2017-01-30, 19:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Du är ute och cyklar. De som har rapporterat från Quebec har ständigt pratat om den nationalism som råder där. Samma moské hade de hittat ett grishuvud utanför föregående år. Det enda som verkar peka på att det var ett islamistiskt terrordåd var att någon skrek "Allahu Akbar"... Oförväntat i en moské...

Jag älskar hur du försöker försköna det genom att säga "Nu kanske det dock är en ensam vit man som ligger bakom". Hade du samma inställning till terrordåden i Frankrike?

Enda? Hur många dåd av detta slaget av annat än muslimer förekommer? Hur många högerextrema springer runt och begår dåd som detta? Extremt ovanligt om nu detta ens är fallet här. Att man hörde Gud är störst skrikas och det faktum att en moské var attackerad är liksom då det absolut mest troligaste sunni som hatar shia. Det är liksom det enda man kan gå efter.

Försköna det är väl vad media nu då gjorde efter att det inte var en intressant nyhet under tiden den inte passade agendan. Att nu det är 6 döda gör dom inte mindre döda vad nu motivet än var.
Citera
2017-01-30, 19:05
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
hmm, verkar som jag hade fel trots allt, trodde det var islamister som gick på en moské.... Men vi får se vad som händer. Oerhört tragiskt oavsett...
Citera
2017-01-30, 19:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det finns vittnen som säger att GM skrek Allahu Akbar. Hur kan motivet inte vara islamistiskt då?

Det kan vara ett rykte... eller GM med det fransk-klingande namnet kan vara en fanatisk konvertit (till islam).
Citera
2017-01-30, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Man kan fråga sig varför Alexandre greps med två ak47'or och en pistol och varför vittnen påstått att det handlat om två skyttar?

Var det en reserv?

Men greps han med de i närheten? Allt jag läst om vapen var att de hittade en pistol i en bil.
Citera
2017-01-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det påstods ju även att GM kom och gick flera gånger under attacken så det är väl mycket möjligt att han bytte vapen, att vissa vittnen uppfattade det som flera skyttar, osv.

När skolskjutningen i Columbine ägde rum 1999 talades det även initialt om flera skyttar, men det visade sig slutligen att det bara var två som hade klätt på/av sig sina rockar

Lär ha varit en märklig situation när GM springer ut och byter vapen, återkommer och tömmer ännu ett mag.

Skulle ju kunna förklara varför så få är döda, GM tömmer ett mag och sedan ett till när han väl hämtat ett andra vapen, kan ju använt pistolen med iofs.

Men blir inte klok på förfarandet, hade det varit det minsta genomtänkt borde han ju iaf lärt sig att byta mag istället för att köpa två laddade vapen.

Blir intressant att se var han fått tag på vapnen.
Citera
2017-01-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson
Men greps han med de i närheten? Allt jag läst om vapen var att de hittade en pistol i en bil.

En pistol och två automatvapen liknande ak47'or ska ha hittats i bilen där han greps.
Citera
2017-01-30, 19:14
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det kan vara ett rykte... eller GM med det fransk-klingande namnet kan vara en fanatisk konvertit (till islam).

Eller en person som vill härma diverse islamisters egna beteende när de hittar på liknande saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Lär ha varit en märklig situation när GM springer ut och byter vapen, återkommer och tömmer ännu ett mag.

Skulle ju kunna förklara varför så få är döda, GM tömmer ett mag och sedan ett till när han väl hämtat ett andra vapen, kan ju använt pistolen med iofs.

Men blir inte klok på förfarandet, hade det varit det minsta genomtänkt borde han ju iaf lärt sig att byta mag istället för att köpa två laddade vapen.

Blir intressant att se var han fått tag på vapnen.

Jo, men det här känns inte direkt speciellt genomtänkt. Snarare aningen förvirrat. Vi har (som tur är) knappast att göra med någon av Breiviks kaliber den här gången.
Citera
2017-01-30, 19:14
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Enda? Hur många dåd av detta slaget av annat än muslimer förekommer? Hur många högerextrema springer runt och begår dåd som detta? Extremt ovanligt om nu detta ens är fallet här. Att man hörde Gud är störst skrikas och det faktum är en moské var attackerad är liksom då det absolut mest troligast sunni som hatar shia. Det är liksom det enda man kan gå efter.

Försköna det är väl vad media nu då gjorde efter att det inte var en intressant nyhet under tiden den inte passade agendan. Att nu det är 6 döda gör dom inte mindre döda vad nu motivet än var.
Om du försöker korrelera "Allahu Akbar" med terrordåd, så är du nog inte riktigt medveten om ordens innebörd. De kan användas uteslutande av samtliga som skulle vara involverade i ett terrordåd. Om någon har hört det i detta fallet så har det högst troligtvis varit ett offer. Folk skriker det i tid och otid, sorg, glädje, hat, etc.

Om du anser att det är det enda kännetecknet så skulle ju det helt utesluta att en icke-muslimsk människa skulle kunna begått dådet? Det är ju verkligen en helt insnöad aspekt.

Medias bristande uppdatering kan ha att göra med att de är out-of-the-loop. Att ständigt uppdatera en artikel utan att faktiskt veta vad som pågår kan tyckas oprofessionellt. Detta är knappast något nytt, och händer i alla fall där informationen ändras kontinuerligt. De vill förmodligen inte sitta och ändra om sina artiklar och sprida desinformation. Jag försöker förklara det på ett sätt som skiljer sig från din väldigt simpla analys om att det "inte följer agendan".
Citera
2017-01-30, 19:17
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
I panikens hetta kan givetvis någon skrikit "AA" och vittnet då antagit att det var gärningsmannen då det kanske kom från samma håll... Min gissning är att det är så, men jag har ju bevisligen haft fel i mina gissningar hittills idag.
Citera
2017-01-30, 19:17
Medlem
hulkenbergs avatar
Riktigt avskyvärt. När psykiskt sjuka begår massmord brukar det vara för att hämnas eller att personerna ej kan skilja rätt från fel, men när extremister genomför dessa handlingar handlar det om att sätta skräck i folk. Jag ogillar skarpt extremister som tar livet av en massa folk, för att dessutom sätta skräck i omgivningen!

Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson
Här pixlar vi minsann inte. Men våldtäktsbabbarna som senast körde live på Facebook blev konstant pixlade. Vad oväntat?

Kan det bero på att detta dåd var värre än våldtäkten som filmades via Facebook?

Vid dylika fall pixlar inte pressen förövarna och det skedde inte heller för flera år sen när en mörkhyad i USA sköt ihjäl flera personer. Men det är ju faktiskt även så att mörkhyade är i minoritet när det kommer till fall av massmord. När det sker igen och gärningsmannen är mörkhyad ska du få se att han/hon inte kommer att pixlars.
Citera
2017-01-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jo, men det här känns inte direkt speciellt genomtänkt. Snarare aningen förvirrat. Vi har (som tur är) knappast att göra med någon av Breiviks kaliber den här gången.

Håller med, men jag kan tänka mig att om GM inte hade kunnat fly på det sätt han gjorde hade kanske inte heller ångesten hunnit slå till.

Som jag sa tidigt så kändes det som låg övertygelse då han själv ringde polisen, hade han mött motstånd på plats hade det kanske blivit en typisk suicide by cop eller mob.

Att gå in och skjuta ihjäl försvarslösa bedjande människor kommer nog bli rätt svårt att leva med på flera sätt.
Citera
2017-01-30, 19:26
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Vill du bara inte ta till dig informationen eller? Han är frisläppt. Det är Alexandre Bissonnette som fortfarande är gripen.

EDIT: Hade han varit misstänkt för medhjälpande till ett dåd som detta hade han givetvis inte blivit släppt.
Jag hittar ingen info om att han är frisläppt. Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in