2016-07-13, 18:49
Medlem
Majstortillas och Pico de gallo som jag beskriver i följande post -> (FB) Tacos?? tips o trix till mej??, lyckades få tag på det speciella majsmjölet (Masa harina) som behövs för att kunna göra majstortillas från en vän som var i Mexiko.

Förutom ovan förslag tycker jag att en hemmagjord Guacamole lyfter vilken taco som helst. Avocado, hackad lök, limesaft, pressad vitlök, koriander, malen kummin samt salt och peppar. Prova dig fram med mängderna som gör att du gillar den. T.ex. föredrar jag att man känner ordentlig smak av kummin, vitlök och koriander.
Citera
2017-01-30, 17:15
Medlem
Jag planerar att bjuda hem lite vänner på mat och jag tänkte göra "tacos på riktigt", jag har fått ganska mycket inspiration från Jonas Crambys bok "Texmex från grunden" fast jag vill hålla det mer svenskt, mer fredagsmys

Jag tänkte göra carnitas (fläskkarré långkokt i cola) och chicken fajitas. Sen en massa tillbehör, allt hemgjort från grunden. Tänker mig picklad rödlök, hackad rödlök, guacamole, tacosås, fire-roasted tomato salsa, gräddfil, ost och koriander. Sen tortillas och nachos givetvis.

Missar jag något? Vilket är er favoritgrej till tacos? Vilken ost är bäst osv.
Tacksam för alla tips och idéer!!
Citera
2017-01-31, 16:24
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Jag planerar att bjuda hem lite vänner på mat och jag tänkte göra "tacos på riktigt", jag har fått ganska mycket inspiration från Jonas Crambys bok "Texmex från grunden" fast jag vill hålla det mer svenskt, mer fredagsmys

Jag tänkte göra carnitas (fläskkarré långkokt i cola) och chicken fajitas. Sen en massa tillbehör, allt hemgjort från grunden. Tänker mig picklad rödlök, hackad rödlök, guacamole, tacosås, fire-roasted tomato salsa, gräddfil, ost och koriander. Sen tortillas och nachos givetvis.

Missar jag något? Vilket är er favoritgrej till tacos? Vilken ost är bäst osv.
Tacksam för alla tips och idéer!!

En smakrik, stark ost är bäst tycker jag. Sen brukar jag ha med saltade nötter som jag hackat grovt före. Prova!
Citera
2017-01-31, 18:27
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Kör nog en rätt lagomt svennig taco:

Tomat
Gurka
Isbergssallad
Rödlök
Jalapenos
Majs
Riven ost
Stark tacosås
Tabasco
Guacamole
Creme fraiche
Köttfärs med den klassiska påskryddan
Nachos och mjuk tortilla
Citera
2017-02-08, 16:54
Medlem
Köttfärs
Gräddfil
Salsa sås
Majs
Gurka
Tomat
Citera
2017-02-14, 02:28
Medlem
maxorrs avatar
Smältost den på sibyllaköket går med eller smälta skrattande kons alla småostar till en sås, eller hot jalapeno från kavli
Citera
2017-02-14, 11:12
Medlem
MeanMEs avatar
Gillar fisk/skaldjurstacos.

Hur gott som helst.
Citera
2017-02-14, 13:46
Bannlyst
Lagom svenniga Tacos i mitt hushall ocksa.

Kottfars med Santa Maria's Hot Cayenne kryddmix
Santa Maria's Tortilla large
Santa Maria's x-hot sas
Guacamole
Jalapenos
Gul lok
Tomat
Gurka
Ost
Citera
2017-02-17, 11:26
Bannlyst
man måste ju ha olika ostar i tacosen, parmigiano reggiano och cheddar.
Citera
2017-02-17, 17:07
Medlem
Nu idag blir det

Köttfärs

Guacamole

Majs

Gurka

Lök

Gräddfil

Salsasås. MMMMMMMM
Citera
2017-02-23, 14:31
Avstängd
Mohaves avatar
Undvik köttfärs! Köp i stället något nötkött eller kycklingkött (det går bra med billiga slag), hacka i små bitar och stek på hög värme i några minuter.
Citera
2017-02-23, 16:18
Medlem
maxorrs avatar
kycklingfärs, mixad grillad kyckling eller mixad kycklinfile utan salt, kryddor förstås förutom tacokrydda typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in