem
Citat:
Det rör sig om drygt 18 000... en mac book. Har inte redovisat någonting, gör det bara en gång per år.

Löpande bokföring gör ni väl varje månad åtminstone?

18' lät mycket om den var begagnad. Inget momslyft på den heller då.

Men det handlar alltså om en maskin som läggs in på direktavdrag, det enda ni kan göra är att skriva en vanlig bokföringsorder med de uppgifter som är för handen. Att skriva ett eget "kvitto" blir helt fel, i synnerhet som det saknades uppgift om säljare.

Blev den betald genom någon form av banköverföring så bifoga en kopia på kontoutdrag där detta framgår.
Citera
2017-01-31, 23:41
Moderator
HelgeBuks avatar
För såna summor, inköpt av en privatperson, skulle jag nog vara villig att ta risken att skaffa ett kvittensblock, skriva ett kvitto (eller hellre be en kompis göra det) med datum ungefär när köpet skedde, under ett inte alltför ovanligt namn och använda det.

Det borde vara nästan riskfritt.

Sen förstår jag att jag riskerar att få skit från forumets seriösa skribenter men den smällen kan jag ta.
Citera
2017-02-01, 08:48
Medlem
Coccios avatar
Tack...du vill inte hjälpa mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto