Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Nja, vetenskapen vet väl inte vad som fanns före BB?
Om Gud skapat världen ur ingenting, var fick han "ingredienserna" ifrån?
Om man utgår från att det fanns något innan universum så utgår man också från att det alltid har funnits något och därav behövs det ingen skapare. Samma sak om man utgår från att universum skapades ur ingenting så finns det inte heller någon skapare. Men om man menar att ALLTING har en början, så måste det paradoxalt nog finnas en skapare, en kraft, en "ingenting", en "gud".
För om gud skapade universum, och man inte tror på gud, så fanns ingenting innan allt skapades av just ingenting.
Douglas Adams har sagt några intressanta saker i ämnet. Han pratade om att människan lärde sig skapa och använda verktyg för att fylla ett syfte. Om man ser en stol så finns den, den är skapad av en människa, och dens mening är att sittas på. Det faller sig naturligt för människan att se på sig själv och fråga, vem skapade mig och varför finns jag? Och eftersom vi inte kan tänka utanför vår egen psykologi löser man frågan genom att anta att det finns en gud eller liknande.
Så med vetskapen att vi aldrig kommer kunna förstå vad gud är, så kan man bara tro på att gud finns, eller inte finns. För man kan inte bevisa något där förklaringen ligger utanför människans förstånd.
Personligen så tror jag på att det finns en gud, i någon form, som ger våra liv mening. Bevisen i mitt liv är konkreta; böner leder till lycka från till synes slumpmässiga händelser i mitt liv, om och om igen. Det enda jag kan säga till de som tvivlar är att prova, testa en jävla bön, se om något händer, var lite öppensinnad, våga vara "korkad" och se ditt bevis på gud trilla i knät på dig. Vill tillägga att jag inte är kristen eller särskilt religiös och har varit ateist i många år av mitt liv. Vet hur ni tänker. Vet hur jag framstår.