2017-01-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vi vet inte vad som ligger bakom, men jag tror absolut att Trumps retorik kan påverka extremister – både islamister och rasister.

Nej, och det lär vi aldrig få veta heller. Någon form av sinnessjukdom eller neuros men så mycket längre blir nog svårt att komma då det mänskliga psyket är ett väldigt komplext och outforskat område.
Citera
2017-01-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Expressen gör en koppling till Trump:

Ni som följer detta noga i svensk media: gör dom även en koppling till Socialdemokratisk politik?

Citat:
Bissonnette likes the Facebook pages of U.S. President Donald Trump and French far-right leader Marine Le Pen, but he does not express support for them elsewhere on his page. Other likes include the Israel Defense Forces, United With Israel and Parti Québécois of Université Laval.

He also likes U.S. Senator John McCain, a moderate Republican who has opposed Trump on some issues, President George W. Bush, the Canadian New Democratic Party and late Canadian politician Jack Layton, who was a leader of the left-wing NDP, so the likes do not shed much light on Bissonnette’s beliefs.

Källa: http://heavy.com/news/2017/01/alexandre-bissonnette-quebec-city-canada-mosque-shooting-attack-suspect-gunman-shooter-photos-pictur es-video-motive/

Inte för att jag tror att det nödvändigtvis är på grund av socialdemokrati han gjorde det, lika lite som jag tror att det nödvändigtvis var på grund av Trump eller Trumpsympatier han gjorde det även om det skulle kunna vara så. Jag menar bara att bilden verkar vara lite mer komplicerad än "Trump told me to do it" och jag misstänker att man i Sverige kommer köra med den ensidiga bilden.

(New Democratic Party har inget med Ny Demokrati att göra utan är ett socialdemokratiskt parti).
Citera
2017-01-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ekots 10-nyheter nämnde inte ens skjutningen. Ett tecken på att det inte var vita högerextremister som utförde dådet. Det börjar nog klarna nu för en del medier vad det handlar om, de har säkert information som vanliga medborgare inte har.

Menar du att någon medvetet hade försett media med falska uppgifter för att media skulle mörka?
Men jag vet av erfarenhet att många journalister får tag på uppgifter som vanliga medborgare inte har grepp om. Fortfarande vet vi väl inte om det var vita högerextremister som utförde dådet. Vi vet namnet på en person som anmälde sig själv och som sannolikt är rätt så öppenhjärtlig i förhören. Så vi får nog veta mer inom kort.
Citera
2017-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Labba ut bilder Saken är klar. Mördaren är en vit franskkanadensare. Men varför har inte Corrupt News Network (CNN), MSNBC och andra vänsterkanaler vevat igång? Nu vet ju alla att Trump ligger bakom

Saken var klar i Canada redan långt innan attentatet. Redan i november uttalade sig en vit-makt-avhoppare om hatet och Trump
http://montrealgazette.com/news/quebec/the-trump-effect-and-the-normalization-of-hate
Citera
2017-01-30, 21:03
Medlem
Citat:

Vad man toppar beror på vilken redaktionell bedömning som görs, och har väldigt lite att göra med MGM:s ursprung.

Så det säger du ja. Tidigare erfarenheter visar ju att det har varit precis tvärtom. Även om du har detta påstående i din signatur eller upprepar det i varje inlägg du skriver så förblir det blott ett påstående ändå som lätt kan motbevisas genom att titta på hur agenda-media har rapporterat tidigare.

"Mjölkattacken" i Forserum.
Där kan vi snacka om att gå all in genom att tom skicka ut reportageteam på plats. Onda inavlade småländska rasistbönder misshandlar oskyldig förtryckt muslims flicka med iskall mjölk.
Ack, ack. Det var visst bara en hittepåhistora från dina Afa-polare.

Brandattentat mot moske. Varenda blaska spånar om den utrbredda nazismen i landet så tom regeringen går in och fördömer.
Ack, ack, ack. Det visade sig vara en fritös och då låtsades man som det regnade. Vaddå, har vi påstått nåt annat... Nyheten göms undan långt ner under chockreportaget om hur tittarna kunde se troskanten hos en deltagare i senaste lets dance.

Citat:
Vi vet inte vad som ligger bakom, men jag tror absolut att Trumps retorik kan påverka extremister – både islamister och rasister.

Vi vet inte vad som ligger bakom, men vad som VERKLIGEN påverkar är massmedias hets – det kan påverka både islamister och rasister.

Massmedias osakliga, agendasättande och partiska "rapportering". De intervjuar allt från påven till C-kändisar och avdankade sportfjantar som inte vet ett skit om politik bara för att kunna fylla deras misslyckade skräptidningar med ytterligare hatpropaganda.

DET kan trigga vilken rasist eller terrorist som helst. De har redan blod på sina händer i likande sammanhang.
Senast redigerad av MrStreamer 2017-01-30 kl. 21:06.
Citera
2017-01-30, 21:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
...

Säg inte att de hittat en nåns ID/Passport bara?

...

Nej, inte den här gången och det lär väl inte behövas då GM gav upp självmant. I min mening känns det här lite som en mix mellan Breivik, Roof och Columbine.

Breivik för den antimuslimska agendan samt valet att ge upp efter att först dillat om självmord, Roof på grund av tillvägagångssättet och Columbine eftersom mördaren, åtminstone såhär initialt och till sin personlighet, känns lite som en typisk amerikansk "school shooter".

Frågan nu är väl hur mycket man från medialt håll kommer försöka att kladda ner Trump med den här händelsen.
Citera
2017-01-30, 21:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så det säger du ja. Tidigare erfarenheter visar ju att det har varit precis tvärtom. Även om du har detta påstående i din signatur eller upprepar det i varje inlägg du skriver så förblir det blott ett påstående ändå som lätt kan motbevisas genom att titta på hur agenda-media har rapporterat tidigare.

Jag väntar fortfarande på att Aftonbladet ska vakna. Och DN. Och SVD. Och hos Expressen har den sjunkit ned. Fundera: Tänk om det mest i det här läget hade talat för att det faktiskt rörde sig om islamistisk terror, hade du då varit "nöjd" med detta – att ingen av de stora dagstidningarna nu toppar med terrordådet?

Nej, förstås hade du då gnälld och hävdat att massmedierna "mörkar".

Citat:
"Mjölkattacken" i Forserum.
Där kan vi snacka om att gå all in genom att tom skicka ut reportageteam på plats. Onda inavlade småländska rasistbönder misshandlar oskyldig förtryckt muslims flicka med iskall mjölk.
Ack, ack. Det var visst bara en hittepåhistora från dina Afa-polare.

Ingen aning om vad du pratar om.

Citat:
Brandattentat mot moske. Varenda blaska spånar om den utrbredda nazismen i landet så tom regeringen går in och fördömer.
Ack, ack, ack. Det visade sig vara en fritös och då låtsades man som det regnade. Vaddå, har vi påstått nåt annat... Nyheten göms undan långt ner under chockreportaget om hur tittarna kunde se troskanten hos en deltagare i senaste lets dance.

Vet inte exakt vad du talar om nu heller, men det är klart att en misstänkt mordbrand har ett större nyhetsvärde än en brand i en fritös.

Citat:
Vi vet inte vad som ligger bakom, men vad som VERKLIGEN påverkar är massmedias hets – det kan påverka både islamister och rasister.

Massmedias osakliga, agendasättande och partiska "rapportering". De intervjuar allt från påven till C-kändisar och avdankade sportfjantar som inte vet ett skit om politik bara för att kunna fylla deras misslyckade skräptidningar med ytterligare hatpropaganda.

DET kan trigga vilken rasist eller terrorist som helst. De har redan blod på sina händer i likande sammanhang.

Det där känns som en rätt stor fråga där vi ligger rätt lång ifrån varandra. Jag är inte intresserad av att diskutera det med dig.
Senast redigerad av Troian 2017-01-30 kl. 21:37.
Citera
2017-01-30, 21:52
Medlem
Citat:
Jag väntar fortfarande på att Aftonbladet ska vakna. Och DN. Och SVD. Och hos Expressen har den sjunkit ned. Fundera: Tänk om det mest i det här läget hade talat för att det faktiskt rörde sig om islamistisk terror, hade du då varit "nöjd" med detta – att ingen av de stora dagstidningarna nu toppar med terrordådet?

Nej, förstås hade du då beklagat dig och hävdat att massmedierna "mörkar".

Jag håller med, tycker det är märkligt att dom inte vaknat till och att inte Rapport spelade ut korten helt heller när man hade chansen.

Svårt att spekulera om varför. Tror det har något att göra med de stora ovanliga svängningarna för en så pass allvarlig händelse i uppmärksamhet det fått under dagen i alla fall. Varför dom av någon anledning bedömer nyhetsvärdet i de senaste uppgifterna med namn och bild som lågt just nu är för mig en gåta. Får se om det kommer något imorgon, kanske de håller på nu och söker information om GM, gör sedan stora reportage om det eller så hörs det kanske inte alls så mycket mer om det. Får väl se men märkligt är det.
Citera
2017-01-30, 21:54
Bannlyst
Citat:

Du tror inte att vänsterns retorik och politik kan leda till fler attentat, mer hat och mer polarisering?
Citera
2017-01-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson
Du tror inte att vänsterns retorik och politik kan leda till fler attentat, mer hat och mer polarisering?

Syftar du på "nu skruvar vi ner tonläget lite"?
Citera
2017-01-30, 22:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson

Hårt tonläge kan bidra till polarisering, radikalisering, hat och våld.
Citera
2017-01-30, 22:29
Bannlyst
Citat:
Hårt tonläge kan bidra till polarisering, radikalisering, hat och våld.

Vad tycker du själv om God Ton™ och hur det fungerar generellt i media i rapporteringen kring Trump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in