Okej, jag har försökt få en bild av den här röran, vilket är svårt som alltid i sådana här dåd. Bildlänkar går till Imgur och med reservation för eventuella felaktigheter då det är en rörig historia.
Quebec Islamic Cultural Centre Google Maps
Första rapporterna om en "kordinerad attack" och Quebecs polis går ut på
Twitter med att två personer är misstänka
Bildlänk
På Quebecs hemsida kan man läsa om
misstänkt GM 1 och
misstänkt GM 2 (klicka på High Resultion Picture, vilket skämt)
Arkiverad 1,
Arkiverad 2
Dessa två personer tas in av polis och avskrivs sedan, ena personen ska tagits inne i moskén och den andra personen ska gripits i området d'Orleans och enligt
Google Maps är det en Ö 40 minuters bilväg från Moskén.
Men dessa, som beskrivs som
"två maskerade män" i tidiga rapporter, blir istället vittne, singular? osäker på om det gällde båda eller hur det var.
Offer:
6 döda, muslimer mellan 39-70 år. Hittat namnen på fem av dem.
Azzedine Soufiane, Khaled Belkacemi, Abdelkrim Hasssen, Boubaker Thabti and Ahmed Youness
Bildlänk Khaled Belkacemi (vänstra bilden) and Azzedine Soufiane (högra bilden)
Istället har Alexandre Bissonette fått ångest och ringer till Polis och anmäler sig själv, 17 minuter efter skotten i Moskén.
Bissonette grips vid sitt hem i stadsdelen Cap-Rouge — runt 10 min från Moskén - "enligt grannar" 9 a.m. lokaltid under måndagen.
Länk mellan ett av offren och den nu misstänkte Alexandre Bissonette finns via offer Belkacemi, som ska ha varit Professor på
Universite Laval där Bissonette ska ha pluggat sedan 2012.
Bissonette pluggade "anthropology" och Belkacemi ?
Beskrivelser från vänner är alla som jag har lyckats hitta just nu folk som "know him online" dvs via Facebook, samt några klasskamrater som beskriver honom som typ blyg, tillbakadragen men väldigt aktiv på Facebook, där han supportade Trump och var xenofob eller hur de exakta citaten nu var.
Sainte-Foy, Quebec verkar täcka in alla områden där detta har utspelat sig.
Bissonette ska tydligen varit såpass aktiv i sitt tangentbordskrigande på Facebook att "Refugees Welcome Quebec" kände till honom, enligt uttalande på Facebook
Länk, Facebook Screenshot på deras uttalande (översatt från Franska)
Så då det här med att han gillade Donald Trump,
Screenshot från Facebook visar att han även gillade Tennis, John McCain, Katten Gustaf, Sopranos, IDF och en jävla röra ärligt talat.
Att det sker nu, medan demonstrationer mot USA Bann av medborgare från 7 muslimska länder trädde i kraft, och att denna killen då hade motiv att gå in och skjuta ihjäl 6 personer av motiv som hittils är oklara, de sedvanliga ytterst märkliga början på händelsen med de två första misstänkta som blev (ett?) vittne, sättet de får fast honom, oklart motiv för honom, men med följder som ger splittring i samhället av de som nu kan tänkas ha sådana motiv, gör att jag spelar ett säkert kort här och tror det kommer visa sig att killen är Patsy.
Men men, Kanada kan ha fått en egen Breivik med tom. samma initialer.
Lär visa sig under de närmaste dagarna.