2017-01-30, 23:50
Medlem
Det är ju tragiskt vem den unge killen är var , just den grejen när de är bråkiga och så slutar det såhär gör nog rätt ont i släkt och vänner nu . jag vet inget sätt att vrida klockan bak och ändra på det döden är dum och särskilt då det är unga människor .
någon som vet hur de andra mår den på sjukan och den i häktet , jag orkar inte läsa alla inlägg nu .
Citera
2017-01-31, 00:01
Medlem
Soda Popinskys avatar
Angående dödsorsak så kan man kvävas av skador som uppstått trots att man släpper greppet eller av ett slag, inget konstigt om adrenalinpåslaget gör att våldet blir väldigt kraftigt om man får läge att med slag eller grepp försöka värja sig från en galning som attackerar med en trasig flaska och redan skurit upp halva skallen på en.
Citera
2017-01-31, 02:06
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda Popinsky
Angående dödsorsak så kan man kvävas av skador som uppstått trots att man släpper greppet eller av ett slag, inget konstigt om adrenalinpåslaget gör att våldet blir väldigt kraftigt om man får läge att med slag eller grepp försöka värja sig från en galning som attackerar med en trasig flaska och redan skurit upp halva skallen på en.

Ja visst är det så? Jag har nångång hört att halsen kan skadas av t.ex strypgrepp så att även om greppet släpps får den skadade ingen luft.
Citera
2017-01-31, 08:43
Medlem
Soda Popinskys avatar
Skulle gissa att många av de som dör av strypning dör av sekundära skador, av kollapsat tungben tex. efter att man släppt strypgreppet. Det räcker att greppa eller strypa till hårt, med adrenalinpåslaget som blir när det gäller livet kan kraften vara nästan omänsklig, eller slå ett hårt slag så kan en hel massa saker i halsen gå sönder med kollaps av luftvägarna, tungan kan falla tillbaka av brott på tungbenet, svullnader, blödningar och blodutgjutningar vilka skador var och en kan vara dödliga genom kvävning eller drunkning utan väldigt kvalificerad första hjälpen. Även om man finner sig och släpper "i tid".
Citera
2017-01-31, 09:07
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/tva-man-anhallna-for-mord-i-sveg
Citera
2017-01-31, 09:57
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/extra-oppet-for-krisstod ja vad ska man säga om den rapporten ..
Citera
2017-01-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agaten
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/tva-man-anhallna-for-mord-i-sveg

Citat:
De båda männen är skäligen misstänkta för att ha mördat en 20-åring man under natten mot söndag, i Sveg.
Åklagaren och förundersökningsledaren Emil Westlin säger till SVT Nyheter Jämtland att ingen av de båda misstänkta erkänt.

– Det finns inget erkännande i det här ärendet än, nej.

Åklagaren vill inte heller berätta hur mannen bragts om livet, eller om det använts något tillhygge.
..
Citera
2017-01-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xirc
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/extra-oppet-for-krisstod ja vad ska man säga om den rapporten ..

Citat:
Krisarbetet i Sveg var igång snabbt efter det misstänkta mordet i helgen. Under veckan kommer det att vara extra öppet på församlingshemmet för den som behöver stöd.
Justin Cruseman är tillförordnad socialchef i Härjedalens kommun. Han berättar om hur man agerade när det misstänkta mordet blev känt. Två personer misstänks för brottet och båda två nekar till anklagelserna.

..
Citera
2017-01-31, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Aha, det förklarar ju allt. Du tänkte på rätt ort, men lade den i fel landskap. Rätt, men ändå fel.

Droger och alkohol (även nikotin) börjar de flesta med när de är tonåringar eller yngre, dvs då de är unga och dumma utan konsekvenstänk. När de väl fattar allvaret är de redan fast i skiten.

Sen är det väl allmänt känt att de med ADHD självmedicinerar i hög grad vilket lätt leder till missbruk och brottslighet. Om jag inte har fel är förekomsten av de med ADHD högre i fängelser än i befolkningen.

Dessutom är ADHD för det mesta ärvt, dvs risken finns att en av föräldrarna har eländet. Om det är pappan är han som regel inte med i bilden. Är det mamman kanske hon har nog med sina egna problem. En sån uppväxt kan vara tuff. Även om mamman är "normal" och stabil, så kan saknaden av pappan göra livet lite svårare för dessa barn.

Inget av det jag säger är en ursäkt för missbruk och kriminalitet. Bara en förklaring. Man väljer själv vilken väg man ska gå i livet.

EDIT: Lite off-topic
Uppväxt spelar nog en stor roll för barn med ADHD. Jag är själv diagnostiserad med skiten, och fick medicin för det i under 2 år i lågstadiet. Jag har en normal pappa och en störd mamma. Min farsa har alltid varit pushande med skolan och otroligt emot alkohol och cigaretter. Hade min mamma haft vårdnaden under min uppväxt hade jag nog inte pluggat till civilingenjör nu... Numer är mina symptom är så vaga att jag tror att jag blev feldiagnostiserad.
Citera
2017-01-31, 15:53
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/en-misstankt-forsatt-pa-fri-fot
Citera
2017-01-31, 16:37
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumamma
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/en-misstankt-forsatt-pa-fri-fot
Lite citat:

Citat:
En av de personer som varit anhållna för mord i Sveg under lördagsnatten försattes idag på fri fot. Misstanken mot honom kvarstår, men är nu ändrad till dråp. Det berättar kammaråklagare Emil Westlin för SVT Nyheter Jämtland.

Den andre mannen, som skadades allvarligt i samband med bråket, är däremot begärd häktad. Också där ändras rubriceringen till dråp, i stället för mord.

– Båda är fortfarande misstänkta som gärningsmän, säger Emil Westlin, men tillägger också att båda förnekar brott.
Citera
2017-01-31, 20:03
Medlem
Ingen som vet vem den den som dom släppt är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in