2017-01-30, 21:47
Medlem
SnilleFixs avatar
Att du existerar.
Citera
2017-01-30, 22:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Att du existerar.
Det bevisar att du existerar, inte att gud(ar) existerar.
Citera
2017-01-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Att du existerar.
Så om just jag inte hade existerat, då är det ett bevis för att Gud inte finns?
Citera
2017-01-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Visst, allt detta kan tyckas vara oförklarade fenomen, men det går att visa vilka omständigheter som krävs för att t.ex. celldelning ska inträffa, på samma sätt som det går att ange vilka omständigheter som krävs för att vatten ska frysa till is.
Att det ska behöva finnas en anledning (varför) eller att det skulle ha styrts av en skapare finns det däremot inga tecken på. Det är bara rent önsketänkande utan någon som helst grund i verkligheten.

Att kroppar åldras är inte konstigt eftersom samma gäller för alla levande växter och organismer. Även fast materia åldras och inget är evigt.

Själv tycker jag att den som påstår att det måste finnas en skapare har en orubbligt arrogant ståndpunkt. Det är otroligt korkat att tro att hela universum uppstått ur tomma intet.

Vatten fryser pga att temperaturen (i normalt lufttryck) sjunker under noll grader Celsius. Det är varför vatten fryser till is. En cell delar sig för att den gör det, en okänd kraft (ev. Ej upptäckt) gör att cellen delar sig. Enligt vetenskapen borde den ensamma cellen bara fortsätta ligga där i sin vattenpöl och fortsätta vara en ensam cell men det gör den inte, den delar sig och liv utvecklas.
Bara för att åldrande inte är något konstigt och att alla organismer åldras så betyder det inte att det kan förklaras vetenskapligt. Vetenskapligt så borde våra kroppar kunna läka för alltid, förnyas och hållas friska. Men det vet vi ju alla att så är inte fallet. Sen vill jag tillägga att big bang teorin som är en väl etablerad teori om hur vårt universum kom till går ut på just det, att universum uppstod ur tomma intet. Så att säga att det är korkat... Det är en intressant synpunkt.
Citera
2017-01-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayMcLovin
Vatten fryser pga att temperaturen (i normalt lufttryck) sjunker under noll grader Celsius. Det är varför vatten fryser till is. En cell delar sig för att den gör det, en okänd kraft (ev. Ej upptäckt) gör att cellen delar sig. Enligt vetenskapen borde den ensamma cellen bara fortsätta ligga där i sin vattenpöl och fortsätta vara en ensam cell men det gör den inte, den delar sig och liv utvecklas.
Bara för att åldrande inte är något konstigt och att alla organismer åldras så betyder det inte att det kan förklaras vetenskapligt. Vetenskapligt så borde våra kroppar kunna läka för alltid, förnyas och hållas friska. Men det vet vi ju alla att så är inte fallet. Sen vill jag tillägga att big bang teorin som är en väl etablerad teori om hur vårt universum kom till går ut på just det, att universum uppstod ur tomma intet. Så att säga att det är korkat... Det är en intressant synpunkt.
Nja, vetenskapen vet väl inte vad som fanns före BB?
Om Gud skapat världen ur ingenting, var fick han "ingredienserna" ifrån?
Citera
2017-01-31, 02:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sen vill jag tillägga att big bang teorin som är en väl etablerad teori om hur vårt universum kom till går ut på just det, att universum uppstod ur tomma intet. Så att säga att det är korkat... Det är en intressant synpunkt.

Nej, big bang-teorin påstår inte att det uppstod en stor "explosion" genom att enorma mängder materia skapades ur tomma intet. Det skulle ha varit korkat.
Det verkar heller inte stämma att det bara skett en "big bang" eftersom det skulle innebära att alla galaxer skulle avlägsna sig från varandra, men så är inte fallet. Man har hittat några galaxer som färdas i riktning mot vår galax, så de måste ha haft en annan utgångspunkt än det vi kallar för big bang, vilket tyder på flera stora expansionspunkter snarare än bara en.
Citera
2017-01-31, 10:08
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Bara det att geofysiska fenomen och geofysiska teorier, ALDRIG någonsin ens påstått sig operera med eller gentemot gud, dessa evighetsdiskusioner omkring big-bang är milt sagt urlakade och andeffattiga, läs åtminstonde rubriken.

Hur kan teister under sin pågående livstid, påvisa starkt bevis för en guds existens?

Sitt inte och hänvisa till tider låååångt långt innan ni själv existerade, visa lite hänsyn och visa att ni öht förstår språket. Bevisen tack, så alla konkret ka ta sig en titt och fundera på vad som läggs fram, geofysisk teori har än en gång ingen so helst association till varken gudstro eller påståenden om "gudens existens" samt "gudens handlingskraft"

Länder med folk som dyrkar starka påståenden om guds "bud" och mkt starka uppmaningar att underkasta sig gud, har f.n inreseförbud i USA : hur fungerar nu sådan gud som låter det ske.. att ens dyrkande skara ombeds stanna kvar i sina länder, man ber frekvent decennier efter sekel.. men nu detta - det är konkret något ATT TA PÅ, vad gud vill...

Big Bang, går inte att konkret ha-åsikt-om... medan stark gudstro och trosövertgelse , är betydligt trvärsäkrare och utdelar dessutom straff där gudtron inte är intakt eller efterföljs, då man skapar sociala spelregler vilka kretsar kring påståenden om hans makt. Samt har tolkningsföreträdande maktpositioner, om hur man inte får tänka och hur man ska tänka, och agera.. inför gud.

Men nu får de inte agera sin tro överallt, på ett konkret greppbart sätt. Vad bdskapades nu i edra böner, hur hänger detta ihop m.a.o ??
Citera
2017-01-31, 11:52
Medlem
Jag undrar om det kan vara geckoödlan som utan bekymmer kan vandra uppochned på taket.

Alternativt spindeln med sina mystiska nät.
Citera
2017-01-31, 11:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag undrar om det kan vara geckoödlan som utan bekymmer kan vandra uppochned på taket.

Alternativt spindeln med sina mystiska nät.
Jag ger dig en poäng i spindel-hypotesen!

Skönt med lite fräscha infallsvinklar istället för dessa ideligt förstelnade återvändsgränder...
Citera
2017-01-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nja, vetenskapen vet väl inte vad som fanns före BB?
Om Gud skapat världen ur ingenting, var fick han "ingredienserna" ifrån?

Om man utgår från att det fanns något innan universum så utgår man också från att det alltid har funnits något och därav behövs det ingen skapare. Samma sak om man utgår från att universum skapades ur ingenting så finns det inte heller någon skapare. Men om man menar att ALLTING har en början, så måste det paradoxalt nog finnas en skapare, en kraft, en "ingenting", en "gud".
För om gud skapade universum, och man inte tror på gud, så fanns ingenting innan allt skapades av just ingenting.
Douglas Adams har sagt några intressanta saker i ämnet. Han pratade om att människan lärde sig skapa och använda verktyg för att fylla ett syfte. Om man ser en stol så finns den, den är skapad av en människa, och dens mening är att sittas på. Det faller sig naturligt för människan att se på sig själv och fråga, vem skapade mig och varför finns jag? Och eftersom vi inte kan tänka utanför vår egen psykologi löser man frågan genom att anta att det finns en gud eller liknande.
Så med vetskapen att vi aldrig kommer kunna förstå vad gud är, så kan man bara tro på att gud finns, eller inte finns. För man kan inte bevisa något där förklaringen ligger utanför människans förstånd.
Personligen så tror jag på att det finns en gud, i någon form, som ger våra liv mening. Bevisen i mitt liv är konkreta; böner leder till lycka från till synes slumpmässiga händelser i mitt liv, om och om igen. Det enda jag kan säga till de som tvivlar är att prova, testa en jävla bön, se om något händer, var lite öppensinnad, våga vara "korkad" och se ditt bevis på gud trilla i knät på dig. Vill tillägga att jag inte är kristen eller särskilt religiös och har varit ateist i många år av mitt liv. Vet hur ni tänker. Vet hur jag framstår.
Citera
2017-01-31, 13:21
Medlem
Citat:
Om man utgår från att det fanns något innan universum så utgår man också från att det alltid har funnits något och därav behövs det ingen skapare. Samma sak om man utgår från att universum skapades ur ingenting så finns det inte heller någon skapare. Men om man menar att ALLTING har en början, så måste det paradoxalt nog finnas en skapare, en kraft, en "ingenting", en "gud".
För om gud skapade universum, och man inte tror på gud, så fanns ingenting innan allt skapades av just ingenting.
Douglas Adams har sagt några intressanta saker i ämnet. Han pratade om att människan lärde sig skapa och använda verktyg för att fylla ett syfte. Om man ser en stol så finns den, den är skapad av en människa, och dens mening är att sittas på. Det faller sig naturligt för människan att se på sig själv och fråga, vem skapade mig och varför finns jag? Och eftersom vi inte kan tänka utanför vår egen psykologi löser man frågan genom att anta att det finns en gud eller liknande.
Så med vetskapen att vi aldrig kommer kunna förstå vad gud är, så kan man bara tro på att gud finns, eller inte finns. För man kan inte bevisa något där förklaringen ligger utanför människans förstånd.
Personligen så tror jag på att det finns en gud, i någon form, som ger våra liv mening. Bevisen i mitt liv är konkreta; böner leder till lycka från till synes slumpmässiga händelser i mitt liv, om och om igen. Det enda jag kan säga till de som tvivlar är att prova, testa en jävla bön, se om något händer, var lite öppensinnad, våga vara "korkad" och se ditt bevis på gud trilla i knät på dig. Vill tillägga att jag inte är kristen eller särskilt religiös och har varit ateist i många år av mitt liv. Vet hur ni tänker. Vet hur jag framstår.
Och då blir frågan, vem skapade gud? Allting har ju en början, eller gäller ditt resonemang bara när det passar?
Citera
2017-01-31, 13:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Om man ser en stol så finns den, den är skapad av en människa, och dens mening är att sittas på. Det faller sig naturligt för människan att se på sig själv och fråga, vem skapade mig och varför finns jag?
Falsk analogi. Det går inte att jämföra en tillverkad sak med en självreproducerande organism på det sätt som du gör.
Det faller sig inte alls naturligt att fråga efter en tillverkare om "saken" i fråga inte är tillverkad. På samma sätt som det inte är naturligt att fråga efter en gudomlig skapare till ett objekt som vi vet är tillverkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in