2017-01-30, 19:45
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, en sannolikhetsbedömning.

Är du omedveten om, att det enbart har varit muslimska extremister, som angripit personer i kyrkor, moskéer och synagogor?

Dylann Roof, muslim?
Citera
2017-01-30, 19:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Quebec mosque attack suspect “liked” Trump, Israeli army, French far-right
https://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/quebec-mosque-attack-suspect-liked-trump-israeli-army-french-far-right

Jaha, han gillade Trump och Le Pen? Konstig terrorist måste jag säga.
Citera
2017-01-30, 19:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Dylann Roof, muslim?

Du har rätt. Jag glömde bort Dylann Roof.
Citera
2017-01-30, 19:52
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/quebec-mosque-attack-suspect-liked-trump-israeli-army-french-far-right

Jaha, han gillade Trump och Le Pen? Konstig terrorist måste jag säga.
Konstig, på vilket sätt då?

Trodde du att bara muslimer kunde vara terrorister eller?
Citera
2017-01-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, en sannolikhetsbedömning.

Är du omedveten om, att det enbart har varit muslimska extremister, som angripit personer i kyrkor, moskéer och synagogor?

Man frågar inte någon om man är omedveten om någonting
Citera
2017-01-30, 20:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Du är ute och cyklar. De som har rapporterat från Quebec har ständigt pratat om den nationalism som råder där. Samma moské hade de hittat ett grishuvud utanför föregående år. Det enda som verkar peka på att det var ett islamistiskt terrordåd var att någon skrek "Allahu Akbar"... Oförväntat i en moské...

Jag älskar hur du försöker försköna det genom att säga "Nu kanske det dock är en ensam vit man som ligger bakom". Hade du samma inställning till terrordåden i Frankrike?

Ja, då är det inte Trumps fel i alla fall, hatet mot muslimerna har tydligen funnits där ett bra tag.
Citera
2017-01-30, 20:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Troian vill att det ska vara ett högerextremt dåd precis som att många sverigedemokrater vill att det ska vara ett islamistiskt dåd.

Det enda jag vill är att veta vem eller framför allt vad som ligger bakom. Just nu talar det mesta för att det inte rör sig om ett islamistiskt dåd.
Citera
2017-01-30, 20:04
Medlem
Lifeisnows avatar
Att AB så snabbt efter dådet ringde Polisen och överlämnade sig beror det på att han blev igenkänd av någon på plats? Eller mådde psykiskt dåligt..vilket han ju bör göra..? Kände han marockanen?
Citera
2017-01-30, 20:15
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det enda jag vill är att veta vem eller framför allt vad som ligger bakom. Just nu talar det mesta för att det inte rör sig om ett islamistiskt dåd.
Nej det är med 99,9% säkerhet inte islamistiskt, jag tror inte det är ett högerextremt dåd heller.
Jag hann kolla lite på hans FB innan den stängdes ner och han passar inte riktigt in i den "typiska nazisten", som det nämnts tidigare så gillade han både Trump, Le Pen och Bush...men han gillade även en feministisk grupp.
Foton på en till synes välklädd och städad kille i storlek som en trädgårdstomte som studerade Antropologi, han passar inte in i bilden på en högerterrorist.
Jag skulle tro att det handlar om en psykiskt sjuk kille eller hämnd, kanske en kombination av båda.
Om han studerade eller kände folk på Laval så kan det finnas motiv för hämnd.
Citera
2017-01-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Att AB så snabbt efter dådet ringde Polisen och överlämnade sig beror det på att han blev igenkänd av någon på plats? Eller mådde psykiskt dåligt..vilket han ju bör göra..? Kände han marockanen?

Han hann med att mörda 6 personer, allvarligt skada 5 samt ytterligare några till.. kan likagärna varit folk som stukat foten eller fått en fot i ansiktet av någon som försöker fly. För inte att tala om alla dom som förlorat en närstående..

Verkligheten kom ikapp?
Citera
2017-01-30, 20:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Nej det är med 99,9% säkerhet inte islamistiskt, jag tror inte det är ett högerextremt dåd heller.
Jag hann kolla lite på hans FB innan den stängdes ner och han passar inte riktigt in i den "typiska nazisten", som det nämnts tidigare så gillade han både Trump, Le Pen och Bush...men han gillade även en feministisk grupp.
Foton på en till synes välklädd och städad kille i storlek som en trädgårdstomte som studerade Antropologi, han passar inte in i bilden på en högerterrorist.
Jag skulle tro att det handlar om en psykiskt sjuk kille eller hämnd, kanske en kombination av båda.
Om han studerade eller kände folk på Laval så kan det finnas motiv för hämnd.

Har för mig att han även gillade en socialdemokratisk politiker.

Men, jag håller med dig – det är lite slarvigt att sätta likhetstecken mellan högerextremism och islamofobi.
Senast redigerad av Troian 2017-01-30 kl. 20:22.
Citera
2017-01-30, 20:20
Medlem
Så det var bara en gärningsman trots allt? En fransk kanadensare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in