2017-01-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Det är fortfarande riskabelt att uttala sig som Trump-supporter i USA. Man kan bli kidnappad och misshandlad. Det kan vara en del av sofforna.

Skitsnack. Miljoner människor är helt öppna med sitt stöd och dessutom så är detta en telefonundersökning.
2017-01-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbnation
Vad har Saudi och UAE med safe zone i syrien och göra? Trump är efterbliven och inte tror att det är med Saudi och gulfstaterna ISIS blivit större, så nu ska han också ta hjälp av de att de ska stå för notan att betala för safe zone?

Den gubben lever i en fantasi värld lika som feminister i Sverige dag fantiserar om. Hur som helst jag ser inte det som en klok beslut att förbjuda dessa muslimer inresa till USA. USA har själva skapat dessa terrorister.

USA är ett land där man bara kör bil, man kan inte göra något som höjer bensinpriset. Landet skulle totalt kollapsa då folket skulle aldrig ha råd.

Vi får se nu om Trump väljer att borra efter olja själv så man kan ta bort handbojorna från saudiarabien.
2017-01-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
USA är ett land där man bara kör bil, man kan inte göra något som höjer bensinpriset. Landet skulle totalt kollapsa då folket skulle aldrig ha råd.

Vi får se nu om Trump väljer att borra efter olja själv så man kan ta bort handbojorna från saudiarabien.

Att minska beroendet av oljeimport är något de jobbat med stenhårt de senaste åren. Den inhemska produktionen minskade från början av -80talet ända fram till 2009. Sedan dess har den ökat kraftigt.
Under samma tid har man också gått över till mer naturgas vilket gjort att man kunnat mer än halvera importen.
2015 var man nere på att ca 24% av deras konsumtion var importerad.
Saudiarabien står för ca 11% av USAs petroleumimport. Kanada står för 40% och Mexiko för 8%.
Det finns inte utrymme för att öka den egna produktionen speciellt mycket mer än vad man gjort. Några enstaka procent till kanske men inte i närheten av att bli självförsörjande.
2017-01-30, 23:57
Medlem
bernad_laws avatar
Vi bör inte avfärda de opinionsundersökningar som nu görs på popularitet då trump visade sig vinna valet. Snarare visade sig de undersökningar som spådde en Clintonseger i allmänhet vara avsevärt mer exakta än tex den LA Timesudnersökning som många Trumpanhängare åberopade här på FB.
2017-01-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vi bör inte avfärda de opinionsundersökningar som nu görs på popularitet då trump visade sig vinna valet. Snarare visade sig de undersökningar som spådde en Clintonseger i allmänhet vara avsevärt mer exakta än tex den LA Timesudnersökning som många Trumpanhängare åberopade här på FB.

Tror att Trump slog opinionsundersökningarna i minst 70% av staterna, nationellt är en annan femma.

När det kommer till popularitet undersökningarna så visar de exakt det man visade under valet och valnatten.

Trump har sina 37-40% som sitter hårdare än målarfärg på tröjan. Sen resten som inte vågar erkänna.
2017-01-31, 00:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Fel, avtal som löper på evig tid anses löpa på obestämd tid. Avtal på obestämd tid sägs enligt allmänna avtalsrättslig bestämmelser upp med tre månaders uppsägningstid.

(I vart fall enligt svensk rätt. Den enda som riksdagen har att erkänna och rätta sig efter)
Och där cementerade du att det inte finns eviga avtal, så då kan vi glömma "eviga avtal"
2017-01-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Tror att Trump slog opinionsundersökningarna i minst 70% av staterna, nationellt är en annan femma.

När det kommer till popularitet undersökningarna så visar de exakt det man visade under valet och valnatten.

Trump har sina 37-40% som sitter hårdare än målarfärg på tröjan. Sen resten som inte vågar erkänna.

En stor del av de där är desperata folk i midwest som efter att deras förlegade industri lagts ned hoppas att Trump kan spola tillbaks tiden.

Jag vet inte hur många repotage man sett från gamla stål eller kol orter där befolkningen är helt desperat.
Clinton talade om att skapa ny industri, nya saker för dem att göra. Något som självklart skulle vara långsamt och svårimplementerat och något dessa människor inte alls är bekväma med. Många av dem är dessutom äldre och har inget intressa av att omskola sig.

Trump däremot har talat om att återöppna kolgruvorna och stålverken. Fått det att låta som om det är snabbt och lätt gjort.
Många av dessa människor ser detta som deras enda hopp. Så som den globala och inhemska ekonomin ser ut är det nog minst sagt osannolikt att detta är möjligt så om inte Trump skapar resultat ganska fort i dessa områden så kommer nog de som nu är hans kärnväljare att vända honom ryggen.

Det här med immigration är småpotatis jämfört med jobben. Det är jobben Trump måste lyckas med. Och det handlar om jobb till just dessa platser och den typen av industrijobb dvs lowtechproduktion.
Jag kan inte alls se hur USA skall kunna konkurrera internationellt här. Hur man än vrider på det så måste man erbjuda arbetarna löner de kan leva på i USA samtidigt som man måste pressa upp priserna på importerade varor.
Det leder till kraftiga prisökningar i USA vilket så klart leder till kraftigt minskad köpkraft och därmed minskad inhemsk marknad. Samtidigt kommer så klart övriga länder besvara USAs tullar med egna vilket kommer minska USAs export.

Nej Trump har erbjudit en stor del av amerikanarna en "quick fix" som han sannolikt inte kommer kunna leverera på. Risken för en politisk backlash här är minst sagt stor.
2017-01-31, 00:38
Medlem
raxmouses avatar
Jag menar, Amerikansk politik handlar ju om sånt här? https://www.youtube.com/watch?v=lZa5Mbk9ZFU HUR kan detta ens bli något att bli upprörd över?

Gjorde Donald Trump detta med flit? Jag hade inte ens aning att man ska ställa sig å vinka när man drar iväg som president kan ni tänka er de som blir asförbannade när detta hände....haha helvete vad jobbigt att haka upp sig på sånt

Trump Trigger; kallas denna effekt.
Senast redigerad av raxmouse 2017-01-31 kl. 00:41.
2017-01-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En stor del av de där är desperata folk i midwest som efter att deras förlegade industri lagts ned hoppas att Trump kan spola tillbaks tiden.

Jag vet inte hur många repotage man sett från gamla stål eller kol orter där befolkningen är helt desperat.
Clinton talade om att skapa ny industri, nya saker för dem att göra. Något som självklart skulle vara långsamt och svårimplementerat och något dessa människor inte alls är bekväma med. Många av dem är dessutom äldre och har inget intressa av att omskola sig.

Trump däremot har talat om att återöppna kolgruvorna och stålverken. Fått det att låta som om det är snabbt och lätt gjort.
Många av dessa människor ser detta som deras enda hopp. Så som den globala och inhemska ekonomin ser ut är det nog minst sagt osannolikt att detta är möjligt så om inte Trump skapar resultat ganska fort i dessa områden så kommer nog de som nu är hans kärnväljare att vända honom ryggen.

Det här med immigration är småpotatis jämfört med jobben. Det är jobben Trump måste lyckas med. Och det handlar om jobb till just dessa platser och den typen av industrijobb dvs lowtechproduktion.
Jag kan inte alls se hur USA skall kunna konkurrera internationellt här. Hur man än vrider på det så måste man erbjuda arbetarna löner de kan leva på i USA samtidigt som man måste pressa upp priserna på importerade varor.
Det leder till kraftiga prisökningar i USA vilket så klart leder till kraftigt minskad köpkraft och därmed minskad inhemsk marknad. Samtidigt kommer så klart övriga länder besvara USAs tullar med egna vilket kommer minska USAs export.

Nej Trump har erbjudit en stor del av amerikanarna en "quick fix" som han sannolikt inte kommer kunna leverera på. Risken för en politisk backlash här är minst sagt stor.

Skulle säga att minst 80% av det som exporteras från Mexiko till USA är från Amerikanska företag placerade i Mexiko. Det Mexiko själva exporterar är lite frukt och grönsaker.

Samma sak med Kina exporterar andra länders produkter.

Så det finns extremt mycket jobb för Trump att fixa hem.

Frågan är om han vågar gå emot alla dessa företag, skulle vara det största beslutet någon ledare för ett land gjort sen 1945.

Jag personligen tror inte Trump vågar, han har frågat lite snällt några företag att komma hem men längre tror jag inte han vågar gå.
2017-01-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Jag menar, Amerikansk politik handlar ju om sånt här? https://www.youtube.com/watch?v=lZa5Mbk9ZFU HUR kan detta ens bli något att bli upprörd över?

Gjorde Donald Trump detta med flit? Jag hade inte ens aning att man ska ställa sig å vinka när man drar iväg som president kan ni tänka er de som blir asförbannade när detta hände....haha helvete vad jobbigt att haka upp sig på sånt

Trump Trigger; kallas denna effekt.

Det där har inget med Trump/anti-Trump eller republikan/demokrat att göra. Det där är bara den nivån de ligger på i USA, de hugger på allt hur fjantigt det än är.
De är så sjukt polariserade att de som hatar Trump kommer hoppa på allt hur fjantigt det än är(som det här, jag menar vem fan bryr sig egentligen..) på precis samma sätt som det var med republikanerna och Obama.
Obama fick ju massa skit en gång för att han inte gjorde honnör till en vakt när han bordade en helikopter.
2017-01-31, 00:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Acting Attorney General Orders Justice Dept. Not to Defend Refugee Ban
WASHINGTON — Acting Attorney General Sally Q. Yates, a holdover from the Obama administration, ordered the Justice Department on Monday not to defend President Trump’s executive order on immigration in court.
https://www.nytimes.com/2017/01/30/us/politics/attorney-general-civil-rights-refugee.html?_r=0

Här meddelar justitiedepartementchefen att hon kommer inte försvara Trumps order och säger till juristerna att inte försvara detta heller.
Eftersom hon inte vet om det är lagligt.
Det blir värre och värre. Kan man inte ha personer som vet vad dom gör istället för en barnunge?
2017-01-31, 00:52
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det där har inget med Trump/anti-Trump eller republikan/demokrat att göra. Det där är bara den nivån de ligger på i USA, de hugger på allt hur fjantigt det än är.
De är så sjukt polariserade att de som hatar Trump kommer hoppa på allt hur fjantigt det än är(som det här, jag menar vem fan bryr sig egentligen..) på precis samma sätt som det var med republikanerna och Obama.
Obama fick ju massa skit en gång för att han inte gjorde honnör till en vakt när han bordade en helikopter.

Jo jag har sett den, frågan är om han skulle ge honör i respekt för något personen ifråga(vakten) hade gjort eller om den var en symbolisk och jag har inte kolla upp det mer, hur ofta bordade Obama en helikopter egentligen? Gled han inte mest med drönare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in